Plaatsen van 2 of 3 dipole surround speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Even mijn situatie schetsen:In mijn woongedeelte van ongeveer 3,5 bij 3,5 meter zit ik met mijn rug tegen een wand. Aan de linkerkant zit een raam van plm 1 meter breed. Pas dan heb ik een stukje muur waaraan ik eventueel een speaker kan bevestigen.

Aan mijn rechterzijde is een vrije doorgang van 1,5 meter breed. Op anderhalve meter voor de luisterpositie kan ik dus pas een speaker ophangen.Momenteel heb ik aan iedere zijkant, dus pal naast me, een staande luidspreker staan, die het geluid vanaf zo'n 80 cm afstand rechtreeks het geluid mijn oren inblazen. Deze afstand kan niet vergroot worden. Dit is niet echt relaxt luisteren.

Nu heb ik het idee om de achterspeakers te vervangen voor dipolespeakers, om daarmee een meer "uitgesmeerd" geluid te krijgen vanuit de surrounds. Grote probleem hierbij is dat de dipoles dus niet naast me, maar op 1 tot 1,5 meter voor me opgehangen moeten worden. Dit lijkt me ook niet de meest idiale situatie.

Vraag: Zou het, ondanks mijn kleine kamer in mijn situatie zinvol kunnen zijn om met drie di-polespeakers te gaan werken, waarbij ik de derde noodgedwongen boven mijn hoofd, op zo'n 1,6 meter hoogte zou plaatsen? Ik zou dan dus van een 5.1 naar een 6.1 opstelling gaan.

Zijn er nog andere opties? Uitgangspunten hierbij zijn wel dat ik pal tegen de achterwand aan zit en dat ik links 80 cm ruimte heb voordat ik tegen het raam aanzit