• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik heb voor mijn camera (D40) een circulair polafilter gekocht (Heliopan JET 2.5 x 52x0,75)
Deze filter koste mij slechts €10,- en ik heb begrepen dat Heliopan een prima merk is.

Op deze polafilter zit een verstelring, waar ik wss de mate van polarisering bepaal. (ik heb bij mijn vorige camera een polafilter gehad zonder draairing)

Kan iemand mij wat meer vertellen over het gebruik -dus niet nut- van een polafilter. Zo heb ik ook ergens gelezen dat je ae/af lock moet gebruiken omdat anders je camera het weer weg compenseert (dit lijkt mij onzin)
* Maar hoe weet ik wanneer ik de filter in stand 1 zet of stand 18
* Zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
* er zat geen opbergdoosje bij, weet iemand een mooie stofvrije opbergmanier? of kan je gewoon zo'n doosje kopen bij de fotoboer?

www.casarodriguillo.com

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Pinin schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:10:
Ik heb voor mijn camera (D40) een circulair polafilter gekocht (Heliopan JET 2.5 x 52x0,75)
Deze filter koste mij slechts €10,- en ik heb begrepen dat Heliopan een prima merk is.

Hmm hier ben ik het niet helemaal mee eens maar als hij voor jou doet wat hij moet doen is het prima, 10 Euro is geen geld natuurlijk. Meestal is het het beste om hierop niet te besparen.

Op deze polafilter zit een verstelring, waar ik wss de mate van polarisering bepaal. (ik heb bij mijn vorige camera een polafilter gehad zonder draairing)

Kan iemand mij wat meer vertellen over het gebruik -dus niet nut- van een polafilter. Zo heb ik ook ergens gelezen dat je ae/af lock moet gebruiken omdat anders je camera het weer weg compenseert (dit lijkt mij onzin) Inderdaad
* Maar hoe weet ik wanneer ik de filter in stand 1 zet of stand 18

Zie je in de zoeker als het goed is

* Zijn er andere dingen waar ik op moet letten?

Als je frontelemant draait draait je pola uiteraard mee, dus het efeect veranderd ook

* er zat geen opbergdoosje bij, weet iemand een mooie stofvrije opbergmanier? of kan je gewoon zo'n doosje kopen bij de fotoboer?

Weet ik niet echt, stofvrije zakdoek ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Moby op 09-08-2008 16:47 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Verwijderd

Met die draairing bepaal je niet de mate van polarisatie, maar de richting van 't licht dat je wilt polariseren. Een pola zonder draairing is zo goed als nutteloos.
Zet 't ding gewoon op de lens, richt je camera op een landschap met blauwe lucht, en kijk wat 'ie doet wanneer je 't filter verdraait. Of op een wateroppervlak, en zie wanneer de schittering wegvalt.
Je weet niet of je 'm op stand 1 of 18 moet zetten (staan die indicaties erop? beetje onzinnig), maar je ziet in je zoeker wanneer je het effect krijgt dat je zoekt.

Voor 't opbergdoosje kun je denk ik 't beste naar een fotoboer gaan die ook 2e-hands dingen doet, die hebben vaak legio niet meer verkoopbare 52mm UV of skylight filters incl. omhulsel liggen die ze liever kwijt dan rijk zijn...
Kosten: gratis tot zeg maar 2 Euro. :)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:49
Stand 1 tot 18? Staat er toevallig 0 aan de ene kant en 18 recht er tegenover? Het enige dat ik kan bedenken is namelijk 0-180 graden.

Nog geen idee waarom, Nog nooit zien staan op een pola maar goed... Gewoon de zon 90 graden op je kijkrichting houden (aan je schouder zeg maar) en een keer draaien, dan is het duidelijk genoeg lijkt me :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Jiriki schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:57:
Stand 1 tot 18? Staat er toevallig 0 aan de ene kant en 18 recht er tegenover? Het enige dat ik kan bedenken is namelijk 0-180 graden.

Nog geen idee waarom, Nog nooit zien staan op een pola maar goed... Gewoon de zon 90 graden op je kijkrichting houden (aan je schouder zeg maar) en een keer draaien, dan is het duidelijk genoeg lijkt me :)
idd, het zal 180graden zijn want ze staan exact tov elkaar. En met de zon aan de zijkant bedoel je dat het effect duidelijk is te zien?

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Pinin schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 18:58:
[...]

idd, het zal 180graden zijn want ze staan exact tov elkaar. En met de zon aan de zijkant bedoel je dat het effect duidelijk is te zien?
Richt je camera maar eens op een geparkeerde auto waar de zon op schijnt en draai aan je pola. Je zult zien dat de weerspiegeling en de kleuren "veranderen" naarmate je draait.

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Realiseer je wel dat zo'n goedkoop filter de kwaliteit van je plaatjes zal gaan beinvloeden, vooral als het aankomt op highlights in je foto's. Vooral veel ghosting bij Kaarslicht of lampen!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 07:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het mooie van DSLR is nu juist dat je precies kunt zien wat er door de lens komt, dus ook het effect van je filters op het uiteindelijke beeld. Maak gewoon een zooi foto's met en zonder pola, met pola gedraaid in verschillende standen (maar je zult zelf wel zien dat het effect in een stand het sterkst zal zijn), en met verschillende hoeken tov de zon.

Maar zoals al gezegd: 10 euro is heel erg goedkoop, hoewel ie misschien prima lijkt te werken lever je waarschijnlijk wel in qua kwaliteit, maar dat weet je natuurlijk pas als je vergelijkt met een filter van de grote namen (B+W, Hoya Pro, Tiffen, etc).

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen, Juist door de zoeker zak ik weinig verschil, maar misschien verkeerd uitgetest (verkeerd oppervlak)

BTW: ik heb €10,- betaald voor een 2e hands, nieuw zijn deze filters tussen de 70 en 150 euro.

www.casarodriguillo.com

• Cheezus
  • Laatst online: 08:19

Cheezus

Luiaard

Kwartjuh schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 10:31:
Realiseer je wel dat zo'n goedkoop filter de kwaliteit van je plaatjes zal gaan beinvloeden, vooral als het aankomt op highlights in je foto's. Vooral veel ghosting bij Kaarslicht of lampen!
Ik denk niet dat kaarslicht situaties doorgaans om een pola filter vragen ;)

Verder is het natuurlijk zonde om een goedkoop filter te nemen die de kwaliteit van je foto's om zeep helpen, maar filters van 150+ euro zijn voor de meeste gebruikers (instap dSLR met kitlens) ook behoorlijk overkill.

• Jiriki
  • Laatst online: 19-01 12:49
Pinin schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 18:58:
Het effect is het grootst wanneer je dwars op de richting van de zonnestralen werkt, dus zeg maar op 12:00 met de zon in het zuiden een foto maken van het oosten of het westen of bij zonsondergang van het zuiden of noorden.

Je ziet het meteen aan de lucht met een paar wolken, of aan schitteringen aan water. Kijk niet naar metaal (gebouw, parkeerplaats, kunst e.d.) want een pola heeft geen effect op schitteringen in metaal. Glas wel, daar kijk je soms ineens doorheen in plaats van dat je een reflectie ziet, zelfde voor water, daar zie je de vissen soms zomaar zwemmen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1