Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] herstellen na afgebroken installatie op externe schijf

Pagina: 1
Acties:

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb vandaag geprobeerd om WIN XP op mijn externe harde schijf te installeren.
Ik had dus al een xp installatie op mijn harde schijf staat (in dual boot met ubuntu 8.04)
Tijdens het installeren brak de procedure af (weet de foutmelding even niet meer).
Vervolgens wil mijn pc niet meer starten (ook de Grub loader is weg op mijn interne schijf dus kon ik ubuntu ook niet meer starten).
Vervolgens heb ik ubuntu op mijn externe schijf geinstalleerd. Dit lukte wel (waarom is dit voor windows eigenlijk niet zo makkelijk 8)7 ???)
Daar zag ik in de Grub ook de windows installatie staan maar die start niet.

Ik heb geprobeerd een herinstallatie te doen vanaf de XP CD op 2 manieren:
- boot vanaf XP CD, daarna installatie herstellen (optie R) gekozen, dan krijg ik een recovery console, maar dan weet ik dus niet wat ik moet herstellen.
- boot vanaf XP CD, daarna xp installeren kiezen (optie "enter") volgens microsoft site moet je dan als je op de reeds geinstalleerde partitie gaat staan weer de optie R krijgen, maar die krijg ik niet, als ik dan toch selecteerd geeft hij aan dat een tweede installatie niet aan te bevelen is omdat de eerste dan niet meer werkt.
edit/ ik krijg de melding dat het bestand hall.ddl mist. Na nog wat zoeken optie bootcfg /rebuild geprobeerd. HIermee gaat hij alle drives scannen en dan komt hij een paar drives tegen die hij niet kan scannen (staat ubuntu op) en dan stopt hij.
Optie bootcfg /default jaaaa oplossing ik kan zowaar kiezen voor het goede systeem. Opnieuw rebooten en in Grub 1.5 Microsoft NT/XP/2000 (loader) gekozen, helaas zelfde foutmelding

Ik kwam er na een search hier, op google en bij microsoft niet meer uit omdat het nooit gaat over een afgebroken installatie op een systeem waar al winxp op staat.

is dit allemaal nog te volgen?

Iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen?
Toch gewoon op de partitie waar winxp al staat installeren?
Of via recovery console? (en wat moet ik dan terug zetten?)

[ Voor 12% gewijzigd door martinx76 op 09-08-2008 17:54 ]

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• martinx76
Niemand een idee? Ik word een beetje moedeloos.

Als je zo'n grote haast hebt kun je ook een betaalde helpdesk bellen - blijkbaar is het zo belangrijk voor je dat je er ook wel wat voor over mag hebben dan.

[ Voor 69% gewijzigd door alt-92 op 09-08-2008 18:46 ]

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
martinx76 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 18:01:
Niemand een idee? Ik word een beetje moedeloos.
Ik zou het in deze volgorde doen:
  1. Herstel je huidige windows installatie zodat deze boot. Dit kan via de recovery console en de commando's die je daarbij kan gebruiken zijn fixboot en fixmbr.
  2. Installeer nu windows op je externe harde schijf. Als het goed is wordt het bootrecord dan aangepast zodat je kan kiezen uit 2 versies van windows: 1 die al geinstalleerd was en de 2e op je externe schijf.
  3. Boot nu van de Ubuntu CD en zorg dat je de grub configuratie (/boot/grub/menu.lst) van je originele ubuntu installie zo aanpast dat je weer kan booten naar Ubuntu, Windows 1 en Windows 2. Hiervoor is het ook nodig om het bootrecord te overschijven.
Hoe het allemaal precies in zijn werk gaat is aan jou om uit te zoeken want ik zou het zelf ook op moeten zoeken...

If I can't fix it, it ain't broken.

• martinx76
Thnx ga ik proberen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

XP heeft geen built in support voor installatie (in ieder geval: werkende installatie) op een externe USB of firewire schijf.

Iets wat je ook van tevoren had kunnen opzoeken: [search=XP booten van usb schijf]

Verder is het niet de bedoeling om binnen het uur (!) al gaan lopen drammen om een antwoord, dat wordt je niet in dank afgenomen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• martinx76
Sorry voor het snelle kicken, was inderdaad niet netjes van me. Zit al de hele middag te klooien. En ik werd een beetje ongerust (door mijn niet heel erg slimme actie). Ik had niet verwacht dat windows mijn harde schijf zou verprutsen.
Vervolgens kan ik via ubuntu niet bij mijn NTFS schijven (kan niet koppelen, zijn niet goed afgesloten), dus kon ik ook geen backups maken.

Net fixboot uitgevoerd voor c:, wil nog niet starten.
Fixmbr gaf waarschuwing dat partities verloren kunnen gaan. Moest ik eerst even nazoeken. Nu kan ik om de een of andere reden wel bij mijn windows drives. Dus ga ik eerst ff backupjes maken.....

edit/ alles gebackuped kost ff wat tijd. Met fixmbr inderdaad gelukt om Windows weer te start. Nu nog grub terug zetten. Bedankt voor de info

@alt-92: was nog niet op het idee van betaalde helpdesk gekomen.........

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 09-08-2008 21:48 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat was dan ook een ietwat sarcastische opmerking vanwege je ongeduld ;)
Oh en nog zoiets: Noem Windows gewoon Windows en laat flauwe verbasteringen liever achterwege? :)

In NOS vinden ze het ook niet leuk als je het over 'dat rare lunix' hebt, dus mogen we hier ook verwachten dat je het beestje bij z'n gegeven naam noemt.

[ Voor 37% gewijzigd door alt-92 op 09-08-2008 21:56 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:50
As mentioned, Windows is niet geschikt voor installatie op removable devices..

Moet op mijn werk soms ook trucjes uithalen voor windows op compact flashes (none IDE attached versie)

• martinx76
Hmmm, aldoende leert men.... volgende keer toch nog iets meer speurwerk verrichten.
WinXP is toch een beetje blackbox in wat hij installeert. En het was allemaal begonnen om een aantal programma's die niet meer willen draaien op xp op een clean install te zetten en dan te kijken of het wel werkt.
Oplossing die voor mij werkte (als naslag mocht iemand een keer hetzelfde tegenkomen)
Fixmbr gaf me windows terug
Vervolgens ubuntu livecd gestart
daarna grub hersteld volgens beschrijving op:
http://microdotsagamedev..../repair-your-grub-loader/

[ Voor 7% gewijzigd door martinx76 op 09-08-2008 22:18 ]

Pagina: 1