Intel ICH10R vs. JMicron JMB363

Pagina: 1
Acties:

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op mijn MSI P45 Neo3FR moederbord heb ik de keuze uit twee RAID controllers waarvan ik er 1 wil gebruiken om een RAID0 setup te maken.Dat zijn de JMicron JMB363 en de Intel ICH10R.
Maar welke optie presteert beter?
Google wil me hiermee niet helpen en MSI geeft zelf ook niets over de voor- en nadelen.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
De intel ICH10R bied 6 poorten aan, met RAID levels 0/1/5 en de JMicron JMB363 met RAID levels 0/1 met 2 poorten als ik me niet vergis. Wil je een enkele RAID 0 van 2 schijven en zo ja van welke? Wil je verder nog schijven in je systeem hangen? Op RAID0 zal het verschil in performance niet zoveel zijn. Ik kan ook niet meteen een vergelijkende test vinden, maar wat weerhoud je ervan om het zelf te testen? Ik gok erop dat de Intel ICH10R beter uitkomt qua performance, maar dat is puur op gevoel... (edit: blijkbaar wel correct zie onder :+)
Je zou pricewatch: MSI P45 Neo3-FR in de gaten kunnen houden of er een deze dagen een review komt waar dit in behandeld word. Of natuurlijk zelf testen en een review maken :+

[ Voor 20% gewijzigd door asfaloth_arwen op 10-08-2008 23:21 ]

Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Intel controller is stukken beter. Die Jmicron dingen zijn echt crap. Vreten veel van je cpu en zijn nog eens een stuk trager. Ik heb ze op de MSI P45s niet specifiek getest, maar wel op eedere P35 borden.
De enige reden die ik zou kunnen bedenken om de Intel controller niet te gebruiken, is als je Samsungdisks in je systeem hebt hangen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De JMB363 hangt aan een PCIe-1x poort, de ICH10R is je southbridge die veel sneller is verbonden met je systeem. Wat betreft het brak zijn van de JBM363: de chip zelf is niet veel mis mee, het is eerder de drivers voor dat ding die brak zijn. Die chip wordt over het algemeen gebruikt om toch nog even een PATA kanaaltje aan te bieden, en als extra knopen sommige fabrikanten er nog 2 SATA poortjes aan.
Wat betreft Terw_dan's opmerking over samsung: standalone is er niks mis met die disks, maar in RAID willen ze nog wel eens opspelen. 3Ware en Areca raden het gebruik van Samsung disks in RAID configuraties af, en hier op het forum zijn ook negatieve geluiden over Samsung met RAID op Intel ICH10 controllers bekend. Hoe het precies zit met compatibiliteit met die JMicron is mij niks over bekend.

• Recoil
  • Niet online
Bedankt allemaal, ik vrees dat het voor mijn sowieso ophoud.. Ik heb alleen maar samsung spinpoints. Hoe zit het eigenlijk met raid5, geeft dat dezelfde problemen?

[ Voor 23% gewijzigd door Recoil op 11-08-2008 19:41 ]

• Recoil
  • Niet online
Excuses voor deze dubbel maar ik zie geen andere weg. Mijn probleem is in feite als volgt: ik heb ooit voor samsung gekozen omdat deze zo verschrikkelijk stil zijn. Aangezien de computer in een studio-omgeving (geluid) staat heb ik die stilte simpelweg nodig, maar ook de performance van bijvoorbeeld een RAID-5 of 0 omgeving blijkt nodig te zijn.
De projectfiles groeien soms uit tot enkele tientallen gigabytes die zeer snel tegelijkertijd beschikbaar moeten zijn.
Staat samsung dus alleen voor striping zo slecht bekend en hoe zit het dan met die nieuwe RAID series van samung?
Zoniet, naar welk merk kan ik dan met een gerust hart, qua geluidsproductie, overstappen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Recoil schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:21:
Excuses voor deze dubbel maar ik zie geen andere weg. Mijn probleem is in feite als volgt: ik heb ooit voor samsung gekozen omdat deze zo verschrikkelijk stil zijn. Aangezien de computer in een studio-omgeving (geluid) staat heb ik die stilte simpelweg nodig, maar ook de performance van bijvoorbeeld een RAID-5 of 0 omgeving blijkt nodig te zijn.
De projectfiles groeien soms uit tot enkele tientallen gigabytes die zeer snel tegelijkertijd beschikbaar moeten zijn.
Staat samsung dus alleen voor striping zo slecht bekend en hoe zit het dan met die nieuwe RAID series van samung?
Zoniet, naar welk merk kan ik dan met een gerust hart, qua geluidsproductie, overstappen?
Ik heb samsungs in RAID 1 en RAID 0 gehad, en in beide gevallen vielen ze er spontaan uit op het moment dat je er een behoorlijke hoeveelheid data naar wegschreef (dus meer als een paar GB). Ik kwam er pas op een lanparty achter waarbij DC vrolijk aan het pruttelen was. Dat was redelijk irritant, want de Samsungs (de T166s) wilden gewoon alleen in single draaien.

Ik heb toen zelf de Samsungs eruit gegooid en nooit meer gebruikt omdat ik ze totaal niet meer vertrouwde.

Ik heb nu Seagate 7200.11s in mijn systeem hangen en ik vind ze best stil. Er hangen er 9 in mijn systeem onder elkaar (waarvan 8 in RAID 5) en die zijn niet irritant aanwezig.
Pagina: 1