[MacBook Pro] 8600GT "vast" in 2D modus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik heb een heel vervelend probleem met mijn MacBook Pro (SR 2.2GHz 8600GT 128MB).

Onder OS X heb ik totaal geen problemen, maar zodra ik naar Windows boot (wat ik alleen doe om te gamen) dan is vaak de 3dperformance om te huilen.
Voor de duidelijkheid, 3dmark 05 haalt dan zo'n 2400 punten, nogal schraal als je "normaal" een kleine 6000 punten haalt.

Om dit probleem op te lossen, moet ik iedere keer de SMC en de PRAM resetten (MacBook Pro uitzetten, lader eruit, accu eruit, aanzetten met ALT OPT P R ingedrukt tot de 2e boing). Ook de SMC en de PRAM na elkaar resetten heeft hetzelfde effect. Hierna weer netjes een score van +- 6000.

Maar, een boot verder zijn we weer op hetzelfde punt beland, weer een beroerde score.
Ik vermoed dat de SMC (of de PRAM :+), zijn settings niet netjes onthoud.

Whieee was zo aardig om met me mee te denken, hij vermoed dat de SMC blijft denken dat ik op accu werk, en dus de 8600GT M terugklokt, terwijl de MBP de hele tijd al aan de lader hangt.

Enig idee wat ik verder nog zou kunnen proberen? Beetje jammer om iedere keer die "meuk" te moeten resetten bij een laptop van bijna 2k.. ;)
Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is dat ik de magsafe connector (zowel op de lader als wel op de MBP) even voorzichtig schoonmaak met een vochtig wattenstaafje.

edit: ik heb mijn eigen post nog even nagelezen, en het zou heel goed kunnen zijn dat onder OS X mijn 8600GT ook in "accu-mode" staat, ondanks dat de lader gewoon is aangesloten. Ik heb echt geen manier om dat te testen, gebruik geen zware 3d-applicaties onder OS X. Het is hierbij dus niet gezegd dat dit een Windows probleem is, maar ik sluit niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat gebeurd er dan als je de accu eruit haalt en op de netstroom aangesloten boot?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen overclock-tooltje voor NVidia? Ik gebruik ATI Tray Tools om mijn X1600 over te klokken en te downklokken bij gebruik / niet gebruik van 3d-applicaties. Op die manier bepaal jij zelf welke kloksnelheid je wilt, niet je Mac ;)
volgens mij werkt ATI Tray Tools ook voor NVidia. Niet zeker of het werkt met de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Inmiddels ben ik weer iets "verder". Enkel de SMC resetten is voldoende voor 1 "goede" boot, dus met fatsoenlijke 3d-performance. Als ik daarna opnieuw opstart (of wat dan ook), is de performance weer belabberd.

Ik kan echter nog steeds niet uitmaken of het aan de SMC ligt, of aan mijn Windows installatie zelf. Is het mogelijk om met een programma de 3d performance onder OS X te meten? (Zoiets als 3D Mark dus..)

Verder, het wel of niet verwijderen van de accu heeft geen effect. En ATI Tray Tools werkt inderdaad niet met een 8600GT M!

In het NVIDIA-control panel ben ik, doormiddel van coolbits.reg, een extra menu tegengekomen. Hierin kon ik aangeven of mijn 3dkaart wel of niet teruggeklokt mocht worden als ik op accu werk. Standaard staat dit aan, ik heb het uit gezet. Helaas, het heeft 0,0 effect.

Inmiddels begin ik me af te vragen of mijn SMC wel helemaal 100% is, ik hoop echt zo erg dat dat het niet is, de garantie van mijn MBP is net verlopen (3 weken terug ofzo ;))

Overigens, in Windows wordt het wel goed aangegeven of ik op accu werk of niet. Dus de SMC geeft dit soort informatie wél correct door! Waarom ik dan toch, als ik de SMC NIET reset, een beroerde performance op netstroom haal is mij vooralsnog een raadsel..

Volgende stap die ik nu nog ga proberen is om de Bootcamp 2.1 update te verwijderen, en het enkel te proberen met de drivers vanaf DVD.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
kick... helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Mac_Cain13 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:34:
[...]

Hmm, als je echt denkt dat je SMC niet lekker is dan zou ik zeker even met Apple bellen. Heb wel eens vaker mensen gehoord met een SMC dat in de war is; vinden dat de accu leeg is en meteen in sluimerstand gaan terwijl de MacBook aan de stroom hangt. Dat soort grapjes.

Mijn ervaring is dat Apple niet zo moeilijk doet over het vervangen van de nodige onderdelen. Neem alleen wel even de tijd om te bellen, want waarschijnlijk mag je 10x reboten en onmogelijke toetscombinaties indrukken.

En laat je niet afschepen dat het aan Windows ligt. Vraag dan in ieder geval om een goede test app, zodat je kunt vergelijken. :P

edit:
Trouwens, geeft het batterij icoontje naast je klok in OS X wel de juiste 'stand' aan? Of zegt die dat je op de accu werkt als je je adapter eraan hangt?
In OS X is, zover ik kan zien, alles prima in orde. Accutijd & status en dergelijke worden juist aangegeven.

Heb dus alleen nog steeds geen OS X "3Dmark" versie, als je me begrijpt.. ;)
Waar ik nu echter wel achter ben, is dat bij een reboot het misgaat, maar bij een uit / aan (en dan booten met alt, kiezen voor Windows), dat dat dus wel goed gaat!!

Maar helaas, eigenlijk dus nog steeds geen klap verder.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 13:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Probeer het anders eens door de demo van Quake 4 te spelen? Dan zou je normaal wel kunnen zien of je 8600GT daar ook koppig doet.

Thans ik zou het op deze manier proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Zo... inmiddels zijn we weer iets verder met testen, gestaag komen we er wel.

Ik heb het inmiddels ook getest met Quake 3 (Universal Binary), op 1440*900 met alles op max, vsync uit.
En.. nu het rare, ik heb onder OS X exact hetzelfde!!! ;(

Doe ik een reboot, slechte FPS. Zet ik het systeem UIT en dan weer AAN, goeie fps!
In mijn zoektocht kwam ik onder andere de volgende 2 topics tegen.

http://discussions.apple....threadID=1642008&tstart=0
http://forums.worldofwarc...6957755813&sid=1&pageNo=1
nee, ik speel geen WoW, kwam alleen via google op hun forum

Ik ben er nog niet helemaal zeker van of deze dit probleem gerelateerd is aan bovenstaande problemen, aangezien ik het makkelijk kan omzeilen, en ik het óók onder Windows heb.
Pagina: 1