welk merk gel lood accu voor APC UPS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 12:49

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
nu de batterijen van mijn apc zijn stuk zijn, ben ik opzoek maar goeie maar goedkope lood accu's

mijn apc heeft dit type nodig:

OEM formaat 12v 17ah
Afbeeldingslocatie: http://media.digikey.com/photos/BB%20Battery%20Photos/BP17-12-B1.jpg
(dit is ook de type die er in zat)

Google komt met al met 10 soorten merken lood accu’s met dit formaat.

PBQ
Panasonic
powerstar
CSB
Helios
BB (APC)
HQ
chang jun
jong
wintersweet
powersonic
YUASA

met de vraag
wat is nou echt rommel, hetzelfde-onder-een-andere-naam en wat is kwaliteit?

Panasonic en PBQ lijken ook goeie accus te zijn

iemand ervaring met de andere?

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 10-08-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YUASA wordt veel industrieel gebruikt, is duurder maar van goede kwaliteit. APC gebruikt ze ook in een aantal modellen. HQ is heel goedkoop, kan voor thuisgebruik wel interessant zijn. Stel dat ze een jaar korter meegaan, dan heb je nog steeds een prijsvoordeel. HQ heb ik niet langdurig getest, of ze een beetje fatsoenlijk meegaan weet ik dus niet. YUASA wel, ik heb een paar accu's uit 2002 die nog goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 15:05
Yuasa is een goed merk en word ook wel gebruikt in groote industrieele systemen en BB battery word verkocht bij Intercel in haarlem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Goed:
YUASA
Panasonic
CSB (deze zaten in mijn APC UPS 1250VA)
BB (APC)
Exide

Twijfelachtig / slecht

HQ
chang jun
jong
wintersweet
powersonic
powerstar

De slechte zijn soms ook echt slecht, ik las ooit eens in een topic hier op GoT, over iemand die 17Ah accu's nodig had voor zijn UPS. En toen had hij een starthulp gevonden bij de Wibra, waar zo'n accu inzat, maar die was maar voor de helft gevuld (dan heeft hij dus ook veel minder capaciteit) en bij een ander iemand lekte de accu gewoon zuur :S

Onbekend
PBQ (deze heb ik geen ervaring mee)
Helios (deze heb ik geen ervaring mee)

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2008 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

YUASA is goed ja, en het móet een accu zijn die geschikt is voor hogere ontlaadstromen. Goedkope accu's zijn niet hiervoor ontworpen en kunnen oververhit maken. Controleer dus op eigenschappen accu.

Uiteraard is merk accu betrouwbaarder. Ik heb YUASA erin staan en dat gaat zo 3 jaar lang mee, misschien langer als er weinig storingen zijn.

De twijfelachtige en slechte zijn dus niet ontworpen voor hogere ontlaadstromen.

[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 12-08-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Hoe groot is de ontlaadstroom eigenlijk van een standaard APC UPS ?

Welke orde van grootte moet ik dan gaan denken? 5A / 10A / 20A / 50A / 100A ?

Gewoon een UPS met 2x 17Ah in serie bijv.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2008 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

ThinkPadd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:55:
Hoe groot is de ontlaadstroom eigenlijk van een standaard APC UPS ?
Als je achter eigenschappen van officiele accu's kan komen, weet je wat minimum is. Google laat wel meer voorbeelden zien want we zijn niet enigen die zelf accu kopen. De officiele APC accupack is bijna 2 keer zo duur, terwijl levensduur praktisch hetzelfde is als goede YUASA accu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

PBQ zijn ook goede accu;s, zet die maar in het rijtje goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 12:49

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
mooi, zal ik eens kijken of er iemand hier in de buurt een van deze BB/PBQ/Panasonic accus heeft

ik zie idd dat YUASA goed spul is met een prijs van rond de 90 :9

PBQ/panas. en BB rond de 50 en HQ 31euro :X

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 13-08-2008 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Dag tweakers ;). Het topicje is al oud, maar is eigenlijk precies wat ik zoek. Ik heb sinds kort een APC Smart UPS 700 op de kop getikt (hier op tweakers ;)), maar helaas is de accu vrijwel zo dood als een pier. Hij komt in ieder geval niet door de zelf test heen en toen ik hem kreeg, kreeg hij de zelftest niet eens meer gestart. Dagje gewoon aangesloten laten staan (24u), maar geen load er aan en nu start de zelftest wel maar knalt hij er uit met de melding: vervang de batterij (en gezien het feit dat het een lood accu is, denk ik niet dat er nog veel aan te redden valt). Na een beetje zitten kijken op het interwebs en hier, vroeg ik me eigenlijk 2 dingen af:

Heeft iemand ervaring met de HQ accu's, en zo ja hoe was die ervaring?
Kan ik, zonder problemen, mijn BB accu die er in zit (Sealed, 12V, 7AH/20HR), vervangen door een valve versie (bijvoorbeeld deze)?

Misschien moet de HQ accu wel sterker zijn, omdat misschien anders de APC hem te ver zou willen laden, of de PC te veel sappie zou willen trekken (en dus de accu te warm zou worden)? Misschien is het ook wel beter om dan 2x een 6V, 7,2AH/20H in serie te zetten?

Het gaat me er niet direct om dat de accu het jaren gaat doen. Sowieso hoeft hij mijn systeem maar een minuut of 3-6 in leven te houden om even een shutdown te kunnen doen, en mijn systeem trekt ongeveer een wat of 100-120 max (excl. scherm natuurlijk). Het is me meer en om wat ervaring op te doen met een UPS en voor de lol.

Zelf heb ik niet heel veel ervaring met dit soort spullen (daarom vraag ik het ook hier en wil ik er juist eens mee spelen ;))... Mocht iemand trouwens een goedkope en toch geschikte (25 euro of minder) suggestie hebben, dan graag ^^.

[ Voor 23% gewijzigd door Scorpei op 11-11-2009 20:59 . Reden: nog wat vraagjes ;) ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Er moet 2x 12V 7Ah in, ik heb dezelfde UPS (ik neem aan dat het om deze gaat: http://www.upshouse.net/mart/upload/mall/smart_ups2.gif ? )

Ik heb 2 van deze accu's bij een bedrijf wat alarminstallaties aanlegt kunnen regelen. Deze accu's worden in alarminstallaties gebruikt als back-up voeding, voor als de stroom uitvalt. Ze worden om de 3 jaar o.i.d. vervangen, en de accu's die eruit komen worden gewoon weggeflikkerd!

Dit terwijl ze vaak nog prima capaciteit hebben (omdat ze altijd netjes aan 13,8V hebben gehangen).

Mijn accu's zijn van Yuasa, ben er later nog een keer langsgegaan en heb toen 2x Exide Powerfit meegekregen. Dit allemaal voor nop (ik denk dat ze er blij mee zijn dat je ze meeneemt, omdat hun moeten betalen voor het afvoeren omdat het KCA (Klein Chemisch Afval) is :)

Poging waard dus om dat te proberen, ga eens bij wat bedrijfjes langs die alarminstallaties aanleggen/onderhouden.

Mocht het je niet lukken dan mag je ook wel 2 stuks van mij overnemen, maar ik denk niet dat je dat wilt, omdat je redelijk veel kwijt bent aan verzendkosten denk ik. Mocht je dit toch willen, kijk dan even in m'n profiel voor m'n mailadres, of klik op het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/dm.gif bij m'n naam, om me een DM te sturen.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2009 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Ik zal binnenkort eens een rondje gaan bellen. Er moeten idd 2x12Vs in (beetje jammer), was me niet duidelijk aangezien de originele aan elkaar geplakt zitten ^^. Mocht dat niet lukken kunnen we eens kijken naar die verzendkosten ;). In ieder geval alvast bedankt voor de hulp en het aanbod!

(had tentamen dus was ff niet op tweakers ;))

[ Voor 7% gewijzigd door Scorpei op 16-11-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 01:38

Aapje

Opel-beun
Conrad en dan met iDEAL Betalen zodat je geen verzendkosten hebt... (Kadoo als je met iDEAL betaald) :)

Accu's hebben mij destijds 100 euro gekost ofzo :) Of ze aan elkaar geplakt zitten of niet, maakt geen drol uit :) Je moet ze gewoon in de behuizing zetten een correct aansluiten :)

Mijn advies, koop Panasonic accu's deze hebben een lagere zelf-ontlading dan andere merken...

(vroeger leverde APC deze zelf mee, tegenwoordig goedkopere merken zoals CSB e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Nadeel daarvan is dat me dat ook ongeveer 80 euro gaat kosten ;). Thnx for the tip though! Tot nu toe nog geen succes gehad. Een van de bedrijven adviseerde me naar een autosloperij te gaan ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Neh daar hebben ze niet van die accu's :P

2 Autoaccu's kan ook wel, maar omdat ze in serie staan moeten ze wel dezelfde capaciteit hebben :P

En je zit met het knalgas wat kan ontstaan tijdens het laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 01:38

Aapje

Opel-beun
Scorpei schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:49:
Nadeel daarvan is dat me dat ook ongeveer 80 euro gaat kosten ;). Thnx for the tip though! Tot nu toe nog geen succes gehad. Een van de bedrijven adviseerde me naar een autosloperij te gaan ^^.
Voordeel is dan wel weer, dat je met die panasonic accu's ongeveer 5~7 jaar geen omkijken erna hebt :) Ipv waarbij de origineel geleverde CSB accu's van APC maar 3~4 jaar mee gaan :)
Pagina: 1