Toon posts:

Cpu Fan altijd op 2250 rpm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb een splinternieuwe asus barebone V3-P5G31 met een Intel E1200 Dual Core Celeron.
Tevens is er 1 latje mem 1Gb DDR800 Kingston.

Alles werkt perfect buiten de stock cooler cpu fan die altijd op ongeveer 2250 rpm staat en dus vrij veel lawaai produceert.

De cpu is bij opstart 23 Graden en wordt max 29 graden.

Q-fan enbaled in bios.
Wat ik ook probeer de fan blijft full speed draaien.

Heb al wat gezocht op internet en volgende hints daar geprobeerd.
Update bios. (0503 versie)
Plaatsen geheugen in andere bank.

De fan is wel een 3 pin standaard intel fan. Moet dit een 4-pin fan zijn voor q-fan aan de praat te krijgen?

Alle suggesties welkom, want ging dit inzetten als (free)nas maar maakt mij nu een beetje te veel lawaai.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 17:20
2 topics? Nah dan reageer ik maar even:

Je kan proberen of Speedfan een uitkomst bied. Het is zondag ochtend en ik ben lui dus google is in dit geval je vriend ;)

één is geen, twee is één

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Quiet Fan heeft inderdaad een 4-pins aansluiting nodig, zowel op de fan als je mobo.

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Yep, Asus' Q-Fan werkt n.l. volgens het PWM-principe, en dan heb je idd een 4-pins connector nodig. Die 4e pin is voor het PWM-signaal dat het moederbord gebruikt om het toerental van de fan mee aan te sturen.
Intel stopt bij z'n duurdere processors overigens wel een 4-pins PWM-fan op de koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Met Speedfan krijg ik het ook niet aan de praat.

Woeps 2 topics ... geen idee hoe ik dat gedaan heb, was niet de bedoeling :-)

• jitter
Je zult toch ff naar de winkel moeten om een 4-pins PWM-fannetje te halen. Ik neem aan dat er op het mobo ook een 4-pins CPU-fan-aansluiting zit!? Ik kan het op de site van Asus niet vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Jeps 4 pin aansluiting aanwezig op bord.

Maandag gaan shoppen dus :-)

• jitter
Ik heb wel gezegd: "ff een 4-pins PWN-fannetje halen" maar dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb n.l. net ff gekeken naar hoe de stock koeler, die bij m'n E8400 zat, in elkaar zit. De fan is samen met het retention mechanism één geheel dat om de heatsink zit geklemd. Lijkt me sterk dat je zoiets los (dus zonder heatsink) kunt kopen. Zal wel een hele CPU-koeler worden.

Overigens heb ik na een week gebruik van de stock koeler besloten om wat stillers te plaatsen want zelfs op het laagste toerental vond ik het ding toch nog ietwat zoemerig (niet luid, maar wel irritant). Iets om rekening mee te houden als je morgen gaat shoppen...

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
[quote]Vai schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 08:55:
Quiet Fan heeft inderdaad een 4-pins aansluiting nodig, zowel op de fan als je mobo.
[/quote]
* Joep bekijkt z'n Arctic Freezer 7 Pro nog eens goed

Q-fan doet het toch echt met een 3-pins connector. Je weet wel; rood, geel en zwart kabeltje. De stockkoeler van die E1200 moet dat ook kunnen. Daar heb je geen 4-pins aansluiting voor nodig, ook niet op je moederbord.

Wat jullie hem aanraden is bijzonder dom. Als je de ventilator van je processor aansluit op een gewone molex aansluiting of een andere gewone fan-header, zal het moederbord tijdens het booten detecteren dat er geen stroom meer loopt door de CPU-fan-header op het moederbord en de opstartprocedure automatisch stoppen.

Ik zal nu eens even in m'n bios kijken naar wat er nog meer moet worden ingesteld.

Edit: Ja, die Freezer 7 Pro van me doet dat via PWM

Edit 2: Ik heb een Phoenix Awardbios. Je zou de cpu target temperature naar boven kunnen bijstellen. De CPU-fan-connector moet wel in de CPU-fan-header.

By the way. Toen je Q-Fan had enabled, heb je toen het bios wel gesaved?

Kijk ook eens in het boekje van je moederbord. Daar wordt het één en ander uitgelegd over Q-Fan.

Edit 3: Laat maar zitten. Ik ben een ontzettende blaataap 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Joep op 10-08-2008 11:12 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Joep Stoffels schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 10:36:
[...]

* Joep bekijkt z'n Arctic Freezer 7 Pro nog eens goed

Q-fan doet het toch echt met een 3-pins connector. Je weet wel; rood, geel en zwart kabeltje. De stockkoeler van die E1200 moet dat ook kunnen. Daar heb je geen 4-pins aansluiting voor nodig, ook niet op je moederbord.

Wat jullie hem aanraden is bijzonder dom. Als je de ventilator van je processor aansluit op een gewone molex aansluiting of een andere gewone fan-header, zal het moederbord tijdens het booten detecteren dat er geen stroom meer loopt door de CPU-fan-header op het moederbord en de opstartprocedure automatisch stoppen.

Ik zal nu eens even in m'n BIOS kijken naar wat er nog meer moet worden ingesteld.

Edit: Ja, die Freezer 7 Pro van me doet dat via PWM
PWM niet verwarren met standaard 4 pin molex aansluiting.

Bij PWM zit er op je moederbord een 4pin cpucooler aansluiting, en gaan er 4 (vier) draadjes je fan in.
+12V
0V
RPM (toerenteller)
PWM (aansturing)

Indien de Intel Stock cooler geen 4 pins aansluiting heeft lijkt me dat vreemd, volgens mij levert intel sinds C2D standaard namelijk 4pin coolers mee. Kan me hierin vergissen, maar heb nog niet anders gezien.

Met PWM draaien deze coolers altijd netjes en stil +/- 900rpm

• Joep
Ow, dan zal m'n Arctic Freezer Pro wel een raar geval zijn, want Q-Fan doet het via PWM. Heeft 3-pins die van mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Joep op 10-08-2008 11:00 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:21
Joep Stoffels schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 10:59:
Ow, dan zal m'n Arctic Freezer Pro wel een raar geval zijn, want Q-Fan doet het via PWM. Heeft 3-pins die van mij.
Mijn arctic freezer heeft toch echt 4 pins:P

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
in mijn andere (dubbele) topic spreekt iemand van

Zalman FanMate

Is dit een idee?

• Joep
Ik ben een beetje wazig vandaag. Ik heb hier nog een Freezer 7 Pro met PWM in de verpakking liggen die inderdaad 4-pins is. Ik had het over de Freezer 64 Pro die ik in m'n pc heb zitten die dus via de 3-pins connector de RPM aanpast. Ik ben een blaataap 8)7

• jitter
Joep Stoffels schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 10:36:
En mensen met een passieve koeler dan? Ik heb m'n koeler wel eens passief uitgeprobeerd door het kabeltje los te trekken, en dat ging. Moest (geloof ik) in de bios wel eerst de CPU-fan detectie op "ignore" zetten.
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 11:13:
in mijn andere (dubbele) topic spreekt iemand van

Zalman FanMate

Is dit een idee?
Lijkt me een goedkope oplossing. Een computerzaak bij mij in de buurt heeft em voor € 5.
Maar ja, ik zou toch liever een koeler hebben die uit zichzelf harder gaat lopen als het zaakje wat
warmer wordt, en dan zit je toch aan een koeler met PWM-fan te denken.
Voor € 5 moet je ook een 2e hands (misschien wel nooit gebruikte) boxed cooler met PWM-fan kunnen vinden.

Gezien je keuze voor het systeem en wat je ermee wil doen hoef je m.i. geen exotisch/duur geval op je CPU te zetten. Gewoon een simpele en goedkope koeler - maar dan met PWM-fan - lijkt mij meer dan te voldoen. Ik zat in zo'n geval bijv. te denken aan de Arctic Alpine 7GT die CPU's tot 70 W kan koelen (de E1200 is max. 65 W). Deze koelt volgens Arctic overigens iets minder goed dan de stock koeler, maar is wel beduidend stiller. Minstens even goed als de stock koeler, maar dan stiller is de Arctic Alpine 7 Pro (tot 90 W).

[ Voor 11% gewijzigd door jitter op 10-08-2008 13:56 ]

• jitter
En? Nog wat anders gekocht en geplaatst?

Verwijderd

Topicstarter
nope nog geen tijd gehad.

Moet ik dringend doen.

Van zodra ik iets nieuw plaats, laat ik het weten :-)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Die Zalman Fan Mate 2 werkt uitstekend hoor. Heb hem hier met een fan op m'n Xeon draaien en zit er zelfs aan te denken om voor een andere fan nog een keer die Fan Mate te halen.

Aanrader dus! :) (Voor 3 pins fans)

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 17-08-2008 22:50 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1