Toon posts:

Meerdere problemen en vragen uit 1 systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren nieuw systeem gebouwd / Asus p5e3 + intel q9450 quad core en 4 gb 1333 , videokaart 9600gt pasief gekoeld. Ik gebruik dit systeem voornamelijk voor studiogebruik en audiobewerking, heb ook meerdere geluidsuitgangen nodig. Daarvoor had ik 2 sweex-audiokaarten er in , dan had ik 3 in totaal incl de onboard audio. Dat werkte dus niet... driver en irq foutmeldingen vanwege dezelfde kaarten denk ik. Sweex kaarten er uit , onboard geluid uitgeschakeld en een proff. kaart gekocht van m-audio, de delta1010lt met 8 in en uitgangen. Nu werkt het geluid wel goed zoals ik wou en zonder foutmeldingen. Maar een ander probleem soms ineens het beeld wegvalt en 10 seconden later loopt het systeem vast ( dat hoor ik omdat de audio dan ook begint te hangen ). Overigens is het koelblok van de videokaart gloeiend heet. Een ander vreemd iets vind ik, dat de irq van de geluidskaart 16 is en die van de videokaart ook. Daarnaas is de temperatuur van de processor in rust tussen de 60 en 70 graden. Lijkt me ook nogal hoog. Nou ben ik van plan om maandag een nieuwe koeler op te halen voor de processor, ben bang dat de huidige er nooit goed op heeft gezeten en één van die witte plastic dingetjes is lam nu, misschien was dit van het begin aan al zo. Daarnaast is de temperatuur van het bord zo'n 45 graden, maar ik ben bang dat er ook nogal wat hitte van de videokaart komt. Een gamer ben ik niet, dus die kaart kan ik wel vervangen door een standaard kaartje, heb nog een 8500gt liggen. Dus dat ga ik doen, de audiokaart verhuis ik naar een ander slot om hopelijk die gedeelde irq te laten veranderen en ik haal dus een andere cpu koeer op. Lijkt mij dat in de rust de processor een temperatuur moet hebben van ongeveer 30 graden. Voor zover weet ik dus wel wat ik moet doen om het probleem te oplossen, maar ik moet tot maandag wachten helaas, het is nu weekend. Daarom zit ik met 2 vragen:

1. Is het normaal dat een pasief gekoelde videokaart enorm heet wordt zodat je het koelblok niet kunt aanraken ? Dit tijdens gewoon windows, niet tijdens een game of zo.

2. Is het normaal dat een videokaart en een pci kaart dezelfde irq hebben ?

3. Gezien het verhaal hierboven, wat denken jullie wat dit probleem veroorzaakt ? ( maandag weet ik zelf meer, maar ben toch nu nieuwschierig wat jullie denken )

p.s. dit heeft niks te maken met een topic van vorige week van mij, dat was een pc van iemand anders, en dat probleem is al opgelost. dit gaat dus om een totaal ander systeem, mijn eigen nieuwe pc dus.

Verwijderd

Topicstarter
o ja, ik heb een 650w voeding, had ik hierboven niet vermeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 04:05:
1. Is het normaal dat een pasief gekoelde videokaart enorm heet wordt zodat je het koelblok niet kunt aanraken ? Dit tijdens gewoon windows, niet tijdens een game of zo.

2. Is het normaal dat een videokaart en een pci kaart dezelfde irq hebben?
Dat die graka zo heet wordt is op zich een goed teken, betekent dat de koeler er goed op zit. Graka's mogen 90 tot 100 graden Celcius worden (wat warmer dan een proc dus) pas daarboven kunnen problemen ontstaan. Als ie dus iets van 60 graden is is dat in principe geen probleem.

En die gesharede IRQ's dat kan i.d.d. gewoon. Dit zou normaalgesproken geen problemen op moeten leveren.

Verwijderd

Besturingssysteem ?

Verwijderd

Topicstarter
Eerst vist64, maar toen dacht ik dat dat het was, daarom staat er nu xp home op. Maar beide keren hetzelfde dus.

Is het mogelijk dat gewoon beeld weg valt door een te hete processor ?

Ik denk wel dat het in die richting gezocht moet worden , want in de log van windows komen geen fouten in systeem.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Bij een pasief gekoelde videokaart moet je wel in de kast zelf een goede airflow hebben.
Indien je twijfelt maak de kast open en zet er een tafelventilator op, om te testen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 19:43:
Eerst vist64, maar toen dacht ik dat dat het was, daarom staat er nu xp home op. Maar beide keren hetzelfde dus.

Is het mogelijk dat gewoon beeld weg valt door een te hete processor ?

Ik denk wel dat het in die richting gezocht moet worden , want in de log van windows komen geen fouten in systeem.
Je videokaart temperaturen zijn (zeker voor een passieve kaart) best netjes. Daar moet je je ook niet druk over maken. Dingen draaien zonder problemen 90 graden @ load. De koeler van de processor lijkt me wel verkeerd te zitten (wat je zelf ook al aangeeft). Als 1 van de 'push-pins' lam is (zoals je zegt) dan is een nieuwe koeler idd de beste optie. Het beeld kan ook zeker 'wegvallen' door een te hete processor. Het systeem zet zich dan uit veiligheids maatregelen zelf uit. Heb het nog niet mee hoeven maken maar volgens mij hoort een hangend geluid daar niet bij...

[ Voor 12% gewijzigd door Wackoz op 10-08-2008 20:35 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de temperatuur van mijn videokaart na gaan ? Heb een tooltje van nvidia gedownload maar krijg dan alleen de temperatuur van mijn processor te zien. Ik heb nl nog niet gezien wat de temperatuur van mijn videokaart is.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:20
Please remove this....

[ Voor 86% gewijzigd door EricJH op 10-08-2008 23:12 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:20
Verplaats je audio kaart eens naar een ander slot. Soms kan het delen van een IRQ een probleem geven. Verplaats met het nagaan hiervan je audio kaart even.

Verwijderd

Sluit mij aan bij Wackoz, nieuwe processorkoeler en goed monteren !
Hoewel ik mij nog afvraag wat iemand die professioneel met audio / muziek bezig is, met sweex kaartjes gaat doen......Heb zelf de fast track ultra.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 23:05:
Hoe kan ik de temperatuur van mijn videokaart na gaan ? Heb een tooltje van nvidia gedownload maar krijg dan alleen de temperatuur van mijn processor te zien. Ik heb nl nog niet gezien wat de temperatuur van mijn videokaart is.
Zolang je geen artifacts o.i.d. krijgt is de temp van je graka echt geen probleem hoor. Die dingen mogen heel warm worden. Als de rest van je PC daardoor maan niet te veel opgewarmd wordt. Graka alleen is niet het probleem...

Verwijderd

Topicstarter
Het enige vreemde vind ik dan nog dat soms het systeem wel doordraaide maar het beeld viel gewoon weg... Maar alles valt wel een beetje op zijn plaats, want hoewel q-facn control op silence stond maakte hij veel lawaai, waarschijnlijk omdat de koeler niet genoeg kon koelen. Morgen haal ik een andere , heb al eentje gevonden, dan gelijk maar goed: De Nexus LXM-8200.

@E65: Was ook niet goed achteraf, maar omdat de pc al zo duur was wou ik (tijdelijk) goedkope kaartjes gebruiken, maar voor goedkoop ga ik dus niet weer. Bak ruis erbij, niet normaal.

Verwijderd

Maar kan je anders niet beter in case fans "investeren"? Is je case koeling nu optimaal? Anders maakt een betere CPU fan niets uit natuurlijk...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het opgelost is, voor alsnog geen problemen meer gehad, andere cpu coole geplaatst, temperatuur nu 38 graden
Pagina: 1