• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 09:06
Mijn specs:
p5n-e SLI
e6600 stock
jetway 8800gt (169.21 driver)
2gb corsair value select
hiper type-r modulair 580 watt
xp 32 bit.

Ik had tot een paar weken geleden een stock cooler bij mijn e6600. Toen ik mijn pc kocht werd hij stressed toch maar 44 graden.
Een jaar later begon de pc wat vaker te ratelen zonder dat ik hem echt gebruikte, ook kreeg ik framedrops (vooral in cod4). De temperatuur gekeken van mijn processor, deze werd na 3 min cod4 al 60 graden, en zoals ik verwachtte zat de standaard koeler helemaal vol met stof. Deze heb ik dus vervangen voor een scythe infinity mugen. Hij wordt nu stressed zo'n 37 graden in core temp, maar de framedrops zijn niet verdwenen. De pc blijft regelmatig ratelen en ik heb ook regelmatig framedrops.
Mijn 3dmark06 score was een jaar geleden 10200, nu nog maar zo'n 9800. Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar ik meld het maar even.
Zelf denk ik dat de processor misschien wat schade heeft opgelopen door de temperatuur.
Wat denken jullie er van?

[ Voor 7% gewijzigd door aicaramba op 09-08-2008 13:11 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn er processen die je op de achtergrond hebt draaien en die continu je hdd aanspreken? (dat is zo'n beetje het enige onderdeel dat nog kan ratelen). Dat kan je framedrops verklaren.
Daarbij een score van 10200 tov 9800 verschilt natuurlijk niet zo heel veel. De kans dat je iedere keer exact dezelfde score haalt is vrij klein, en met 400 puntjes verschil is dat niet echt iets waar ik me zorgen om zou maken.

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 09:10
Van 60°C gaat je CPU echt niet kapot, het is echter wel aan de hoge kant.

Wat is er plots veranderd waardoor je deze framedrops krijgt?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou elk onderdeel apart kunnen stressen en kijken wat het opgeeft.
Geheugen: memtest86+
Harde schijf: HD Tune (Pro) error scan
Processor: Orthos (small FFT's)
Grafische kaart: FurMark stabilitytest
Voeding: Alles tegelijk aanzetten met orthos op Blend (op memtest na omdat die voor het opstarten moet)

{edit}
Als je het over ratelen hebt, waar komt het geluid weg, een ventilator, je harde schijf, je voeding?
Ik denk bij ratelen aan je harde schijf en zou die eerst eens testen met HD Tune.

[ Voor 23% gewijzigd door Wiethoofd op 09-08-2008 13:22 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• aicaramba
Ik denk dat het ratelen van de hdd komt.. Het rode lampje voor op de pc brand ook constant wanneer de pc ratelt. Het is ook het ratelende geluid dat hij altijd al wel maakte wanneer je een grote map in windows verkenner opent.

@voldemort: volgens mij is het ratelen niet opeens begonnen, maar over n paar weken tijd steeds wat erger geworden.. Het is ook niet dat hij altijd ratelt, maar afentoe begint ie er opeens mee.
Terw_Dan schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 13:18:
Zijn er processen die je op de achtergrond hebt draaien en die continu je hdd aanspreken? (dat is zo'n beetje het enige onderdeel dat nog kan ratelen). Dat kan je framedrops verklaren.
Daarbij een score van 10200 tov 9800 verschilt natuurlijk niet zo heel veel. De kans dat je iedere keer exact dezelfde score haalt is vrij klein, en met 400 puntjes verschil is dat niet echt iets waar ik me zorgen om zou maken.
Hoe kan ik zien welke processen mijn hdd aanspreken? Er zijn zo'n 43 processen bezig.
Over de 3dmark score, dat is ook niet echt iets waar ik me zorgen over maakte, maar ik zette het er maar bij voor het geval dat..

[ Voor 77% gewijzigd door aicaramba op 09-08-2008 13:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer eens te achterhalen welk proces of programma je hdd continu benadert.

• aicaramba
Ik denk dat ik het weet.. Ik zag tussen de processen avgscan.exe staan.. Toen ik de scans stopte, stopte ook het ratelen.. Ben even kijken of nu ook de framedrops gestopt zijn.

Het lijkt voorbij te zijn.
Wat een simpele oplossing eigenlijk ook -.-

[ Voor 35% gewijzigd door aicaramba op 09-08-2008 13:34 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

aicaramba schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 13:30:
Ik denk dat ik het weet.. Ik zag tussen de processen avgscan.exe staan.. Toen ik de scans stopte, stopte ook het ratelen.. Ben even kijken of nu ook de framedrops gestopt zijn.
avgscan.exe is de daily scan en kan inderdaad voor irritante framedrops zorgen. Schakel in het control center van AVG de daily scan eens uit, je bent volgens mij verstandig genoeg om af en toe zelf een virusscan te lopen ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• aicaramba
Framedrops lijken voorbij na het uitschakelen van de scan..
Bedankt voor de sneller reacties iedereen.

Pagina: 1