Toon posts:

Pc start niet op na upgrade.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een pc overkocht van een mede-tweaker. Dat werkte allemaal prima en ik heb eer ongeveer een maandje of twee mee kunnen werken en spelen. Toen ging ik op vakantie. Na de vakantie zou ik een nieuwe videokaart en processor kopen dus heb ik de oude verkocht. Na de vakantie heb ik een nieuwe videokaart, behuizing en processor aangeschaft. Alle onderdelen konden niet op dezelfde dag geleverd worden dus het moederbord, het geheugen. de voeding, de hd's, de geluidskaart en de drives hebben een weekje of twee op een dekbed gelegen. Ik weet dat dat statische elektriciteit op kan wekken, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het daar aan ligt. Toen heb ik alles in een nieuwe kast gemonteerd en aangesloten, maar het werkt niet. Toen ik hem aandrukte ging hij heel even aan, gingen de fans draaien en ging de power led branden, maar daarna stopte hij er meteen weer mee. Nu weet ik niet wat mijn probleem is. Als ik de voeding aanzet gaat de hdd led wel aan. Mijn systeem:

Intel E8500
Gigabyte GA-P35-DS4
4Gb mushkin pc-6400 geheugen 2 keer 2
Sapphire radeon 4870
Seagate 500 gb keer 3
Nzxt Lexa Blueline
Be Quit dark power pro 650 watt
Auzentech Xplosion 7.1

Ik heb al geprobeerd de pc op te starten met alleen de CPU, videokaart en geheugen, maar het helpt niet. Hij doet niks. Ik denk dat het misschien komt omdat ik de front panel connectors niet goed heb aangesloten. Ik heb de power switch connector op alle connectors geprobeerd. Is er niet iets op het moederbord dat ik kan indrukken dat hij dan opstart zonder dat ik de power switch op de voorkant van de behuizing gebruik? Zou dit kunnen?

Het geheugen, de HD's, en de voeding en het moederbord zouden goed moeten werken omdat ze het in mijn oude kast ook prima deden.

Verdere suggesties zijn welkom. Alvast bedankt voor iedereen die even de moeite neemt om mij te helpen.
The Striker is nu online Toevoegen aan de reputatie van The Striker Aanpassen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Vervang onderdeel voor onderdeel en je komt vanzelf het defecte onderdeel tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hele topic doorgenomen, maar ik kan er niks mee omdat ik ook gewoon geen beeld krijg. Er gebeurt helemaal niks. dan valt er weinig te doen met dat topic.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 18:17:
Ik heb het hele topic doorgenomen, maar ik kan er niks mee omdat ik ook gewoon geen beeld krijg. Er gebeurt helemaal niks. dan valt er weinig te doen met dat topic.
Als je aan het begin begint dan kom je vanzelf het onderdeel tegen dat de problemen geeft. Dat je geen beeld hebt komt doordat iets het niet doet, de kunst is nu om uit te vogelen wat. Dus neem dat topic door en je weet het.

Verwijderd

Beetje moeilijk om van op afstand ineens met een oplossing te komen, het kan aan zoveel dingen liggen. Ik heb zelf ooit een soort gelijk probleem gehad dat veroorzaakt werd door een defect geheugen latje.

Dat starten en uitgaan wanneer je de voeding insteekt is vrij normaal als test (denk ik). Het kan dus perfect zijn dat je de power knop niet goed hebt aangesloten. Je kan beter even in het boekje van het moederbord kijken waar al die aansluitingen precies horen, als je het boekje niet hebt kan je hem meestal ook makkelijk op het internet terug vinden.
Ik heb zelf trouwens even snel gezocht maar ik kan het moederbord wat je daar opnoemt niet terug vinden. Weet je zeker dat dat de precieze nummer is ? Hij staat namelijk niet in de lijst op de Gigabyte website.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:41

Thandor

SilverStreak

Het CSL Beleid leert ons dat probleem topics niet in CSL thuis horen. Derhalve ga ik het even verplaatsen naar PMG. Ik pas ook even de titel aan, 'help' is iets waar wel meer mensen om vragen ;).

Je kunt het systeem overigens opstarten zonder een powerbutton te gebruiken. Je moet dan even opzoeken welke pinnetjes verantwoordelijk zijn voor het PWR_ON signaal. Ofwel, zoek de pinnen op waar je normaal de powerbutton op aan zou sluiten. Die pinnen kun je even kortsluiten (één keer een contactje is genoeg) met een schroevendraaier en het systeem zou op moeten starten.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de adviezen. Ik heb net nog even geprobeerd om de ATX connector opnieuw aan te sluiten. Als ik hem er half in stop dan gaan er drie ledjes op mijn videokaart branden. En als ik hem er iets verder in stop dan gaat de fan van mijn videokaart draaien. Betekent dit dat het in in ieder geval niet aan mijn voeding ligt? de videokaart krijgt immers stroom. Die drie ledjes zijn denk ik dan een foutmelding dat de videokaart niet genoeg stroom krijgt ofzo. Als ik hem er helemaal instop dan stopt de fan met draaien en stoppen de drie ledjes met branden.

Ik heb niet de beschikking over extra onderdelen dus ik kan niet zo 1,2,3 uit testen wat wel en niet in combinatie met elkaar werkt. denken jullie dat als ik naar een computerwinkel ga en vraag om ze hem kunnen maken dat ze dan wel proberen om onderdeel voor onderdeel te vervangen en dat als ik echt ten einde raad ben er zo wel achter kan komen welk onderdeel het probleem geeft?

dit is trouwens de url naar mijn moederbord op de gigabyte website. De D moest een P zijn excuses daarvoor.

http://www.gigabyte.eu/Pr...rview.aspx?ProductID=2745

Zou ik trouwens wel in de bios moeten kunnen komen met alleen een processor en CPU? Anders ga ik dat eens proberen.
Ik heb ook al een clear cmos gedaan, maar hij start nog steeds niet op.

• weltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-03-2024
Voor in de bios te moeten komen moet cpu en geheugen op het mobo plaatsten. Ik zou idd dus alleen mob,cpu, geheugen en videokaart aansluiten op het mobo. Vergeet je soms naast de ATX stekker niet die kleine 4 pins stekker aan te sluiten op het mobo?

Verwijderd

Topicstarter
de kleine 4-pins stekker die naast de AtX- connector zit is ook aangesloten. Ook de P8 connector.

Tijdens het proberen net ben ik weer op iets merkwaardigs gekomen. Ik heb twee molex fans en een temperatuurmeter die voorop de case zit. Deze gaan ook aan als ik de ATX-connector half op het moederbord aansluit. Ook draaide de CPU fan eventjes mee. Alleen draaien ze een halve seconde en gaan dan weer uit en dan begint het weer opnieuw. De molex fan met een ledje is nu dus een knipperlicht. De drie ledjes op mijn videokaart zullen dan normaal ook wel constant moeten branden. Ik weet niet of dit iets aangeeft, maar ik denk dat het we erover eens zijn dat mijn voeding wel goed draait aangezien hij de rest wel van stroom voorziet.

Opstarten met een schroevendraaier lukt trouwens niet. Power switch draadje heb ik inmiddels volgens de handleiding aangesloten. Ook het moederbord+CPU+Videokaart+een reepje geheugen uit de kast gehaald i.v.m eventuele kortsluiting. Het mag allemaal niet baten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt altijd nog dmv een paperclip in de PSon en een ground op je voeding (dat is de groene draad en een willekeurige zwarte) kijken of je de voeding kunt laten draaien en dan kijken of er een post komt.

Maar begin eerst eens met al die fans los te trekken en het systeem zo minimaal te starten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Voeding kan ook een beetje stroom dooegegeven, dus hij kan te zwak zijn, of defect zijn, enigste manier om dit uit te sluiten is, een andere inbouwen om te testen.

Vroeger had ik een voeding die kapot ging, de fans draaide 1/8 slag van de fan en lampjes branden, en de voeding was defect.
Dus testen!

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer dan. Ik ben naar de plaatselijke pc winkel gegaan en om nou te zeggen dat het een aanrader was kan ik niet zeggen. Ze zullen prima een pc'tje van een jaar of twee die bij aanschaf alleen al voor internet gebruik was bedoeld kunnen maken, maar een beetje moderne game-pc weten ze geen raad mee. Mij werd verteld dat het waarschijnlijk de voeding is omdat de computer niet opstart. Ze wisten het niet zeker, maar het was aannemelijk. Met andere woorden werd mij verteld dat volgens hun fingerspitzengefühl de voeding was, maar net zo goed kan het moederbord kapot zijn of het geheugen brak. Toen ik voorstelde om de voeding kort te sluiten (groen en zwart verbinden, de meeste mensen hebben het wel geleerd met natuurkunde of informatica) zeiden ze dat dat niet kan. Toen vroeg ik wat ze allemaal hadden geprobeerd, maar behalve op de power-knop drukken is er weinig gedaan dus. Een andere voeding hadden ze niet staat omdat die van mij echt state-of-the-art was die alleen werd gebruikt bij zeer zwaar renderwerk en enorm zware games. Naar mijn weten kan elke voeding op elk moederbord worden aangesloten, maar ik heb verder mijn mond maar gehouden. Toen werd mij nog even verteld dat toen mijn pc op de werkbank lag en de "technische jongen" even wat aan het drinken waren hij "zomaar ineens" aansprong. Yeah sure, en mijn fietslamp doet het altijd en als hij het eens niet doet doe ik er meteen wat aan. De service was trouwens wel prima.

Maar dat terzijde. Ik heb het er met mijn broer (ICT opleiding niveau 3 ofzoiets) en een vriend over gehad en toen kwam ik met de suggestie om even op de CPU support list te kijken. Wij kijken en hij stond er wel op, maarrrr je had er wel een bios voor nodig die er niet standaard opstond (F11 of F13, ligt aan de stepping). Bios flashen gaat een beetje moeilijk zonder werkende computer. Ik kan echter een andere processor krijgen van de jongen (goede kerel, kun je er volgens mij best bij hebben) van wie ik de E8500 heb gekocht zodat ik daarmee de processor de bios kan flashen. Op de CPU support list staat dat voor de desbetreffende proc (intel E6400) bios F4 nodig is. Een lagere bios dan F4 kan ik niet vinden dus ik ga er maar vanuit dat F4 de standaard bios is. Morgen ga ik naar Azerty om de laatste spullen op te halen en ik kan mijn pc daar ook afgeven. Nu is mijn vraag of jullie denken dat ik beter naar Azerty kan gaan (en wat meer uitbesteden) of dat ik beter het met die procc van die aardige jongen kan proberen. Azerty ligt nou niet echt om de hoek dus als ik hem meeneem dan gebeurt dat morgen. Ik ga niet eerst wachten tot die andere proc hier is en het daar mee proberen en als het dan niet lukt dat ik weer naar Azerty gaan. Zo gek zijn mijn ouders ook weer niet. Ook zou ik graag willen weten of iemand ervaringen heeft met een verkeerde bios en of hij dan dezelfde symptonen (het is net alsof hij ziek is alleen deze licht in coma en word alleen wakker als je hem een nachtje laat slapen) had.

De voeding is trouwens uitvoerig getest en ik kan denk ik wel tot de conclusie komen dat mijn voeding het gewon doet. Ik heb hem kortgesloten door de groene en zwarte draad te verbinden en er 12 fans en nog wat andere zooi aan gehangen en dat een nachtje laten draaien. Geen problemen ondervonden behalve dat mijn lcd display de volgende ochtende 8 graden aangaf voor de systeemtemp, maar misschien is dit wel normaal als er alleen wordt gekoeld met 12 fans en niet wordt verwarmd door bijv. een proc.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
Ik vind nergens jouw moederbord op de Gigabyte site overigens... beetje raar.

Hou insert op je toetsenbord eens ingedrukt en zet dan de computer aan.

Doe eens je CMOS resetten.

Probeer eens een ander videokaartje.

Dit moet toch op te lossen zijn. CPU incompatibiliteit is volgens mij uiterst zeldzaam. Ik heb daarmee eigenlijk alleen omgekeerde ervaring; Zelfs oudere Socket-A moederborden pakten bijvoorbeeld zonder problemen een Mobile Athlon. Maar goed, misschien werkt dat tegenwoordig bij Quad/Duo Core 2's helemaal anders.

Overigens een CPU die 8 graden wordt? Heb je het ding in de Siberische permafrost staan? Is het in jouw kamer echt 8 graden? Lijkt me nogal logisch dat 8 graden niet klopt, maar dat heeft er allemaal niets mee te maken denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door 0rbit op 16-08-2008 13:43 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Cmos is al een keer gereset. Heeft niet gewerkt. Videokaart heb ik zien draaien in een andere pc dus daar ligt het denk ik niet aan. Ik kan insert proberen met het toetsenbord, maar ik betwijfel het.

De temperatuur wordt gemeten door dingetjes die via een kabeltje dan naar de lcd-display gaat. Hij zit dus niet direct op de videokaart of de processor. Waarschijnlijk hing hij vannacht direct achter de fan waardor er constant koude lucht tegenaan blaast. Toen ik vannacht naar mijn kamer ging op mijn voeding dus uit te testen gaf hij ook maar 12 á 14 graden aan. Het was behoorlijk koud op mijn kamer omdat ik het raam open had laten staan. Nu geeft hij wel netjes ongeveer 20 graden aan. Dit is trouwens de link naar mijn moederbord op de gigabyte site:

http://www.gigabyte.eu/Pr...rview.aspx?ProductID=2624

Het rare is dat alle onderdelen in mijn oude kast het wel deden. Alleen de videokaart en de processor zijn nieuw. De videokaart heb ik dus van gezien dat hij het deed. Dan kan het alleen aan de processor liggen, maar hoe vaak komt het nu voor dat een nieuwe processor kapot wordt geleverd? Met de rest van de onderdelen is ook niks geks gebeurd. Ze zijn gewoon van de ene naar de andere kast over gezet.

Maar ik ga straks naar Azerty en dan vraag ik wel even of ze daar de onderdelen hebben om erachter te komen waar het probleem ligt. Zucht... computers.

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 21:47
Ik denk idem dat je je bios moet upgraden. Ik heb veel verhalen gehoord van mensen die een upgrade gedaan hadden van hun e6600 naar een 8XXX model en ze moesten eerst hun bios updaten met de e6600 en dan pas konden ze het nieuwe model erinsteken.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Ik neem aan dat je nieuwe kast degelijke afstandhoudertjes heeft? Laatst ook bij iemand weken aan het troubleshooten geweest terwijl zijn mobo van alle kanten met de systeemkast kortsloot. Dergelijk probleem ook een keer opgelost door *hocus pocus* de ram latjes om te wisselen. Kan er nog steeds met mijn verstand niet bij maar werkte wel.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Topicstarter
De afstandshoudertjes zijn prima naar mijn weten. Ik heb het echter ook al een keer buiten de kast geprobeerd, maar dat werkte ook niet. Daar zal het ook wel niet aan liggen denk ik.

• |sWORDs|
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Het gigabyte bord gaat altijd even aan zodra de voeding aan gaat. Ook gaat deze na het voor het eerst (of na fsb/voltage wijziging) starten eenmaal uit. Je hebt het over de 4 pins stekker naast de atx, maar er is nog een 4 pins aansluiting welke nog veel belangrijker is, deze zit boven de cpu.

Je geheugen staat niet op Memory Support List, mogelijk gaat er iets mis met de timings van je geheugen. Mocht je vervangende hw kunnen vinden probeer dan eens als eerste met een enkel wel gesupport dimmetje te starten.

Dat zijn bord niet te vinden is op de Gigabyte site komt omdat hij een verkeerd type nr opgeeft, het zal de GA-P35-DS4 wel zijn.

Over het algemeen heb je geen bios update nodig voor een wolfsdale op een P35, soms wordt de cpu niet correct herkend, maar booten doen ze over het algemeen wel.

[ Voor 48% gewijzigd door |sWORDs| op 17-08-2008 16:53 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al meerdere keren het goede typenummer vermeld. Ik zal het even veranderen in de startpost.

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.eu/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-p35-ds4_2.1_big.jpg

Mijn 4-pin zit boven mijn ATX-connector.

Mijn geheugen deed het prima op het bord toen hij nog in de oude kast zat. Daar ligt het dus sowieso niet aan.

Dinsdag komt mijn tijdelijke vervanger waarschijnlijk. Dan zal ik het daarmee proberen.

• debries
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 12:19
Dit probleem komt mij bekent voor
Ik heb eens een paar jaar geleden een computer gekregen met het zelfde probleem
Het moederbord was overgeplaatst naar een andere behuizing daarna vertikte het moederbord om weer op te starten
De oorzaak was dat het moederbord onder een bepaalde spanning in de behuizing heb gezeten
En ik denk dat er sommige printbanen geen goed contact meer maakte
Mijn oplossing was de voeding kabel achter het moederbord te proppen recht boven
De computer draait nog steeds
Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Verwijderd

Topicstarter
Je verhaal is niet erg duidelijk, maar wat ik eruit kan halen is dat de ATX-kabel het moederbord een stukje naar voren duwt. Daardoor zou de kracht die het moederbord doorstaat toe moeten nemen waardoor de printbanen weer goed contact zouden maken? Ik zal het eens proberen met de kabel achter het mobo, maar het klinkt me een beetje vaag in de oren.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het valt me op dat niemand praat over het 2 weken lang op een dekbed liggen van de "oude" componenten. Statische electriciteit kan echt funest zijn voor je onderdelen hoor.
Hebben ze in de oude kast op een dekbed gelegen, of echt los?
Als je onderdelen los op het bed hebt gehad, zou het me niets verbazen als daarmee het moederbord gewoon is gesloopt...

• debries
Is ook vaag maar het werkte wel
En ja jouw uitleg is beter dan die van mij
Doe het wel voorzichtig
En zorg natuurlijk dat de processor koeler erop zit anders start het moederbord ook niet op

• debries
Oja bijna vergeten de witte vierpin stekker boven je processor moet ook aangesloten worden

Verwijderd

Topicstarter
Brede P schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 18:18:
Het valt me op dat niemand praat over het 2 weken lang op een dekbed liggen van de "oude" componenten. Statische electriciteit kan echt funest zijn voor je onderdelen hoor.
Hebben ze in de oude kast op een dekbed gelegen, of echt los?
Als je onderdelen los op het bed hebt gehad, zou het me niets verbazen als daarmee het moederbord gewoon is gesloopt...
Het viel mij eerlijk gezegd ook op, maar als niemand het erover heeft dan zal het ook wel niet erg relevant zijn. Ik realiseerde me het wel toen ik de spullen in mijn nieuwe kast ging zetten. Ik dacht nog dat het daaraan lag, maar de meneer in de computerwinkel zei dat het bijna nooit voorkomt dat onderdelen door statische elektriciteit kapot gaan. Ook op google was er niemand met dat probleem te vinden. Ze hebben dus wel los op het dekbed gelegen. Is er misschien iemand die ervaring heeft met statische elektriciteit en defecten die daar te maken mee hebben?

Verder wil ik even zeggen dat ik alle hulp heel erg op prijs stel, maar ik denk dat ik er niks mee kan totdat ik of mijn vervangende proc. heb of totdat ik al mijn onderdelen heb uitgetest. Ik heb zo'n beetje alle mogelijke oplossingen en goedbedoelde adviezen wel uitgeprobeerd. Als het niet de bios is zal het of het moederbord of de voeding zijn. Dus tenzij iemand met een tip komt die niet al eerder is genoemd of iemand ervaringen met een verkeerde bios of statische elektriciteit heeft mag je de moeite wat mij betreft besparen. Niet omdat ik je hulp niet op prijs stel, maar omdat het verspilde moeite is.

• |sWORDs|
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:23:
[...]

Mijn 4-pin zit boven mijn ATX-connector.

Mijn geheugen deed het prima op het bord toen hij nog in de oude kast zat. Daar ligt het dus sowieso niet aan.

Dinsdag komt mijn tijdelijke vervanger waarschijnlijk. Dan zal ik het daarmee proberen.
Ik heb het over de andere 4 pins die bij je cpu zit, deze moet aangesloten zijn. De andere 4 pins die er onder zit (die waar een zwart kapje over zit) mag aangesloten worden. De 4 pins die je aan je ATX kan koppelen mag aangesloten zijn, zo ook de molex er naast.

Dat je geheugen het goed doet op een ander bord is geen garantie. De timings kunnen verkeerd gezet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 18-08-2008 18:27 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• batch63
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 22:53
Ik zag dat je ook een kast gratis aanbood.
Heb je al eens geprobeerd om het zwikkie daarin te bouwen.
Wat "debries" schreeft kan best kloppen.
Ik heb ook eens zoiets raars gehad.
In de ene kast wilde het spul niet lopen en de andere wel.
Een ander moederbord wilde het wel doen.
Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat de oorzaak was.

Heb je die 4 pins connector nog aangesloten want het klopt wat "sWORDs" zegt

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben naar Azerty geweest en binnen een paar minuten hadden ze door dat het aan het moederbord lag. Opzich goed nieuws omdat dat juist het onderdeel was waar ik nog garantie op had, maar het prbleem is dat het moederbord door iemand anders is aangeschaft. Op de website van de winkel staat dat de garantie verloopt als het product aan derden wordt doorverkocht. Zou de RMA dan via de oorspronkelijke koper moeten verlopen? Ik heb er al contact met hem over gehad, maar hij zegt dat de winkel de RMA zowieso moet accepteren en dat het dus niet via hem hoeft. OOk zei hij dat je het moederbord wel 1 tot 7 weken kwijt kan zijn. Wordt er dan niks vervangends geregeld dor de winkel zelf of.....?

Alvast bedankt iedereen.
Pagina: 1