Gisteren nieuw systeem gebouwd / Asus p5e3 + intel q9450 quad core en 4 gb 1333 , videokaart 9600gt pasief gekoeld. Ik gebruik dit systeem voornamelijk voor studiogebruik en audiobewerking, heb ook meerdere geluidsuitgangen nodig. Daarvoor had ik 2 sweex-audiokaarten er in , dan had ik 3 in totaal incl de onboard audio. Dat werkte dus niet... driver en irq foutmeldingen vanwege dezelfde kaarten denk ik. Sweex kaarten er uit , onboard geluid uitgeschakeld en een proff. kaart gekocht van m-audio, de delta1010lt met 8 in en uitgangen. Nu werkt het geluid wel goed zoals ik wou en zonder foutmeldingen. Maar een ander probleem soms ineens het beeld wegvalt en 10 seconden later loopt het systeem vast ( dat hoor ik omdat de audio dan ook begint te hangen ). Overigens is het koelblok van de videokaart gloeiend heet. Een ander vreemd iets vind ik, dat de irq van de geluidskaart 16 is en die van de videokaart ook. Daarnaas is de temperatuur van de processor in rust tussen de 60 en 70 graden. Lijkt me ook nogal hoog. Nou ben ik van plan om maandag een nieuwe koeler op te halen voor de processor, ben bang dat de huidige er nooit goed op heeft gezeten en één van die witte plastic dingetjes is lam nu, misschien was dit van het begin aan al zo. Daarnaast is de temperatuur van het bord zo'n 45 graden, maar ik ben bang dat er ook nogal wat hitte van de videokaart komt. Een gamer ben ik niet, dus die kaart kan ik wel vervangen door een standaard kaartje, heb nog een 8500gt liggen. Dus dat ga ik doen, de audiokaart verhuis ik naar een ander slot om hopelijk die gedeelde irq te laten veranderen en ik haal dus een andere cpu koeer op. Lijkt mij dat in de rust de processor een temperatuur moet hebben van ongeveer 30 graden. Voor zover weet ik dus wel wat ik moet doen om het probleem te oplossen, maar ik moet tot maandag wachten helaas, het is nu weekend. Daarom zit ik met 2 vragen:
1. Is het normaal dat een pasief gekoelde videokaart enorm heet wordt zodat je het koelblok niet kunt aanraken ? Dit tijdens gewoon windows, niet tijdens een game of zo.
2. Is het normaal dat een videokaart en een pci kaart dezelfde irq hebben ?
3. Gezien het verhaal hierboven, wat denken jullie wat dit probleem veroorzaakt ? ( maandag weet ik zelf meer, maar ben toch nu nieuwschierig wat jullie denken )
p.s. dit heeft niks te maken met een topic van vorige week van mij, dat was een pc van iemand anders, en dat probleem is al opgelost. dit gaat dus om een totaal ander systeem, mijn eigen nieuwe pc dus.
1. Is het normaal dat een pasief gekoelde videokaart enorm heet wordt zodat je het koelblok niet kunt aanraken ? Dit tijdens gewoon windows, niet tijdens een game of zo.
2. Is het normaal dat een videokaart en een pci kaart dezelfde irq hebben ?
3. Gezien het verhaal hierboven, wat denken jullie wat dit probleem veroorzaakt ? ( maandag weet ik zelf meer, maar ben toch nu nieuwschierig wat jullie denken )
p.s. dit heeft niks te maken met een topic van vorige week van mij, dat was een pc van iemand anders, en dat probleem is al opgelost. dit gaat dus om een totaal ander systeem, mijn eigen nieuwe pc dus.