Front geluid volledig naar Achterspeakers

Pagina: 1
Acties:

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 19:24
Even een schets van mijn situatie: Ik heb een 2.1 Logitech X-230 setje, maar de frontuitgang op mijn geluidskaart is niet helemaal goed meer. Ik wil nu dus al het geluid wat normaal uit linksvoor en rechtsvoor komt, volledig overzetten naar linksachter en rechtsachter.

Ik heb een Realtek AC'97 onboard audio chip, waarvan 1 van de Front uitgangen niet meer goed is (het groene stekkertje geeft dus maar geluid aan 1 kant). Maar dit is nu even niet mijn probleem.

Ik heb dit opgelost door het groene stekkertje in de blauwe uitgang (voor de achterste 2 speakers) te steken. Dit werkt redelijk goed, behalve dat sommige applicaties (Youtube bijvoorbeeld) geen geluid willen uitsturen naar de achterste speakers.

Mijn vraag nu: Is er software die je geluid volledig van voor naar achter kan omzetten? Ik heb al de meest recente AC'97 drivers, en ik zoek eigenlijk software die het geluid niet verandert. Ik had namelijk wel een programma gevonden die het kon, maar die verandert het geluid nogal, waardoor mijn subwoofer bijna niks meer doet. (SRS audio sandbox)

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Geen antwoord op je vraag, maar je kan natuurlijk ook gewoon voor minder dan een tientje een PCI geluidskaartje insteken..

• hugoy
Helaas is dat niet de oplossing die ik zoek. Ik heb namelijk al een PCI geluidskaartje van 10 euro erin zitten, maar die is nog slechter dan mijn onboard geluid, en daar zitten ook nog minder functies op (2.0 geluid is het)

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
hugoy schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:33:
Helaas is dat niet de oplossing die ik zoek. Ik heb namelijk al een PCI geluidskaartje van 10 euro erin zitten, maar die is nog slechter dan mijn onboard geluid, en daar zitten ook nog minder functies op (2.0 geluid is het)
als je slechts stereo boxen hebt is dat toch goed genoeg?

Tijd van werken, tijd van rusten

• hugoy
Dat klopt in zekere mate, maar het is ook gewoon een slechte geluidskaart ,als ik 2 geluidsbronnen tegelijk afspeel dan stoort hij al verschrikkelijk. Als ik muziek luister en er komt een Windows geluidje doorheen is het 1 grote kraak :P

zoals ik al zei: Dit is niet de oplossing die ik zoek.

[ Voor 10% gewijzigd door hugoy op 09-08-2008 14:46 ]

• HyperioN
hugoy schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:46:
Dat klopt in zekere mate, maar het is ook gewoon een slechte geluidskaart ,als ik 2 geluidsbronnen tegelijk afspeel dan stoort hij al verschrikkelijk. Als ik muziek luister en er komt een Windows geluidje doorheen is het 1 grote kraak :P

zoals ik al zei: Dit is niet de oplossing die ik zoek.
Nou dat ligt dan echt aan dat kaartje want ik heb ook een kaartje van ik dacht €8,95 en die is gewoon 5.1 ook met die AC97 chipset! Werkt en klinkt prima, zolang je geen audiofiel bent.

Ik heb namelijk eventjes voor je gegoogled ([google=swap front rear audio windows]) en kan inderdaad ook niks vinden, dus ben bang dat een softwarematige oplossing moeilijk danwel niet te vinden is.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Bij AC'97 kaarten weet ik het niet precies, maar bij HD Audio geluidschipjes heb je jack sensing (als de Realtek/Soundmax applicatie draait dan). Dan stop je je speakers in "een" aansluiting, en vraagt de software wat je precies hebt aangesloten. Heeft jouw chipje dit niet?

Hier stond een dode link.

• hugoy
strandbal schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 15:29:
Bij AC'97 kaarten weet ik het niet precies, maar bij HD Audio geluidschipjes heb je jack sensing (als de Realtek/Soundmax applicatie draait dan). Dan stop je je speakers in "een" aansluiting, en vraagt de software wat je precies hebt aangesloten. Heeft jouw chipje dit niet?
Ik weet inderdaad wat je bedoelt, maar deze functie heb ik alleen maar gezien op een RealTek HD chip onder Vista inderdaad, misschien zit de functie ergens verborgen, ik zal even zoeken. Bedankt voor de tip :)

Verwijderd

hugoy schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:14:
Even een schets van mijn situatie: Ik heb een 2.1 Logitech X-230 setje, maar de frontuitgang op mijn geluidskaart is niet helemaal goed meer.
Waarom vervang je niet de frontuitgang kabel of even kijken of de connector in je pc nog wel goed contact maakt ? Kabeltje is zo verwisseld. En front dan heb je ook een front aan de achterzijde zitten, die kun je toch ook gebruiken ?

• HyperioN
Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 15:38:
[...]

Waarom vervang je niet de frontuitgang kabel of even kijken of de connector in je pc nog wel goed contact maakt ? Kabeltje is zo verwisseld. En front dan heb je ook een front aan de achterzijde zitten, die kun je toch ook gebruiken ?
Hij bedoelt de aansluiting voor de front-speakers van een 5.1-kaart (veelal groene minijack), niet de frontpanel-aansluiting op de pc-kast ;)

• hugoy
Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 15:38:
[...]

Dat is niet precies wat ik bedoel, ik bedoel namelijk dat mijn onboard geluidskaart gewoon geen rechtsvoor meer uitstuurt, niet voor en niet achter op mijn kast. Ook met mp3 oordopjes niet, het is gewoon echt kapot op mijn moederbord zegmaar. Ik zoek dus eigenlijk software die het geluid wat normaal uit de voorste speakers komt, nu uit de achterste speakers komt. Of natuurlijk een andere workaround.

Edit: Wat HyperioN zegt :)

Het is ook zeker niet onmogelijk, want Windows Media Player 11 herkent gewoon dat ik 2.1 speakers heb, en stuurt het geluid goed uit, alleen Youtube, en andere applicaties (wat oudere games) sturen dus geen enkel geluid uit :/

Edit:@Strandbal: Helaas, ik kan het nergens vinden :/

[ Voor 16% gewijzigd door hugoy op 09-08-2008 18:03 ]

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Welk mobo heb je?

[ Voor 73% gewijzigd door c0ne op 09-08-2008 16:40 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• hugoy
Het Precieze mobo is niet zo van belang denk ik Het is een Fujitsu OEM bordje van 4 jaar oud, daar kun je niet echt veel mee lijkt me :P. De Realtekchip die erop zit is een ALC655.

Verwijderd

hugoy schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 15:51:
[...]

Dat is niet precies wat ik bedoel, ik bedoel namelijk dat mijn onboard geluidskaart gewoon geen rechtsvoor meer uitstuurt, niet voor en niet achter op mijn kast. Ook met mp3 oordopjes niet, het is gewoon echt kapot op mijn moederbord zegmaar.
Ik ben toch wel erg nieuwsgierig hoe jij hebt kunnen uitsluiten dat het aan je onboard chippie ligt :) Er zijn tal van gebruikers die maar 1 kanaal ontvangen en vaak ligt dat gewoon aan de uitvoer minijack, dus het groene gaatje op je moederbord. Je zou dat kunnen nakijken ;) Maar goed, als je daar geen zin in hebt en je wil gewoon front geluid hebben over beide kanalen, heb je dan eens mono setting geprobeerd ?

Welk OS gebruik je eigenlijk en welke Realtec drivers ? Al eens een clean install geprobeerd om te kijken of het niet een softwarematig probleem is ?

• hugoy
Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 20:32:
[...]

Ik ben toch wel erg nieuwsgierig hoe jij hebt kunnen uitsluiten dat het aan je onboard chippie ligt :) Er zijn tal van gebruikers die maar 1 kanaal ontvangen en vaak ligt dat gewoon aan de uitvoer minijack, dus het groene gaatje op je moederbord. Je zou dat kunnen nakijken ;) Maar goed, als je daar geen zin in hebt en je wil gewoon front geluid hebben over beide kanalen, heb je dan eens mono setting geprobeerd ?

Welk OS gebruik je eigenlijk en welke Realtec drivers ? Al eens een clean install geprobeerd om te kijken of het niet een softwarematig probleem is ?
Ik heb het kunnen uitsluiten omdat de groene stekkers aan de voor EN achterkant beide aan 1 kant geen geluid geven.

Ik gebruik Windows XP Home met de meest recente AC'97 drivers, vandaag nog gedownload (A4.04 dacht ik) En het probleem was exact hetzelfde voor en na clean install van geheel Windows XP. Het probleem is dus hardwarematig. Maar die Mono klinkt nog als een goede tip, ik probeer het gelijk even.

Edit: Helaas, Mono biedt ook geen soelaas, dan komt er nog steeds maar uit 1 speaker geluid

[ Voor 4% gewijzigd door hugoy op 10-08-2008 17:17 ]

• hugoy
bumpje, is er niemand met een sluitende oplossing?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Voor zover ik weet is dit niet mogelijk in windows of je zou de bron-code van de geluidskaart drivers moeten hebben en de kennis om ze aan te passen.

In enkele programma's is het wel mogelijk om de uitgangen die gebruikt worden op de geluidskaart aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld in winamp met 'kb 5channel' plugins en in mediaplayer classic of met de matrix mixer voor video's. Voor games heb ik echter geen oplossing.

Het makkelijkst is toch een nieuwe geluidskaart kopen voor een of een paar tientjes.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Het is ook zeker niet onmogelijk, want Windows Media Player 11 herkent gewoon dat ik 2.1 speakers heb, en stuurt het geluid goed uit, alleen Youtube, en andere applicaties (wat oudere games) sturen dus geen enkel geluid uit

Dus bij mediaplayer is het geluid wel gewoon goed????

Carpe Diem

• hugoy
muppet99 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 15:01:
Het is ook zeker niet onmogelijk, want Windows Media Player 11 herkent gewoon dat ik 2.1 speakers heb, en stuurt het geluid goed uit, alleen Youtube, en andere applicaties (wat oudere games) sturen dus geen enkel geluid uit

Dus bij mediaplayer is het geluid wel gewoon goed????
Inderdaad, Mediaplayer stuurt het geluid gewoon uit zoals je het over Front speakers zou verwachten. Ook sommige games doen dit maar de meeste niet. Maar het vervelendste is eigenlijk dat ik bij online filmpjes (FireFox en IE) geen geluid heb. Ik heb nou weer even die oude geluidskaart erin zitten, maar dat blijft gewoon een oplossing bij gebrek aan iets beters.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
je kunt ook eens kijken naar een aansluit kabeltje voor front audio, zoals de hoofdtelefoon output in de kast, als je die aansluit heb je wel gewoon een voor aansluiting.
Pagina: 1