Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huisgenoot heeft een half jaar geleden een Windows Vista Home Premium x64 OEM gekocht en deze toendertijd geinstalleerd op zijn moederbord.Nou heeft hij een nieuw moederbord gekocht en zijn oude moederbord aan mij verkocht. Hij heeft zijn Windows Vista Home Premium x64 OEM opnieuw geinstalleerd op zijn nieuwe moederbord. (Dit mag niet, maar het werkt wel. Zijn licentie is goedgekeurd en kan zonder problemen alle updates binnen halen)

Nou wil ik op mijn nieuwe pc (met zijn oude moederbord) ook windows Vista Installeren, maar wat is nou het verstandigste. Om gewoon zijn Windows Vista Home Premium x64 OEM te gebruiken? Of een nieuwe te kopen? Of moet ik zijn Windows Vista Home Premium x64 OEM en moet hij dan zijn licentie vervangen voor een nieuwe....

We willen het graag legaal doen, maar hij heeft nu zonder problemen een OEM versie op 2 verschillende moederborden geinstalleerd. Wat is verstandig / handig...........?

Bvd,

Guido Roelandt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Als je het legaal wilt doen koop je een nieuwe licentie voor je eigen PC :)

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 14:57:

We willen het graag legaal doen, maar hij heeft nu zonder problemen een OEM versie op 2 verschillende moederborden geinstalleerd. Wat is verstandig / handig...........?
Kortom:

Jij hebt zijn licentie :)
Hij moet zelf een nieuwe halen want die OEM versie hoort bij de spullen die jij overgenomen hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 10-08-2008 15:00 . Reden: Oeps ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55
Jep, je zegt het zelf al: het mag niet maar het werkt wel. Nou is dat laatste maar de vraag, zeker als je het op twee PC's installeert en ze allebei af en toe opnieuw installeert. Op een gegeven moment gaan de alarmbellen bij Microsoft wel rinkelen denk ik.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yup, eigenlijk moet je beide een nieuwe licentie kopen. Waarschijnlijk ook nieuwe cpu enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon een eigen licentie kopen en die gebruiken.

Dat het lukt om Vista op twee verschillende moederborden te installeren, wil nog niet zeggen dat dat de bedoeling is. Als jij Windows wilt gebruiken, moet je gewoon een licentie kopen. Zo eenvoudig is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Nope, nog even goed lezen - ik zag het eerst ook verkeerd.

Die huisgenoot heeft de oude PC/moederbord doorverkocht maar de bijbehorende OEM licentie niet juist overgedragen.
TS heeft dus eigenlijk al de 'correcte' OEM licentie in gebruik - de huisgenoot moet een nieuwe kopen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

En het is wel zo redelijk als de TS de huisgenoot dat bedrag betaalt :P

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus kortom, ik kan gewoon zijn OEM licentie gebruiken en hij moet dan een nieuwe licentie kopen (die koop ik dan wel voor hem).

Moet hij dan heel zijn pc opnieuw formateren? of kan je Licentie wisselen zonder te formateren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is trouwens "TS"? (beetje newbie :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Een OEM licentie mag je niet eens kopen zonder bijbehorende computer eigenlijk. Een shop mag ze eigenlijk ook niet gewoon zo los verkopen, en dus moet je een retail versie hebben, die 5x zo duur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:09:
Wat is trouwens "TS"? (beetje newbie :D)
offtopic:
Topicstarter, jij in dit geval

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eX0duS schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:10:
Een OEM licentie mag je niet eens kopen zonder bijbehorende computer eigenlijk. Een shop mag ze eigenlijk ook niet gewoon zo los verkopen, en dus moet je een retail versie hebben, die 5x zo duur is...
Hij heeft het toendertijd bij zijn moederbord gekocht en hij zou het dus nu al after-order kunnen doen voor zijn huidige moederbord.

Alternate verkoopt ze gewoon, en wij bouwen onze eigen pc, dus het is gewoon legaal om OEM te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:59
Vind het trouwens nog steeds krom van microsoft dat ze het aan de hardware configuratie koppelen.
Geef je een paar honderd euro uit aan een licentie.
Jaar later upgrade je je systeem kan je een paar honderd neer tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is ook zo, maar microsoft zegt dat ze dat doen omdat het koppelen aan het moederbord de enige manier voor hun is om te kijken of het idd maar op 1 pc en door 1 persoon wordt gebruikt.

Maar even een andere vraag:

Stel hij (mijn huisgenoot) moet nu een andere licentie hebben, moet hij dan windows VISTA opnieuw kopen en formateren en installeren of kan hij ook gewoon windows vista kopen en dan licentie switchen (zodat hij dus niet opnieuw hoeft te formateren etc.) Zou wel relax voor hem zijn namelijk....

Stel dat switchen is mogelijk, hoe doen we dat dan..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:32:
Ja dat is ook zo, maar microsoft zegt dat ze dat doen omdat het koppelen aan het moederbord de enige manier voor hun is om te kijken of het idd maar op 1 pc en door 1 persoon wordt gebruikt.

Maar even een andere vraag:

Stel hij (mijn huisgenoot) moet nu een andere licentie hebben, moet hij dan windows VISTA opnieuw kopen en formateren en installeren of kan hij ook gewoon windows vista kopen en dan licentie switchen (zodat hij dus niet opnieuw hoeft te formateren etc.) Zou wel relax voor hem zijn namelijk....

Stel dat switchen is mogelijk, hoe doen we dat dan..
Je kunt in je systemoverzicht in Vista een andere key invoeren.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
M.Koers schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:25:
Vind het trouwens nog steeds krom van microsoft dat ze het aan de hardware configuratie koppelen.
Geef je een paar honderd euro uit aan een licentie.
Jaar later upgrade je je systeem kan je een paar honderd neer tellen.
Daar kies je nog altijd zelf voor toch?
Als je de vrijheid wil hebben om niet gekoppeld te willen worden aan de hardware waarbij je je Windows licentie neemt kun je beter een Retail licentie nemen.

Die kun je namelijk wel overzetten van PC naar PC (zolang je 'm maar op één PC tegelijk installeert en gebruikt).

Typisch gevalletje van goedkoop-duurkoop imho.

Pagina: 1