Hoi allemaal!
Ik zit hier met de laptop van m'n vriendin. Het ding geeft bij het aanmeldscherm van WinXP elke keer een error en als ik op OK of Cancel klik crasht de boel en krijg ik een BSOD te zien.
Spekkies laptop:
IBM Thinkpad T42
Intel Pentium M 1.7Ghz / Centrino
ATI Radeon 9600 mobile
768MB DDR RAM
Hitachi 60GB 7200RPM HDD (nu vervangen voor WD Scorpio 160GB 5400RPM)
DVD/CDRW combo drive
OS = Windows XP Pro Servicepack 2 - engels
De probleem omschrijving:
Windows XP start, komt bij het logon scherm en de error verschijnt.
De error luid:
Welke van de twee ook geklikt wordt, het logon scherm verdwijnt en er komt altijd een BSOD naar voren met de volgende melding:
Dit gebeurt ook in safe mode!
Wat er vooraf ging:
volgens 'dinnetje, ik was aan het werk
Discworld 2 installeren. ging naar verkeerde lokatie. Uninstalled en opnieuw.
Alles leek goed te gaan, maar even later kapte de laptop er mee. Bij reboot error zoals hier boven.
Wat ik geprobeerd heb:
- Harddisk controle met Hitachi Drive Fitness Test want de HDD maakte lawaai. Gaf een melding dat de HDD dood ging dus er zit nu een WD Scorpio 160GB in. Ghost backup gemaakt en terug geplaatst.
- Winlogon.exe vervangen uit een ghost backup van vlak na de installatie van de laptop (c.a. 6 maand terug) dmv een USB stick en een ERD Commander CD
- Opgezocht welke DLL's bij Winlogon horen en die ook terug geplaatst.
- NTFSCHK vanaf ERD CD gedraaid. Geen errors.
- Uiteraard gezocht op internet maar niks wijzer geworden
Wat geen oplossing is:
- Schone install of volledige terugplaatsing van de eerder genoemde 6maand oude backup. Sinds toen heeft de laptop wat software geinstalleerd gekregen van school welke we nu niet bij de hand hebben en waarvan de naam niet bekend is (een of ander netwerk connect ding). Ivm hectiek en gebrek daadwerkelijke schoolaanwezigheid in de start van het komende schooljaar (direct stage) is het niet mogelijk om de software direct weer geinstalleerd te krijgen, maar is bij aanwezigheid op school wel direct nodig.
Iemand een geniale ingeving? I'm running out of ideas here...
Edit:
Uit pure wanhoop draai ik nu maar ff Memtest86...
Ik zit hier met de laptop van m'n vriendin. Het ding geeft bij het aanmeldscherm van WinXP elke keer een error en als ik op OK of Cancel klik crasht de boel en krijg ik een BSOD te zien.
Spekkies laptop:
IBM Thinkpad T42
Intel Pentium M 1.7Ghz / Centrino
ATI Radeon 9600 mobile
768MB DDR RAM
Hitachi 60GB 7200RPM HDD (nu vervangen voor WD Scorpio 160GB 5400RPM)
DVD/CDRW combo drive
OS = Windows XP Pro Servicepack 2 - engels
De probleem omschrijving:
Windows XP start, komt bij het logon scherm en de error verschijnt.
De error luid:
code:
1
2
3
4
5
| Winlogon.exe - Application Error The instruction at "0x76c7310d" referenced memory at "0x001240000". The memory could not be "read". Click OK to terminate the program. Click Cancel to debug the program. |
Welke van de twee ook geklikt wordt, het logon scherm verdwijnt en er komt altijd een BSOD naar voren met de volgende melding:
code:
1
2
3
| STOP: c000021a {Fatal System Error}
The Windows Logon Process system process terminated unexpectedly with a status of 0xc000005 (0x00000000 0x00000000).
The system has been shut down. |
Dit gebeurt ook in safe mode!
Wat er vooraf ging:
volgens 'dinnetje, ik was aan het werk
Discworld 2 installeren. ging naar verkeerde lokatie. Uninstalled en opnieuw.
Alles leek goed te gaan, maar even later kapte de laptop er mee. Bij reboot error zoals hier boven.
Wat ik geprobeerd heb:
- Harddisk controle met Hitachi Drive Fitness Test want de HDD maakte lawaai. Gaf een melding dat de HDD dood ging dus er zit nu een WD Scorpio 160GB in. Ghost backup gemaakt en terug geplaatst.
- Winlogon.exe vervangen uit een ghost backup van vlak na de installatie van de laptop (c.a. 6 maand terug) dmv een USB stick en een ERD Commander CD
- Opgezocht welke DLL's bij Winlogon horen en die ook terug geplaatst.
- NTFSCHK vanaf ERD CD gedraaid. Geen errors.
- Uiteraard gezocht op internet maar niks wijzer geworden
Wat geen oplossing is:
- Schone install of volledige terugplaatsing van de eerder genoemde 6maand oude backup. Sinds toen heeft de laptop wat software geinstalleerd gekregen van school welke we nu niet bij de hand hebben en waarvan de naam niet bekend is (een of ander netwerk connect ding). Ivm hectiek en gebrek daadwerkelijke schoolaanwezigheid in de start van het komende schooljaar (direct stage) is het niet mogelijk om de software direct weer geinstalleerd te krijgen, maar is bij aanwezigheid op school wel direct nodig.
Iemand een geniale ingeving? I'm running out of ideas here...
Edit:
Uit pure wanhoop draai ik nu maar ff Memtest86...