Opzetten van PXE boot op Windows Server 2003

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Hallo, ik ben via een kennis aan een legale Windows Server 2003 editie geraakt, en dacht dat ik misschien nu eens een van mijn dromen kon proberen waar te maken.

Ik zou graag een Windows Server 2003 opzetten, en deze configureren zodat ik met elke PC in het netwerk kan opstarten vanaf deze server.

Het probleem is dat ik nog nooit in mijn leven geëxerimenteerd heb met Windows Server 2003, en hoewel ik echt wel behoorlijk getweakt heb met Windows en Linux, weet ik niet zo goed hoe ik hieraan moet beginnen.

De bedoeling is dus dat er een servertje (Pentium III 1GHz) met Windows Server 2003 dag en nacht draait, zodat ik via PXE met andere computers kan opstarten.

Mijn vraag is dus:

Hebben er mensen hier ervaring mee, of hebben mensen ideeën om mij op weg te helpen.
Ook alle documentatie, ervaringen, tips, en guides zijn welkom.

Natuurlijk wil ik, moesten mensen dat nodig vinden, een complete guide met afbeelding etc. voor beginners schrijven, als ik er zelf weg mee ben.

Ik hoop dat het een leuk project wordt, voor iedereen !

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Petervanakelyen schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:05:
De bedoeling is dus dat er een servertje (Pentium III 1GHz) met Windows Server 2003 dag en nacht draait, zodat ik via PXE met andere computers kan opstarten.
les 1:

PXE gebruik je niet om computers mee op te starten, maar om te installeren over het netwerk.
Als je PC's wil kunnen opstarten volstaat Wake-on-Lan.
Mijn vraag is dus:

Hebben er mensen hier ervaring mee, of hebben mensen ideeën om mij op weg te helpen.
Ook alle documentatie, ervaringen, tips, en guides zijn welkom.
Lijkt mij dat je genoeg kan vinden als je wat rondzoekt:
[google=PXE Boot Windows]
Natuurlijk wil ik, moesten mensen dat nodig vinden, een complete guide met afbeelding etc. voor beginners schrijven, als ik er zelf weg mee ben.
[Howto] RIS

Begin daar eens te lezen, en kijk dan gelijk naar WDS (de opvolger van RIS).
Ook daar zijn al genoeg topics voor langsgeweest.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Petervanakelyen
alt-92 schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:29:
[...]

les 1:

PXE gebruik je niet om computers mee op te starten, maar om te installeren over het netwerk.
Als je PC's wil kunnen opstarten volstaat Wake-on-Lan.
Oei...
Mijn bedoeling is dus om clients zonder HDD een sessie van Windows Server 2003 te laten starten, zodat je toch gewoon kan browsen, etc, allemaal via de Windows Server 2003...

Is dat mogelijk ?
Ik weet dat het mogelijk is met Linux, maar ik zou het graag met Windows ook kunnen...

Ik zal in ieder geval eens beginnen te lezen ;)

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Kijk eens naar Terminal Server, http://www.microsoft.com/...nieuw/terminalserver.aspx

Dat zoek je waarschijnlijk.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Petervanakelyen schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:37:
Oei...
Mijn bedoeling is dus om clients zonder HDD een sessie van Windows Server 2003 te laten starten, zodat je toch gewoon kan browsen, etc, allemaal via de Windows Server 2003...
Dan heb je het dus over diskless PXE Boot clients :)

Kan ook, al zal je dan met Windows clients moeten zorgen voor een RAMdisk waar je de install in doet, of je gaat kijken naar bijvoorbeeld iets als BartPE vanaf RIS/WDS.
Die gooit sowieso alles in RAM - net als Windows PE 2.0 dat doet tegenwoordig.

Als je dan toch op SP2 zit en WDS gebruikt kun je een custom built PE 2.0 image maken en die vanaf WDS booten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Petervanakelyen
alt-92 schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:43:
[...]

Dan heb je het dus over diskless PXE Boot clients :)

Kan ook, al zal je dan met Windows clients moeten zorgen voor een RAMdisk waar je de install in doet, of je gaat kijken naar bijvoorbeeld iets als BartPE vanaf RIS/WDS.
Die gooit sowieso alles in RAM - net als Windows PE 2.0 dat doet tegenwoordig.

Als je dan toch op SP2 zit en WDS gebruikt kun je een custom built PE 2.0 image maken en die vanaf WDS booten.
Maar is het niet mogelijk om een volledige Windows installatie te booten ?
Ik bedoel dus zodat je programma's, instellingen, e.d. allemaal laad vanaf de server.

Eigenlijk iets zoals Remote Desktop met veel rechten, maar dan zonder harde schijf...
Kan dat ook ? :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je stelt de vraag nog een keer terwijl je het antwoord al hebt gekregen? :)

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 13:32
Het antwoord ligt in Terminal Server zoals Exhar hierboven al heeft gemeld.

Combineer dat met ThinStation (http://thinstation.source...i/index.php/ThHowto-syshd) dat je op je Thin Client installeert, en je kunt booten vanaf een RAM disk, CDROM, USB drive, of een interne harddisk.

Programma's en instellingen regel je op de server met scripts en policies.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als alternatief is er dan nog Citrix Provisioning Server for Desktops

Een client boot via PXE en krijgt via een streaming protocol een virtuele harddisk toegewezen waarop het OS en app's staan.

Overigens niet in de markt gezet voor thuisgebruik. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
of.. je pakt een thinclient, kosten echter wel rond de 300-400 euro het stuk, zit of windows xp embedded of een linux distro op, deze connect naar je server en al het werk dat je doet gebeurt op de server, let op: 2 terminal sessies max zonder de terminal services, en je zal GEEN grafische acceleratie kunnen gebruiken.

• Petervanakelyen
Hmm, nu krijg ik echt leuke ideeën te horen !
hstuivenberg schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:08:
Het antwoord ligt in Terminal Server zoals Exhar hierboven al heeft gemeld.

Combineer dat met ThinStation (http://thinstation.source...i/index.php/ThHowto-syshd) dat je op je Thin Client installeert, en je kunt booten vanaf een RAM disk, CDROM, USB drive, of een interne harddisk.

Programma's en instellingen regel je op de server met scripts en policies.
Dus, als ik het goed snap, dan zet ik Terminal Server op op de Windows Server 2003, dan boot ik via PXE of CD-ROM ThinStation op de client zonder HDD, er wordt een RAM disk aangemaakt, en dan kan ik een Remote Desktop sessie starten, zonder dat de CD-ROM nog nodig is ?

Klopt dit ?

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 13:32
Petervanakelyen schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:08:
Hmm, nu krijg ik echt leuke ideeën te horen !

[...]

Dus, als ik het goed snap, dan zet ik Terminal Server op op de Windows Server 2003, dan boot ik via PXE of CD-ROM ThinStation op de client zonder HDD, er wordt een RAM disk aangemaakt, en dan kan ik een Remote Desktop sessie starten, zonder dat de CD-ROM nog nodig is ?

Klopt dit ?
Mwoah :) je hebt wel iets nodig in je client om thinstation op te zetten. Dit kan een ramstation (stukje RAM in je client) zijn of een harddisk. Als je echt geen harddisk wil, dan maak je een bootable cd (of usb) met thinstation erop en dan boot je daarvan.

Helemaal zonder iets in je client is niet mogelijk, hij moet natuurlijk wel weten waar hij naar toe moet connecten en dat is je "OS'je", met een citrix of RDP client.

• Petervanakelyen
hstuivenberg schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:36:
[...]

Mwoah :) je hebt wel iets nodig in je client om thinstation op te zetten. Dit kan een ramstation (stukje RAM in je client) zijn of een harddisk. Als je echt geen harddisk wil, dan maak je een bootable cd (of usb) met thinstation erop en dan boot je daarvan.

Helemaal zonder iets in je client is niet mogelijk, hij moet natuurlijk wel weten waar hij naar toe moet connecten en dat is je "OS'je", met een citrix of RDP client.
Ja natuurlijk :)
Ik zet het ThinStation OS op een Live CD, en boot daarvan.
In het ThinStation OS kan ik een RDP sessie met de Windows Server 2003 maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Petervanakelyen op 12-08-2008 16:57 ]

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Ik zou het gewoon op linux proberen, aangezien je niet veel kennis hebt en het simpel wil houden.
Ook aan de specs van je server te zien zou ik linux doen.
Ltsp met PXE is super simpel en snel, je moet wel een beetje basis kennis van linux hebben maar that's all.
Wel even checken of je nwkaart PXE ondersteund anders kun je het zoiezo vergeten.

http://www.alessandroronchi.net/wiki/LTSPwithPXE

[ Voor 11% gewijzigd door pennenlikker op 13-08-2008 14:52 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• sn34ky
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hey, beetje ouwe thread, maar kijk eens naar het programma CCBoot.

Die gebruik ik nu om m'n media pc's (mediaportal) te draaien zonder harde schijf. Met alleen een netwerk kaart.

Er zijn wel wat problemen met nvidia netwerk kaarten, maar ik heb er nu een intel desktop pro in en het draait perfect. Ik merk geen verschil in snelheid qua harde schijf. Maar er draait alleen een media center op.

Succes ermee.

[ Voor 4% gewijzigd door sn34ky op 27-06-2009 02:50 ]

• Petervanakelyen
sn34ky schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 02:49:
Hey, beetje ouwe thread, maar kijk eens naar het programma CCBoot.

Die gebruik ik nu om m'n media pc's (mediaportal) te draaien zonder harde schijf. Met alleen een netwerk kaart.

Er zijn wel wat problemen met nvidia netwerk kaarten, maar ik heb er nu een intel desktop pro in en het draait perfect. Ik merk geen verschil in snelheid qua harde schijf. Maar er draait alleen een media center op.

Succes ermee.
Dat is exact wat ik eigenlijk wilde hebben :)
Maar als je het gebruikt voor MediaPortal, hoe doe je dat dan voor films ?
Die moeten met x fps over het netwerk worden gestuurd, stottert dat dan niet ?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zodra je het OS image hebt overgetrokken via PXE draait het in RAM en is je netwerkconnectie vrij.

• sn34ky
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Films is geen probleem. Ik kijk series in 720p gewoon over het netwerk.
De tv server staat op zolder, en de pc met media portal staat op de begane grond.
Tegelijkertijd kijk ik ook in de slaapkamer tv vanaf dezelfde server.

Het is wel gigabit lan, maar geen haperingen van het netwerk. M'n tv server is een ouwe S754 sempron 2600+ en als kaspersky update dan heb ik wel haperingen. Maar dat komt dan puur omdat de "server" niet genoeg power heeft.

Ik ga nu even een 720p opzetten op de diskless mediaportal en kijken hoeveel netwerkverkeer dat eist....

Nou, dat is dus ook bijna niks: Het verkeer is maximaal 1% op het gigabit netwerk. Meestal lager.
En hij speelt dus een 720p film én draait de os op die ene procent.

Tijdens windows booten heb ik het percentage tot iets over de 40% zien komen. Dat is een beetje de limiet van mijn niet helemaal afgesloten cat6 kabels.

Opstarten is trouwens toch wel ietsjes langzamer dan met schijf.

Een ander voordeel van iscsi is dat je bijvoorbeeld een dvd brander in een server kan doen en die ook delen met je clienten.
Pagina: 1