chown sdb --> na reboot niet langer geset

Pagina: 1
Acties:

• jonaskellens
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05-2011
Root is eigenaar van de devices in /dev :
sdb
sdb1
sdb2
sdb3
sdb4

Ik doe voor elk device een chown sybase sdb* (* = nummer)

Na een reboot is niet langer sybase eigenaar van de partities maar wel opnieuw root.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat sybase eigenaar blijft ?? Heb sybase als eigenaar nodig voor deze partities om ernaar te kunnen schrijven als gebruiker sybase.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd en gezocht? :)

[ Voor 11% gewijzigd door blaataaps op 11-08-2008 09:12 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-01 19:56

igmar

ISO20022

Begin eens met 'man udev', en open daarnaast een firefox venster met www.google.nl :)

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Geen goede methode trouwens, voeg user sysbase toe aan de groep die de block devices in kwestie bezit.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Edit je fstab eens op zo'n manier (Ubuntu):

Disk 1
UUID=CAD0D65AD0D64BF7 /media/osswap ntfs defaults,umask=007,gid=100,uid=1000 0 1
# /dev/sda2

Disk2
UUID=7E6447076446C19F /media/store ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 1
# /dev/sdb1

Disk 1 (ntfs) is nu van mij...
Disk 2 (ntfs) is van root...

Denk er goed aan, wijzig niet de UUIDs van je disks, deze zijn van mijn PC en zijn bij jou anders. Het gaat om de umask, gid en uid.

[ Voor 18% gewijzigd door Jouke74 op 13-08-2008 01:36 ]

"That was left handed..." - JJH

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
jonaskellens schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:05:
Heb sybase als eigenaar nodig voor deze partities om ernaar te kunnen schrijven als gebruiker sybase.
Moet je dan niet gewoon schrijfrechten hebben op het mountpoint? En mocht het een ntfs of fat32, dan even in /etc/fstab het zo zetten dat ook dat geregeld is. Maar als het ext2/ext3/reiserfs... dan is dat toch genoeg en is het eigenaar zijn niet nodig om ernaar te schrijven...
Ik begin nl een beetje te twijfelen nu iedereen met die heftige dingen aankomt, zo ontzettend ervaren ben ik nou ook weer niet.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

QuaQu schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:12:
Moet je dan niet gewoon schrijfrechten hebben op het mountpoint? En mocht het een ntfs of fat32, dan even in /etc/fstab het zo zetten dat ook dat geregeld is. Maar als het ext2/ext3/reiserfs... dan is dat toch genoeg en is het eigenaar zijn niet nodig om ernaar te schrijven...
Ik begin nl een beetje te twijfelen nu iedereen met die heftige dingen aankomt, zo ontzettend ervaren ben ik nou ook weer niet.
Als er een filesystem op die partities staat, dan heb je ook volledig gelijk. Het is dus geen slechte opmerking :)

Maar Sybase is een of andere database, en die kan voorzover ik weet ingesteld worden om gegevens rechtstreeks op een partitie of schijf op te slaan zonder tussenkomst van een filesystem, en dat is volgensmij wat de topicstarter wil bereiken.

Verwijderd

deadinspace schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:12:
[...]
Maar Sybase is een of andere database, en die kan voorzover ik weet ingesteld worden om gegevens rechstreeks op een partitie of schijf op te slaan zonder tussenkomst van een filesystem, en dat is volgensmij wat de topicstarter wil bereiken.
Sybase is inderdaad een DB die graag rechtstreeks naar raw devices schrijft zonder tussenkomst van filesystems. Daarom gaat de fstab optie niet werken, het device moet niet gemount worden. Gewoon in de udev rules (in /etc/udev/rules.d) voor betreffende devices OWNER, GROUP en MODE zetten. Persoonlijk zou ik niet alleen op groep doen omdat je niet wilt dat een groepslid jou databases gaat overschrijven ...
Pagina: 1