setup-bestanden mac van bureaublad afkrijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex4allofyou
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 17:57
Ik als nieuwe (2 maand) mac-user ben uitermate blij met de aanschaf van een Macbook. Op bijna alle vlakken vind ik Leopard lekkerder werken dan Windows OS'.

Waar ik echter wel van baal is het volgende:

Als ik een setup bestand download (.dmg file) dan wordt die bijna altijd correct geïnstalleerd en kan ik het file'tje in de prullenbak droppen. Maar bij sommige file's zoals die van Firefox klik ik op die file, komt er een map tevoorschijn op het bureaublad van Firefox, moet ik het logootje in het schermpje slepen naar de map rechts van het scherm en is hij geïnstalleerd, tenminste dat zou je denken.

Elke keer als je dan Firefox opstart krijg je weer dat sleepschermpje en blijft het mapje van Firefox op het bureaublad staan. De .dmg-file kan ik ook niet verwijderen. Waar ligt dat aan?!? Ik wil mijn bureaublad clean houden. Heel veel programma's krijg je gewoon niet in het Programma mapje in Finder, waar ik ze wil hebben. Ik heb juist voor een Mac gekozen omdat ik mijn computer clean wil houden, zonder rotzooi overal op het scherm.

En buiten dit gegeven blijf ik het verwijderen van programma's ook riskant vinden, altijd bang dat je wat vergeten bent te droppen in de prullenbak. Ik weet dat daar programma's voor zijn maar die kosten $ en ik heb geen creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

alex4allofyou schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 13:55:

Elke keer als je dan Firefox opstart krijg je weer dat sleepschermpje en blijft het mapje van Firefox op het bureaublad staan. De .dmg-file kan ik ook niet verwijderen. Waar ligt dat aan?!? Ik wil mijn bureaublad clean houden. Heel veel programma's krijg je gewoon niet in het Programma mapje in Finder, waar ik ze wil hebben. Ik heb juist voor een Mac gekozen omdat ik mijn computer clean wil houden, zonder rotzooi overal op het scherm.
Een DMG is een Disk image. Je moet het programma vanuit het disk image naar je Programma's map kopieren. Daarna kun je de disk image ejecten en 'm weggooien. Sommige dmg's hebben een instructie erin die aangeeft dat het om een programma gaat, daar wordt het programma automatisch uitgekopieerd (naar dezelfde plek als waar de dmg staat) en gaat de rest ook automatisch. Maar niet alle makers van software kiezen ervoor dat zo te doen.
En buiten dit gegeven blijf ik het verwijderen van programma's ook riskant vinden, altijd bang dat je wat vergeten bent te droppen in de prullenbak. Ik weet dat daar programma's voor zijn maar die kosten $ en ik heb geen creditcard.
Want wat is er riskant aan, precies? Gaat je computer in de fik vliegen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

NOS > Apple Talk

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:21
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om even de basisbeginselen van Mac OS X door te nemen. Het werkt inderdaad anders dan bij Windows. Maar het is op zich vrij simpel, je moet het alleen even door hebben. Een beginnerscursus zoals Macmiep kan daarbij helpen. Zie hier bijv. het stuk over het installeren van programma's vanaf een DMG: Macmiep.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoedje schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 15:16:
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om even de basisbeginselen van Mac OS X door te nemen. Het werkt inderdaad anders dan bij Windows. Maar het is op zich vrij simpel, je moet het alleen even door hebben. Een beginnerscursus zoals Macmiep kan daarbij helpen. Zie hier bijv. het stuk over het installeren van programma's vanaf een DMG: Macmiep.
Mwoah. Toen ik in 2001 mijn eerste iMac aanschafte, had ik ook wel wat hulp nodig van een 'expert'. Wat nu voor Mac-gebruikers zo eenvoudig lijkt, is voor nieuwe gebruikers/switchers vaak niet zo logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 21:29:
[...]

Mwoah. Toen ik in 2001 mijn eerste iMac aanschafte, had ik ook wel wat hulp nodig van een 'expert'. Wat nu voor Mac-gebruikers zo eenvoudig lijkt, is voor nieuwe gebruikers/switchers vaak niet zo logisch.
Vind ik niet.

Ik heb sinds maart m'n MPB, en tuurlijk ik weet ook nog niet alles :D.
Maar basis beginselen zoals install van apps had ik al redelijk snel door. en wat ik niet weet is meestal wel op internet te vinden middels google. zoals ook de vraag in de TS.

De TS moet zich ook wat dieper in de materie verdiepen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de diskimage is bij bijvoorbeeld firefox, is een map met daarin de firefox applicatie en een snelkoppeling naar je applicatiemap. Door te slepen wordt firefox gekopieerd naar je applicatiemap.
De clue zit hem erin dat het nu de bedoeling is dat je firefox start vanuit je applicatiemap en niet vanuit de .dmg. Na het slepen wordt je dus geacht om de diskimage te unmounten (op het pijltje omhoog drukken naast de firefox diskimage in een finder venster of rechtsklikken op de firefox "schijf" op je desktop en de eject optie kiezen).
Als je vervolgens de dmg verwijdert door hem naar je prullenmand te slepen en deze te legen, zal je vinden dat je via de finder in Schijfnaam:Applications een applicatie firefox hebt staan, deze moet je starten, dus niet degene in de dmg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 00:08:
Wat de diskimage is bij bijvoorbeeld firefox, is een map met daarin de firefox applicatie en een snelkoppeling naar je applicatiemap. Door te slepen wordt firefox gekopieerd naar je applicatiemap.
De clue zit hem erin dat het nu de bedoeling is dat je firefox start vanuit je applicatiemap en niet vanuit de .dmg. Na het slepen wordt je dus geacht om de diskimage te unmounten (op het pijltje omhoog drukken naast de firefox diskimage in een finder venster of rechtsklikken op de firefox "schijf" op je desktop en de eject optie kiezen).
Als je vervolgens de dmg verwijdert door hem naar je prullenmand te slepen en deze te legen, zal je vinden dat je via de finder in Schijfnaam:Applications een applicatie firefox hebt staan, deze moet je starten, dus niet degene in de dmg.
Je kan de DMG ook ejecten door hem te verslepen naar de prullenbak 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en gebruik spotlight om je programma's te vinden, of sleep ze naar je dock.
Pagina: 1