PC boot niet bij hoge temperatuur in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• debeoulve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-03-2023
Beste Tweakers,
Ik heb een heel vaag probleem: de pc van mijn moeder (budget 2 jaar oud AMD Sempron systeem, 512MB, MSI mobo met onboard grafische chip) start niet op wanneer de temperatuur in de woonkamer hoger is dan 23 graden.

Dus... sinds een paar weken start de PC overdag niet meer op. Na het indrukken van de power-knop gaan alle fans netjes draaien (cpu, voeding) maar naast de powerled blijft ook de HDD-led continu branden en er wordt geen videosignaal naar de monitor gezonden.
De PC reageert nog wel op de 'soft power-off' (4 sec aan/uit knop indrukken).

Vanmiddag heb ik geprobeerd te achterhalen welk onderdeel defect is, door één voor één de DVD, floppy en HDD te verwijderen. Ook het Dimm in een ander slot gestoken. Niets hielp. Dus mijn conclusie: het mobo is stuk.

Om 19:00 vanavond kreeg ik een mailtje van mijn moeder dan de temperatuur wat gezakt was en dat de PC weer aanging.

Lange inleiding, korte vraag: kan het iets anders zijn dan een defect mobo?
Alvast bedankt voor de reacties!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Maak de kast is open en zet er eens een tafel ventilator op? Dan kun je een warmte probleem uitsluiten. Verwijder ook eens wat stof van de fans, veroorzaakt vaak genoeg warmte problemen. Nieuwe koelpasta wil ook wel eens werken.

één is geen, twee is één

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33
CPU en chipset temperatuur al bekeken als de PC wel wil opstarten? Kan meestal in de BIOS of met SpeedFan bekeken te worden. Mij lijkt het trouwens eerder de voeding te zijn en dat het temperatuursverschil toeval is. Bekijk ook eens of de condensatoren op het moederbord niet aan het lekken zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door D-Three op 10-08-2008 00:04 ]

Verwijderd

Misschien eens de pc openen en controleren op stof, met name de voeding. Als ik jou TS lees dan beginnen de fans te draaien, voeding en cpu. Als de kast geen andere fans heeft dan denk ik dat de voeding zich vol gevreten heeft met stof. Weet niet of je moeder rookt maar stof in combinatie met roken is funest voor PC apperatuur. Zo ook met vocht en stof.

• debeoulve
Bedankt voor de reacties.

@Parabellum: de kast heeft verder inderdaad geen fans. Moederlief rookt gelukkig niet, maar stof heb ik wel gezien in de fan van de voeding.

@Laagvliegerke: Als de condensatoren van een mobo lekken, dan betekent dat in feite dat deze 'defect' is, neem ik aan? Ik heb namelijk geen idee wat je daar als eenvoudige ziel aan kunt doen...

@Wackoz: dat had ik inderdaad al gedaan, alleen hadden we geen tafelventilator bij de hand. Wel de zijkant er af gehaald, en met een groot stevig stuk karton flink gewapperd voor en tijdens het aanzetten :-) Maar dat hielp niets.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33
debeoulve schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 11:19:
@Laagvliegerke: Als de condensatoren van een mobo lekken, dan betekent dat in feite dat deze 'defect' is, neem ik aan? Ik heb namelijk geen idee wat je daar als eenvoudige ziel aan kunt doen...
Dat betekent dat het moederbord langzaam aan het dood gaan is maar het is zeker (nog) niet defect. Door de lekkende condensatoren te vervangen (en wat reinigingswerk) kan je het moederbord terug herstellen. Maar dan moet je eerste wel de juiste condensatoren vinden en moet je deze dan nog kunnen vervangen of iemand kennen die het kan. Anders moet je het moederbord vervangen. De grootste golf van problemen met lekkende condensatoren dateren alweer van een jaar of vijf terug. En aangezien jouw PC maar een tweetal jaar oud is, zou het me verwonderen dat het lekkende condensatoren zijn. Maar het kan uiteraard altijd. Op deze pagina kan je enkele foto's en wat uitleg vinden: Wikipedia: Capacitor plague

Is het trouwens nog steeds zo dat de PC niet wil booten bij "hogere" temperaturen? Een vijftal graden verschil zou eigenlijk niet veel mogen uitmaken. Wat als je de stekker een vijftal minuten uit het stopcontact haalt en daarna terug in stopt en onmiddellijk probeert te booten?

• debeoulve
Laagvliegerke schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 22:33:
[...]

Dat betekent dat het moederbord langzaam aan het dood gaan is maar het is zeker (nog) niet defect. Door de lekkende condensatoren te vervangen (en wat reinigingswerk) kan je het moederbord terug herstellen. Maar dan moet je eerste wel de juiste condensatoren vinden en moet je deze dan nog kunnen vervangen of iemand kennen die het kan. Anders moet je het moederbord vervangen.
OK, ik zal de volgende keer dat ik op bezoek ben een visuele inspectie van het bord doen, nu ik weet waar ik op moet letten.
Is het trouwens nog steeds zo dat de PC niet wil booten bij "hogere" temperaturen? Een vijftal graden verschil zou eigenlijk niet veel mogen uitmaken. Wat als je de stekker een vijftal minuten uit het stopcontact haalt en daarna terug in stopt en onmiddellijk probeert te booten?
Vanachtend nog even gebeld, om te vragen of de stofzuiger op de fan van de voeding gezet kon worden. Maar op dat moment draaide de PC - zoals je weet was het vandaag een stuk koeler dan gisteren (althans in Zuid-Holland).

Tijdens het zoeken naar het onderdeel wat defect was (het een voor een afkoppelen van drives) heb ik tussendoor uiteraard steeds de stroom eraf gehaald. Die handelingen duurden steeds een seconde of 30, en na het inschakelen van de stroom en direct booten bleef het probleem bestaan.

Ik zal vragen om, wanneer de pc weer niet werkt, de 5 minuten-test te doen.
Pagina: 1