[XP] Winlogon.exe application error -> BSOD

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi allemaal!

Ik zit hier met de laptop van m'n vriendin. Het ding geeft bij het aanmeldscherm van WinXP elke keer een error en als ik op OK of Cancel klik crasht de boel en krijg ik een BSOD te zien.

Spekkies laptop:
IBM Thinkpad T42
Intel Pentium M 1.7Ghz / Centrino
ATI Radeon 9600 mobile
768MB DDR RAM
Hitachi 60GB 7200RPM HDD (nu vervangen voor WD Scorpio 160GB 5400RPM)
DVD/CDRW combo drive
OS = Windows XP Pro Servicepack 2 - engels

De probleem omschrijving:
Windows XP start, komt bij het logon scherm en de error verschijnt.
De error luid:
code:
1
2
3
4
5
Winlogon.exe - Application Error
The instruction at "0x76c7310d" referenced memory at "0x001240000". The memory could not be "read".

Click OK to terminate the program.
Click Cancel to debug the program.

Welke van de twee ook geklikt wordt, het logon scherm verdwijnt en er komt altijd een BSOD naar voren met de volgende melding:
code:
1
2
3
STOP: c000021a {Fatal System Error}
The Windows Logon Process system process terminated unexpectedly with a status of 0xc000005 (0x00000000 0x00000000).
The system has been shut down.

Dit gebeurt ook in safe mode!

Wat er vooraf ging:
volgens 'dinnetje, ik was aan het werk
Discworld 2 installeren. ging naar verkeerde lokatie. Uninstalled en opnieuw.
Alles leek goed te gaan, maar even later kapte de laptop er mee. Bij reboot error zoals hier boven.

Wat ik geprobeerd heb:
- Harddisk controle met Hitachi Drive Fitness Test want de HDD maakte lawaai. Gaf een melding dat de HDD dood ging dus er zit nu een WD Scorpio 160GB in. Ghost backup gemaakt en terug geplaatst.
- Winlogon.exe vervangen uit een ghost backup van vlak na de installatie van de laptop (c.a. 6 maand terug) dmv een USB stick en een ERD Commander CD
- Opgezocht welke DLL's bij Winlogon horen en die ook terug geplaatst.
- NTFSCHK vanaf ERD CD gedraaid. Geen errors.
- Uiteraard gezocht op internet maar niks wijzer geworden

Wat geen oplossing is:
- Schone install of volledige terugplaatsing van de eerder genoemde 6maand oude backup. Sinds toen heeft de laptop wat software geinstalleerd gekregen van school welke we nu niet bij de hand hebben en waarvan de naam niet bekend is (een of ander netwerk connect ding). Ivm hectiek en gebrek daadwerkelijke schoolaanwezigheid in de start van het komende schooljaar (direct stage) is het niet mogelijk om de software direct weer geinstalleerd te krijgen, maar is bij aanwezigheid op school wel direct nodig.

Iemand een geniale ingeving? I'm running out of ideas here...

Edit:
Uit pure wanhoop draai ik nu maar ff Memtest86...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zomaar even een gek idee:
Maak een backup van de nu nog aanwezige registry hives, userprofile & \program file folders, die bevatten namelijk de software install gegevens e.d.
Doe vervolgens een repair install op de brakke versie zodat je in ieder geval weer in kan loggen.
Plaats de reghives offline (bartPE of iets dergelijks) terug op de normale plek.
Desnoods alleen met een Export van de belangrijke delen uit je registry.

Je hebt een Ghost image, dus op zich kun je het een aantal keer proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 09-08-2008 18:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Waar vind ik de registry hives? Ik kan niet in windows komen op regedit te starten.
Ik kom er ook net achter dat de installatie CD nog bij 'din thuis ligt. Is een custom nLite aangepast schijfje... Het origineel ligt hier wel, maar ik gok dat dat niet goed gaat, of vervangt een repair install alleen bestanden in de map Windows?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

McKaamos schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 18:52:
Waar vind ik de registry hives? Ik kan niet in windows komen op regedit te starten.
Google is ook stuk zeker? :P

C:\windows\system32\config

How to recover from a corrupted registry that prevents Windows XP from starting

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 09-08-2008 18:56 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Jeeuj een ThinkPad :D

Werkt het met een Linux LiveCD wel goed? Kan namelijk zijn dat het een hardware probleem is.

Sommige modellen uit de T4x serie hebben namelijk een probleem dat de GPU (Ball Grid Array) los gaat zitten. Dit komt omdat mensen hem met 1 hand vastpakken, en daardoor buigt het moederbord wat door. Hierdoor kun je ook problemen krijgen zoals BSOD's e.d.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

FlipFluitketel

Frontpage Admin
alt-92 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 18:44:
Zomaar even een gek idee:
Maak een backup van de nu nog aanwezige registry hives, userprofile & \program file folders, die bevatten namelijk de software install gegevens e.d.
Doe vervolgens een repair install op de brakke versie zodat je in ieder geval weer in kan loggen.
Plaats de reghives offline (bartPE of iets dergelijks) terug op de normale plek.
Desnoods alleen met een Export van de belangrijke delen uit je registry.

Je hebt een Ghost image, dus op zich kun je het een aantal keer proberen.
Met een repair-install blijft normaal toch alles behouden :? Althans, de keren dat ik dat deed wel.
@McKaamos: Als je niet weet hoe: Klik :+
Je hoeft dus niet in de recovery-console te klooien, maar als je bij stap 5 geen windows-installaties ziet werkt de repair-install optie dus niet. Wat je dan nog zou kunnen proberen is (via een BartPE-cd of zo) 5 bestanden (default, sam, security, software & system) in de system32\config map terugzetten. Als je systeemherstel aan hebt staan kun je oude bestanden terugvinden in system volume information (welke wel te openen is als je bent opgestart met zo'n BartPE-cd).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• alx
  • Niet online

alx

Zie deze MS site. o.a. csrss.exe en msgina.dll terugzetten en in het register checken of de MS gina gebruikt wordt. In-place upgrade kan ook helpen. (maar waarnaar?) Zal wel een gedoe worden, want als het systeem niet start, is het analyseren van crash info, reg editten en terugzetten van files tijdrovend. Zijn er nog overgebleven delen van Discworld 2? Kun je die met de recov console uninstallen/verwijderen? En what about een virus scan?

[ Voor 3% gewijzigd door alx op 09-08-2008 20:36 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Virusscanner draaide sowieso al permanent op dat ding, dus een virus lijkt me sterk. Ook bij het backuppen op mijn PC (ghost image gemaakt op mijn PC met USB doosje) geen meldingen over virussen dus lijkt me wel snor zitten.
M'n vriendin is ook heel zuinig op haar laptop, dus een losse GPU lijkt me sterk. Dat geeft volgens mij ook hele andere errors ;)

Prutsen met de registry e.d. zal ik morgen doen, nu geen zin meer om verder te kloten ;)

Memtest gaf geen fouten btw.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ok, ik heb de MS pagina van alx bekeken en msgina.dll en csrss.exe vervangen voor de originele, nogsteeds dezelfde error.
Ondertussen heb ik de recovery console gestart en fixmbr en fixboot gedraaid. Fixmbr gaf aan dat de MBR niet klopte, dus die heb ik laten fixen.
Op dit moment draait er een checkdisk met R flag (full check en repair), just to be sure.

Ik ben nog een beetje huiverig om te gaan prutsen met complete restores en dan registry terugdumpen e.d. Voor mij is dat een soort last resort... Mocht niks werken, dan ga ik dat proberen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
FixMBR, FixBoot en Chkdsk hebben niks uitgehaald.
Ik heb via recoveryconsole alle bluetooth services uitgeschakeld en Norton Ghost gekilled. Bluetooth was het laatste dat als hardware was geinstalleerd (nieuw USB stickje, IVT BlueSoleil) en Ghost is van Symantec en daar werd ook nog wat over gemeld, maar helaas...
Nogsteeds zelfde error.

Van Discworld 2 heb ik niks meer kunnen vinden, die is er ondertussen helemaal af, incl registry entries. Iemand nog een geniaal idee?

Editje:

Als ik het error venstertje aan de kant sleep en inlog kom ik wel in windows terecht. Had ik niet eerder geprobeerd.
Ik heb nu de bluetooth audio shite en bluetooth PAN ge-uninstalled. Reboot gedaan en nu lijkt het probleem weg te zijn.
Misschien is die corrupt geraakt oid, en icm MultiNetworkManager dat het geladen werd en het een probleem opleverde? Hij lijkt het nu weer perfect te doen iig :)

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 10-08-2008 19:00 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Denk dat er niet veel anders opzit dan een repair install...
Laatste keer dat ik die 0x21a voor m'n kiezen kreeg was met een beta SP3 en daar was op geen andere manier nog leven in te krijgen helaas...

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Mijn idee is misschien wel niet geniaal, maar wellicht helpt het :)
McKaamos schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:24:
Ok, ik heb de MS pagina van alx bekeken en msgina.dll en csrss.exe vervangen voor de originele, nogsteeds dezelfde error.
Bedoel je dat je het bestand msgina.dll hebt vervangen ? Dat is namelijk niet precies de oplossing die in de link van alx wordt gegeven. Daar wordt gesproken over een registry-key die aangeeft of de originele GINA DLL gebruikt moet worden, of een third-party GINA DLL. Ik ben niet bekend met Discworld 2, maar is bij de installatie ervan deze key gewijzigd ?

Kijk eens of er een third-party GINA DLL gebruikt wordt (de waarde van de in het artikel genoemde key is dan niet GinaDLL REG_SZ), en zo ja ga dan de originele weer gebruiken.

Succes ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
NATStudent schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 17:41:
Mijn idee is misschien wel niet geniaal, maar wellicht helpt het :)

[...]

Bedoel je dat je het bestand msgina.dll hebt vervangen ? Dat is namelijk niet precies de oplossing die in de link van alx wordt gegeven. Daar wordt gesproken over een registry-key die aangeeft of de originele GINA DLL gebruikt moet worden, of een third-party GINA DLL. Ik ben niet bekend met Discworld 2, maar is bij de installatie ervan deze key gewijzigd ?

Kijk eens of er een third-party GINA DLL gebruikt wordt (de waarde van de in het artikel genoemde key is dan niet GinaDLL REG_SZ), en zo ja ga dan de originele weer gebruiken.

Succes ;)
Registry entry ook nagekeken ;) stond nog default.
de GINA DLL is een security gevalletje. Voor zover ik weet wordt dat niet gewijzigd door spelletjes, vooral niet door zoiets ouds als Discworld2 ;) Bluetooth zijn wel security gevallen voor (draagbare proximity unlock sleutels enzo)

Btw, vorige post ge-edit. Stond nog open in edit veld gezien ik zostraks bezig was en weg geroepen werd ;)

Ondertussen is alle shite van haar 2 weken oude IVT BlueSoleil blauwtandstokje uninstalled en alles lijkt weer naar behoren te werken.

Achteraf lijkt die HDD replacement niet eens echt nodig geweest te zijn, hoewel hij dus wss op z'n laatste poten liep. Preventief onderhoud gooi ik dat maar op dan :P plus, 'din wou sowieso meer diskspace, dus 100GB extra is mooi meegenomen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 10-08-2008 19:07 ]

Pagina: 1