Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb de diverse topics doorgelezen over lease-auto's en bruto loon. Deze handelen allemaal over het verkrijgen van meer bruto salaris door lease-budget in te leveren.

Ik heb alleen interesse in de omgekeerde weg: Meer lease-budget en minder bruto salaris.

Binnenkort ga ik fors in salaris omhoog (+/- 1K euro erbij) en vroeg me af wat voordeliger is: Bruto salaris inleveren ten gunste van een luxere auto, of eigen een bijdrage betalen (En dus het bruto salaris niet aanpassen).

De fiscale bijtelling blijft in beide gevallen hetzelfde.

Dat je minder pensioen enzo opbouwt is me duidelijk, maar ik kan nu al ruim rondkomen en dat beetje pensioen minder daar lig ik niet wakker van.

Is het voor de werkgever interessant om aan zo'n constructie mee te werken? Stel dat ik 300 euro brutoloon inlever, hoeveel leasebudget zou dit extra betekenen? Als het voor de werkgever kostenneutraal kan zal die er geen bezwaar tegen hebben lijkt me.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke constructie? Gezien het aantal zakelijke kilometers dat ik per jaar ga maken (zo'n 40.000 - 50.000) wil ik een luxere auto kunnen rijden dan het huidige leasebudget toestaat (Bijv een luxe VW Passat ipv een VW Golf).

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:49
40 ~ 50k zakelijke kilometers per jaar? Damn, dan mag je die 1000 euro bruto opslag houden van mij hoor :X.
Ik neem aan dat als je 300 euro bruto inlevert je daarvoor 300 euro leasebedrag extra voor krijgt?

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik vind autorijden niet erg en zoals gezegd kan ik van het huidige inkomen prima rondkomen. De reistijd per dag is meestal 1 - 1.5 uur (enkele reis) en dat doe ik al 15 jaar zo. Ik vermaak me prima onderweg.

Ik heb zelf al wel gevonden dat een werkgever over jouw bijtelling 12% aan BTW moet afdragen aan de fiscus. Bij een luxere auto (passat vs golf) waar het prijsverschil pak 'm beet E 10.000 is, betekent dit zowiezo voor de werkgever per maand 1/12 x 0,12 x 0,25 x 10.000 = E 25,- extra autokosten.

Daar tegenover staat dat de werkgever minder premies hoeft af te dragen (pensioen, Zvw etc ..).

Of dus E 300 minder brutoloon ook E 300 extra lease-budget betekent zal de vraag zijn.

Kortom, ervaringsdeskundigen mogen zich melden!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Of je nou 300 euro meer loon krijgt en die weer als eigen bijdrage teruggeeft, of gewoon 300 euro minder loon krijgt, dat maakt natuurlijk weinig uit voor je betaalde belasting... Pas als je moet kiezen tussen meer bijtelling betalen of een eigen bijdrage, zonder dat het loon verandert, wordt de moeite van het bekijken van de verschillen waard.

Tenzij je dus voor die 300 euro loon inleveren een ander totaal leasebudget krijgt maakt het weinig uit waar je voor kiest. Welke voor de werkgever het gunstigst is zal je - lijkt me - toch echt aan je werkgever moeten vragen.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
ACM schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 19:05:
Of je nou 300 euro meer loon krijgt en die weer als eigen bijdrage teruggeeft, of gewoon 300 euro minder loon krijgt, dat maakt natuurlijk weinig uit voor je betaalde belasting...
Dat is natuurlijk niet waar. Of je 300 euro extra budget hebt of 300 euro eigen bijdrage moet betalen is een behoorlijk verschil. Je eigen bijdrage betaal je netto, dus minder eigen bijdrage is per definitie gunstiger.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
In het algemeen kun je het geld beter als brutoloon hebben (wat je vervolgens kunt besteden aan een eigen bijdrage voor een grotere leaseauto). De voordelen van brutoloon boven leasebudget:

- telt mee voor sociale verzekeringen zoals WW en WIA
- telt mee voor pensioenopbouw
- telt mee voor vakantiegeld en eventuele 13e maand
- wordt periodiek verhoogd (indexatie en/of beoordelingen of functiejaren)
- telt mee als grondslag voor de maximaal te verkrijgen hypotheek
etc.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:30
t_captain schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 11:16:
In het algemeen kun je het geld beter als brutoloon hebben (wat je vervolgens kunt besteden aan een eigen bijdrage voor een grotere leaseauto).
Wat nu als er een bovengrens aan hetgeen je mag leasen? Dat kan je dan bijv. met die 300 euro extra kunnen opvangen.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
cowgirl schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 21:46:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Of je 300 euro extra budget hebt of 300 euro eigen bijdrage moet betalen is een behoorlijk verschil. Je eigen bijdrage betaal je netto, dus minder eigen bijdrage is per definitie gunstiger.
Je eigen bijdrage mag je toch weer fiscaal aftrekken van de fiscale bijtelling, dus dan is dat in feite toch ook bruto......

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:54
In het algemeen kun je het geld beter als brutoloon hebben (wat je vervolgens kunt besteden aan een eigen bijdrage voor een grotere leaseauto). De voordelen van brutoloon boven leasebudget:

etc.
Je leasebudget mag je toch ook meetellen voor de maximaal te verkrijgen hypotheek?
Dit heb ik anders begrepen. Dit omdat iemand die zijn eigen auto koopt, hier zo zijn kosten aan heeft die jij dan weer eventueel minder hebt.

Daarnaast is het de vraag, wil je nu of over een aantal jaar meer geld.
De TS zegt nu 'makkelijk' rond te komen. Misschien kan hij het dan inderdaad zoals t_captain aangeeft beter als eigen bijdrage betalen. Nu heb je het goed, maar het is mooi als je het met je 70e ook goed hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door joenevd op 11-08-2008 09:49 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
cowgirl schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 21:46:
[...]

Zoals Bigfoot ook al zegt is je eigen bijdrage in princiepe ook gewoon bruto aangezien het weer verekend wordt met je Bijtelling.

Het is IMHO dan ook voordeliger om het als extra loon te krijgen die je weer als eigen bijdrage betaalt. Aangezien je over een stukje extra lease-budget geen pensioen/vakantiegeld/13e maand/bonusregeling krijgt en over extra salaris wel.

Voor de belasting haalt het in feite niet zoveel uit aangezien het beide bruto gaat.
joenevd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:45:
[...]
Je leasebudget mag je toch ook meetellen voor de maximaal te verkrijgen hypotheek?
Dit heb ik anders begrepen. Dit omdat iemand die zijn eigen auto koopt, hier zo zijn kosten aan heeft die jij dan weer eventueel minder hebt.
Een hypotheekverstrekker kijkt meestal alleen naar je bruto loon. Soms nemen ze ook nog dingen als toekomst perspectief mee, maar dat is meer een subjectieve norm.

Een lease-auto is meestal netto ook nog duurder dan wat je strikt noodzakelijk uit moet geven voor een prive-auto.

[ Voor 28% gewijzigd door Woy op 11-08-2008 09:52 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Hypotheek gaat over je brutojaar salaris (13 x maandsalaris).

Je leasebudget telt dus niet mee voor je hypotheek, behalve als je het bedrag bij je brutosalaris krijgt als je geen lease auto zou nemen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

etc.
- kan moeilijker versoberd of ingenomen worden (bv. bij ziekte, 'op de bank', etc.)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
[...]

[...]
Niet volgens de CHF norm. Daar telt alleen salaris mee.

Het kan wel meespelen in de mate waarin een kredietverstrekker bereid is om over de norm heen te gaan, maar stel je daar niet teveel van voor. Die ruimte voor overschrijding van de CHF norm is tegenwoordig hooguit 5 a 10%. In die overschrijding zijn alle arbeidsvoorwaarden meegeteld (leaseauto, vergoeding zorgverzekering, premievrij pensioen, etc) en ook je salarisverwachtingen als je aan het begin staat van een carriere op HBO of academisch niveau. Misschien dat alleen de leaseauto je 3% extra hypotheek oplevert. Terwijl 700 euro brutoloon al gauw goed is voor 40k aan hypotheeksom.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Houd je ook rekening met de regeling als je binnen je leasecontract toch mag/wil vertrekken bij die werkgever? Grote kans dat je dan alle "extra leasebudget" in 1 keer moet betalen, dat kan toch aardig in de papieren lopen.
Pagina: 1