Toon posts:

Adaptec 3805 i.c.m. Gigabyte GA-EP45-DS4 Boot Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ben bij het bouwen van mijn nieuwe PC tegen een probleem opgelopen. Ik gebruik de Adaptec voor RAID5 met 4 TB schijven. Op de softRAID van het Mobo wil ik het besturingssysteem installeren op 2x250 GB in RAID0.

Probleem is het volgende: zolang ik van de mobo RAID optie afblijf alles koek en ei, maar zodra ik in de Mobo BIOS de "SATA RAID/AHCI Mode" van AHCI naar RAID omzet boot de pc niet meer. Hij start wel gewoon op, tot op het moment dat hij van de HD of DVD moet gaan lezen (Windows installeeren/opstarten). Het laaste wat ik te zien krijg is de "PCI Devices Listing met daaronder het bericht "Verifying DMI Pool Data .............." en daar blijft het systeem hangen.

Zodra ik de Adaptec 3805 dan fysiek uit het systeem verwijder start de PC zonder problemen door, vanaf de Mobo SoftRAID HD\DVD, en begint met installeren/opstarten.

Ik ben al uren met bios instellingen aan het proberen. Op internet ook geen oplossing kunnen vinden. Dus ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.

Bij voorbaat dank,

Spike

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een antwoord op mijn probleem?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-02 11:33
Best kans dat ze dezelfde geheugenadressen gebruiken. Probeer eens andere geheugenadressen toe te kennen aan je mobo raid.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord Cave_Boy

Heb wel enige PC kennis maar ben geen expert, hoe moet ik de geheugenadressen van mijn Mobo RAID veranderen?

Spike

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-02 11:33
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 11:59:
Bedankt voor je antwoord Cave_Boy

Heb wel enige PC kennis maar ben geen expert, hoe moet ik de geheugenadressen van mijn Mobo RAID veranderen?

Spike
Dit kan in het BIOS. Vaak onder devices en dan staan er IRQ achter de apparaten. Deze IRQ zijn dan de adressen.

verander deze adressen eens je hebt kans dat dit werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik je, je doelt op een IRQ conflict.

Als ik in de PCI Devices listing zoek kom ik 2 keer een RAID Cntrlr tegen, de ene zit op 11 de andere op 15. Op 11 zit ook nog 2 keer een USB 1.1 Host Cntrlr, daarnaast een USB 2.0 Host Cntrlr, een SMBus Cntrlr en de IEEE 1394 Host Cntrlr. Op 15 zit verder eveneens een USB 1.1 Host Cntrlr en een Native IDE Cntrlr.

Ik zal eens kijken of ik iets kan veranderen,

Spike

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 10:41
Normaal is het zo dat een extra raid controller ook wil booten. Kijk eens in de BIOS/Config Utility van je RAID controller of je daar ook boot opties kunt uitzetten. Wat ook nog kan is dat in de normale BIOS van je moederbord bij de boot sequence de extra RAID controller ertussen staat.

Verwijderd

Topicstarter
@ Cave_Boy: Enige IRQ die ik op het Mobo mag instellen is die van het standaard PCI slot, heb er om alles uit te sluiten nog even mee geprobeert, maar maakte helemaal niks uit.

@Westereen: Ik kan inderdaad in de config van de Adaptec aan/uitzetten dat hij in de Mobo BIOS verschijnt, maar het heeft nul invloed op mijn beschreven probleem.

Ik heb intussen zo ongeveer alle mogelijke combinaties van bos instellingen op zowel Mobo als Adaptec geprobeert, maar brengt allemaal niks.

Greets

Spike

Verwijderd

Topicstarter
Aanvullend:

Vriend van mij adviseerde me de Adaptec in te leveren en een Areca te kopen. Op de Areca site kom ik dan uit op de Areca ARC-1220, qua specifikaties vergelijkbaar. Enige verschil is dat de Areca een PCI-Express X8 slot wil hebben, de Adaptec heeft genoeg aan een PCI-Express X4 slot.

Nu heb ik op het moment nog een PCI-Express X8 slot vrij op mijn Mobo, maar die wil ik in de toekomst gaan gebruiken om er een extra videokaart in te stoppen t.b.v een "triple monitor" setup (zodra ik weer geld heb ;-) ). Dus dan kom ik daar weer in de problemen.

Of is het ook mogelijk om de Areca in een PCI-Express X4 slot te hangen? Data security is de primaire reden voor mijn RAID5 setup, snelheid komt op de tweede plaats.

Alle advies is welkom.

Spike

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 16:11 . Reden: Typo ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:08
Ik zie t ff niet staan, maar neem aan dat je ook al meerdere pci sloten geprobeerd hebt?

edit: kaart is PCIe zie ik net.. anyway, daar ook al eens wat mee geschoven?

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 10-08-2008 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart zowel in een PCI-Express X8 slot als in een PCI-Express X4 slot geprobeert, maakt helaas niks uit, zelfde probleem blijft bestaan.

Spike

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 10:41
Bios / Firmware updates? Zowel van je moederbord als de RAID controller?

Verwijderd

Topicstarter
Allebei naar de laaste neiuwe geupdate.

Spike

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:24:

Of is het ook mogelijk om de Areca in een PCI-Express X4 slot te hangen? Data security is de primaire reden voor mijn RAID5 setup, snelheid komt op de tweede plaats.
Een 8x kaart kan ook prima in een 4x slot alleen zul je misschien niet de performance halen die met 8x wel mogelijk is. 4x is volgens mij nog altijd 1000 MB/s (?) dus ik zie geen probleem.

Echter, controleer wel even voor de specifieke kaart die je in gedachten hebt.

Edit: ik twijfel nu eigenlijk zelf of dit fysiek wel kan. Een 4x kaart in een 8x slot kan zeker, maar andersom volgens mij niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 10-08-2008 18:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Q: Zelf had ik ergens gelezen dat het wel ging, dus ik wacht nog maar ff op een derde mening.

Spike
Pagina: 1