Toon posts:

Onderdeel gezocht Abit IC7 max 3 mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op verschillende forums werd ik naar deze verwezen in de hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een Abit IC7 max3 mobo van een familielid die tijdens het meubelen met een harde schijf een onderdeel van het mobo heeft afgebroken.
Alsof dit nog niet dom genoeg is hebben ze het onderdeel weggegooid....

Nu steken de pootjes van het onderdeel nog leuk uit het moederbord waardoor ik mogelijkheden zie om het onderdeel te vervangen.
Vermoedelijk is het een Elco.
Als ik naar de andere kijk zit er over het algemeen 6,3 volt /1000 uf op het bord. Ik vermoed dat het vermiste onderdeel dus een Elco van die waarde moet zijn.

Wie weet mij het antwoord te geven ?

Hier een foto met een pijl naar het betreffende onderdeel.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/cyber2001/abit.jpg

Verwijderd

De pijl wijst i.d.d. naar een elko. Maar dit is dus niet het betreffende mobo?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een foto van exact hetzelfde moederbord.
Ik kan even kijke of ik een foto kan maken van de defecte, maar ik dacht dat deze afbeelding misschien genoeg was.

Verwijderd

Als ik naar de andere kijk zit er over het algemeen 6,3 volt /1000 uf op het bord. Ik vermoed dat het vermiste onderdeel dus een Elco van die waarde moet zijn.
Daar zou ik niet van uitgaan, als de elco wel andere capaciteits of spanningswaarden heeft gaat dat aardig mis!
Hij lijkt mij wat kleiner, ik hoop dat iemand dat bord ook heeft en even kan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
hier een foto van het defecte bord.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/cyber2001/mobo.jpg

Verwijderd

Tsja, nu weten we het type behuizing van de elco, A0402, maar helaas niet de specs....

Verwijderd

Topicstarter
http://home.quicknet.nl/qn/prive/cyber2001/mobo2.jpg
Modbreak:Aub pics resizen voor je ze post :o

600p breed is de limiet. En dan nog, hier is niet eens een pic voor nodig, je kunt prima lezen dat je een 6.3V 1000uF cap nodig hebt...

[ Voor 64% gewijzigd door dion_b op 10-08-2008 19:54 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe dionb aan die waardes komt, maar misschien kun je hier (met wat fotobewerking) wat uit halen:

http://img.hexus.net/v2/p4mb/abit/ic7g/Side.jpg

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 21:37
ik heb hier nog een ic7 niet de max3 versie ligggen maar ik wil best vanavond wel eens kijken!

34,06kwp installatie, full electric

Verwijderd

@Herelam, dat ontgaat mij ook......heb een andere foto van het bord vergroot, kom er niet achter.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Nock372 schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:04:
ik heb hier nog een ic7 niet de max3 versie ligggen maar ik wil best vanavond wel eens kijken!
Same here, ik kan de mijne nog lossolderen omdat deze het toch niet meer doet. Als je de waardes kan achterhalen wil ik best zo'n eentje van een abit board afsolderen hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Excuses mod, ik wilde het zo goed mogelijk laten zien, maar dat komt goed.
Het gaat mij niet om de zichtbare onderdelen, maar juist om die missende. (rode pijl)
Ik wil wel graag de goede erin terug zetten, want "explosies" zit ik niet op te wachten :D

Ik denk niet dat het nog nodig is een foto te plaatsen aangezien er 2 mensen hier reageren die zo'n bord hebben.
Dus ik wacht in spanning af !

Heel fijn dat het onderdeeltje weer op zijn pootjes terecht gaat komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xtresis schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:11:
[...]

Same here, ik kan de mijne nog lossolderen omdat deze het toch niet meer doet. Als je de waardes kan achterhalen wil ik best zo'n eentje van een abit board afsolderen hoor.
Kunt u s.v.p. voor mij kijken wat de exacte waarde is ?
Ik weet wat er op de rest staat, maar het gaat mij natuurlijk om de missende.

Mijn dank is alvast heel groot !

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 21:12:
[...]

Kunt u s.v.p. voor mij kijken wat de exacte waarde is ?
Ik weet wat er op de rest staat, maar het gaat mij natuurlijk om de missende.

Mijn dank is alvast heel groot !
Ik heb dus niet de max 3 versie, de gewonde IC7 heb ik wel liggen. Wellicht op zoek gaan naar high-res pics van dat boardje?

edit:
Kijk eens welke elco er naast zit met dezelfde diameter, waarschijnlijk is dit dezelfde. Hier op een IC7 boardje zitten ook allemaal dezeflde elco's. Wil je zekerheid, dan zal je even moeten wachten op iemand die zo'een boardje heeft.
offtopic:
Ik heb trouwens ook nog een gloednieuwe ventilator liggen voor dat boardje, mocht de jouwe gaan ratelen oid, je weet me te vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door Tomfish op 10-08-2008 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een reactie gehad van Abit, ik kan het missende onderdeel via hun krijgen !

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 18:28 ]

Verwijderd

Op alle foto's die ik tot nu toe van dit bord heb gezien, wijkt de elco die jij mist duidelijk af van zijn buren ! Ten eerste het formaat en ten tweede de kleur (blauw-paars ipv zwart)

Verwijderd

Vraag Abit of zij de specs weten van elco ec4, als zij een schema hebben van het bord moet dat niet moeilijk zijn

Verwijderd

http://picasaweb.google.n...photo#5233357244723113506
Lijkt mij anders dan de buren

Modbreak:zou je deze drie postings aub via de edit knop in één post willen proppen, dit is nogal onoverzichtelijk

[ Voor 111% gewijzigd door Turkish op 12-08-2008 15:30 ]

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:15
die 6,3 volt / 1000 µf komt heel veel voor, dus ook op andere moederborden. Daarop kan je zeker 1 vinden (en lossolderen ;) ).

De spanning mag wat hoger zijn, maar zeker niet lager.
De capaciteit (in µ) mag ook ietwat afwijken. Hoeveel precies weet ik niet, maar ik heb zelf al 1500µ elco's vervangen door een 1200µ. Mobo werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb goed gekeken en de afmeting is die van de genoemde waarde.
Volgens Abit moet het goed zijn, maar ik zal toch even goed kijken.

Ik heb de circel gemeten waarin de vermiste condenstator hoort en die vergeleken met een buurman op het moederbord. Het zou hem moeten zijn. Ook Abit vertelt mij dat er op het bord over het algemeen 6,3 volt / 1000 uf gebruikt wordt. (kleur zwart)

Er zitten wel een paar tussen van 10 volt / 1000 uf. (kleur blauw)

Mocht het nu zo zijn dat het die 10v moet zijn, is het dan een probleem dat er een 6,3 volts versie op zit ? Met andere woorden, kan ik dit met een gerust hart proberen ?

EDIT

Ik heb ook nog plaatje gekeken op internet en ik zie dat hij inderdaad blauw moet zijn !

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/cyber2001/mobo2.jpg

Uit studie blijkt dat deze allemaal 10 volt zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 18:37 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
zoek dan een 10v model, die kan perfect ipv een 6,3volter gebruikt worden, omgekeerd is minder prettig :D

Verwijderd

Ik zou inderdaad minimaal 10V nemen, de uF blijft dan nog ietsje onzeker. Iemand die bord heeft (bovenstaand?) kan dat toch wel even voor TS kijken neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Het is inmiddels zo goed als opgelost.
Abit gaat mij het juiste onderdeel sturen en ik moet hier even een excuus plaatsen. (van mezelf)

Ik had een tekst uit een mail gekopieerd van Abit en dat had ik nooit mogen doen. Maar in mijn enthousiasme was ik zo dom geweest. Abit heeft mij hier, terecht, op gewezen en ik heb hun via de mail mijn excuses aangeboden.

Ook op dit forum doe ik dit omdat ik dom ben geweest, en niet de kleine regels had gelezen.

Ik wil alle betrokkenen bedanken voor hun hulp, en met name Abit die zo vriendelijk is geweest mij de onderdelen toe te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Laatste nieuws.

Ik heb de elco ontvangen en met pijn en moeite gesoldeerd. De pootjes die nog in het moederbord zaten wilden niet goed hechten met het soldeer. De pennen verwijderen had geen zin aangezien de soldeer punten onderop de print Japans klein waren.
Gelukkig ben ik creatief en heb ik wat casemodding materiaal in de strijd gegooid. Ik heb 2 aansluit stukjes van en zelf te bouwen molex stekker iets verbouwd en die om de pennen heen gevouwen.
De bovenkant van die klemmen iets dichtgeknepen en daar de elco in gezet, en de boel gesoldeerd.

Hij steekt natuurlijk iets meer uit dan het hoort maar het werkt !
Omdat ik de processor e.d. los had gehaald en na de test start weer had teruggeplaatst had ik wat koelings problemen i.v.m. te oude koelpasta. Dat is inmiddels verholpen.

Ik heb goede hoop dat alles weer werkt naar behoren, ondanks dat de eigenaar doodleuk nog even heeft gedraaid zonder die elco ! (lekker dom, ik weet het, daarom kreeg hij ook blauwe schermen....)

Nogmaals bedankt voor al uw hulp !

Gr. Jack

Verwijderd

Bedankt voor de feedback, gebeurt mi helaas te weinig ! :)
Pagina: 1