Idle CPU temperatuur opeens 7 graden hoger

Pagina: 1
Acties:

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik heb een vreemd probleem. Sinds vandaag is de idle temperatuur van mijn CPU opeens 7 graden hoger. Dit probleem heb ik al 1 keer eerder gehad, maar toen was het een dag later weer weg en heb ik er weinig aandacht aan besteed. Nu is het probleem dus weer terug en ik wil toch wel eens weten wat er aan de hand is.

Ik heb een Intel E2160 op een Gigabyte GA-P35-DS3L moederbord. De processor is overgeclockt tot 3Ghz. Hij wordt gekoeld door een Arctic Freezer 7 Pro. Verder heb ik nog een 80mm Arctic outtake fan en een 80mm Kama Flex intake.

Mijn processor was altijd rond de 33 graden idle. Nu is dit 39 tot 40 graden. De load temperatuur is niet noemenswaardig omhoog gegaan. Deze was tussen de 55 en 57 en is nu 58 graden. Alle fans draaien gewoon, de Arctic fans iets sneller dan normaal aangezien de CPU temperatuur hoger is, de Kama fan draait op normale snelheid.

Ik heb op google en got gezocht naar soortgelijke problemen, maar heb weinig kunnen vinden. Een paar posts op GoT gingen over asus moederborden waar dit optreedde na een bios flash. Ik heb vlak voor het probleem geen bios flash uitgevoerd, dus dit kan het niet zijn.

Een post op een ander forum had het erover dat dit gebeurde als sommige USB apparaten aangesloten werden. Ik heb niets nieuws aangesloten, maar voor de zekerheid heb ik m'n webcam losgehaald om te kijken of dit verschil maakte. Helaas geen effect.

Ik heb verder echt geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken, dus alle ideeën zijn welkom.

specs

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Stof in de fan? Kabels die ervoor hangen (door vervoer ofzo?) Controleer je kast even. Met warm weer (hier wel iig) is het heel goed mogelijk dat de temperatuur toch fiks steigt.

één is geen, twee is één

Verwijderd

Is de processor zwaarder belast (zie task manager)? Kan best zijn dat er iets draait (of hangt) waardoor dit gebeurt.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Het kan ook zijn dat je Idle energie-bespaarder soms uitgaat. Je multiplier en voltage gaat omlaag bij Idle (C1E dacht ik dat het noemt). Bij Gigabyte is er ook DES. Als ze allebei om een of andere reden uitstaan kan het zijn dat Idle de temperatuur hoger is.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Dat is i.d.d. plausibel want dat had ik laatst ook bij m'n server. Hij maakte opeens enorm veel lawaai. Bleek dat m'n CnQ zomaar uitgegaan was :)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Bedankt voor alle tips, maar het probleem is nu opeens weer weg. Ik heb m'n computer een paar uur uit gehad, start 'm weer en hij zit netjes op 34 graden. Om jullie vragen even te beantwoorden:
Wackoz schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 17:41:
Stof in de fan? Kabels die ervoor hangen (door vervoer ofzo?) Controleer je kast even. Met warm weer (hier wel iig) is het heel goed mogelijk dat de temperatuur toch fiks steigt.
Heb m'n kast open gehad en alles gecontroleerd, geen zichtbare problemen.
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 18:03:
Is de processor zwaarder belast (zie task manager)? Kan best zijn dat er iets draait (of hangt) waardoor dit gebeurt.
Heb m'n computer meerdere keren gereboot, dus ik denk niet dat er iets in de achtergrond draaide. Ik heb eerlijk gezegd m'n CPU usage niet gecheckt.
Dima_2005 schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 18:11:
Het kan ook zijn dat je Idle energie-bespaarder soms uitgaat. Je multiplier en voltage gaat omlaag bij Idle (C1E dacht ik dat het noemt). Bij Gigabyte is er ook DES. Als ze allebei om een of andere reden uitstaan kan het zijn dat Idle de temperatuur hoger is.
M'n multiplier ging netjes van 9x naar 6x, dus daar lag het ook niet aan.

Als iemand nog ideeën heeft waarom dit probleem zomaar komt en gaat, hoor ik het graag, want ik snap er zelf helemaal niets van :? 8)7 |:(

specs

Pagina: 1