Toon posts:

CPU Koeler fixed op 2000rpm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb net een pc in elkaar geknutseld (specs zie beneden), maar als ik de fan van de cpu koeler op het moederbord aansluit dan blijft hij de hele tijd zo'n 2000 toeren per minuut draaien. Het is niet zo dat hij het heel warm wordt, iets van 35C idle, stressed (met orthos) kan hij wel tegen de 75C aan lopen.
In de bios heb ik alle fan settings al geprobeerd zonder resultaat en met het mee geleverde progje FoxOne is dit het zelfde verhaal.
Als ik de fan aan mijn voeding hang is hij wel lekker stil en de temperaturen blijven ongeveer het zelfde. Dit is niet ideaal maar zou ook wel kunnen.

Maar is het normaal voor een e8400 om stressed over de 70C heen te gaan? Ik dacht het niet aangezien ik ook een e6600 heb met een scythe infinity (mugen) en die wordt stressed iets van max 45C. Ook wordt de heatsink niet warm (ook niet als hij wordt gestressed) en heb ik de standaard Coolermaster koelpasta gebruikt een geen artic silver die ik onder mij Infinity heb liggen.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Specs:
CPU: E8400 (@3.00Ghz stock)
CPU koeler: Coolermaster Hyper TX2
MoBo: Foxconn P35A
Voeding Bequiet 400watt
Ram: 2gb PC6400 Kingston Ram DDR2
GraKa: Asus HD3450 256mb

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Opgezocht: de Cooler Master Hyper TX2 heeft een driepins aansluiting voor de fan. Als je naar de boxed cooler kijkt die bij je E8400 zat dan zie je vier pinnen. De 4e pin wordt door het mobo gebruikt om het toerental mee te variëren.
Sluit je een driepins fan aan op een vierpins header, dan heb je idd geen toerenregeling tot je beschikking en loopt de fan z'n max. toerental. Overigens zou dat volgens CM 1800 rpm zijn.
Ik snap alleen niet dat ie direct aan de voeding stiller is dan via het mobo, hij krijgt toch via allebei 12 V?

De temps die je geeft, zijn die die van de cores (Tj), of van de CPU-sensor (Tc)?

Verwijderd

Topicstarter
de Fan aansluitingen van de voeding zijn themperatuur geregeld, vandaar dat hij dan minder lawaai maakt. Over die 4 pins connector klopt volgens mij niet aangezien ik ook een 4 pins conector op mijn andere pc heb en daar staat de fan de helft van de tijd gewoon stil.

Maar iemand een idee waarom hij stressed zo warm wordt en het koelblok niet?

Edit: de temps zijn volgens mij Tc want er is maar 1 themp aangegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 15:20 ]

• jitter
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:17:
de Fan aansluitingen van de voeding zijn themperatuur geregeld, vandaar dat hij dan minder lawaai maakt. Over die 4 pins connector klopt volgens mij niet aangezien ik ook een 4 pins conector op mijn andere pc heb en daar staat de fan de helft van de tijd gewoon stil.

Maar iemand een idee waarom hij stressed zo warm wordt en het koelblok niet?

Edit: de temps zijn volgens mij Tc want er is maar 1 themp aangegeven.
Er zijn twee manieren om een fan te regelen.
1) Variëren voltage (lagere spanning = lager toerental)
2) Middels een PWM-signaal (4-pins aansluitingen).

Dat die koeler op jouw andere PC wel eens stil staat komt juist doordat die 4 pinnen (en dus PWM) heeft. Bij sommige mobo's is het mogelijk om in de bios een minimaal toerental in te stellen (in % aangegeven). Ik heb bij een MSI mobo gezien dat het min. toerental zelfs 0% kan zijn, pas als het zaakje een bepaalde temp krijgt gaat de fan weer draaien, lekker stil.

Als die 70 graden idd Tc is, dan is dat wel veel, ja, zeker bij max. toerental van de fan. Zit de koeler er wel goed en recht op?

Verwijderd

Topicstarter
In mijn andere pc zit ook geen 4 pins fan.....
En de koeler zit er volgens mij wel goed op, geen speling ofzo.

• jitter
Iets te vlug geschreven. De Infinity/Mugen kan idd een driepins aansluiting hebben (12V - 0 - RPM).

Een driepins aansluiting op het mobo kan het toerental van de fan alleen regelen door de spanning the variëren. Het kan dus zijn dat het mobo van je andere pc de fan zelfs helemaal uitschakelt.

Een vierpinsaansluiting (12 V - 0 - RPM - PWM) biedt altijd 12V aan maar kan d.m.v. het PWM-signaal de fan "vertellen" welk toerental die moet draaien. Een driepins connector past op de vierpins aansluiting op het mobo, maar aangezien het PWM-signaal ongebruikt blijft zal de fan volledig toerental draaien. Voor zover ik weet is bij die aansluiting de 12 V vast ingesteld.
Je zou kunnen kijken of er nog vrije driepins aansluitingen op het mobo zitten (bijv. chassis-fan of power-fan) die mogelijk d.m.v. een programma als SpeedFan te regelen zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet, de driepins aansluitingen op m'n Asus moederboard laten zich n.l. niets door SpeedFan voorschrijven.

Wat betreft de temp kan ik niets anders doen dan je aanraden de koeler eens opnieuw te installeren...

Verwijderd

Topicstarter
ok ga ik dat nog maar eens doen, de koeler installeren.
Pagina: 1