Kan geen bestanden wijzigen in Ubuntu Hardy

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimby
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-07-2024
Hey,

Zoals de titel al zegt ik kan geen bestanden aanpassen in Ubuntu Hardy. Er staat zo'n slotje op :(
Weet iemand hoe ik dat kan weghalen, ik heb al geprobeerd de rechten aan te passen maar mocht niet helpen? Er is maar 1 acc op de computer en die is van mij (dimby - pauldulong)
Afbeeldingslocatie: http://img37.picoodle.com/img/img37/3/8/8/t_localm_942a957.png

Dimby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
terminal openen in de betreffende map, ervan vergewissen dat de bestanden van jou zijn, en dan nog de nodige lees- en schrijfrechten toekennen

Het eerste doe je via chown dimby:dimby ${FILE}, het toekennen van rechten gaat met chmod 755 ${FILE}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

offtopic:
Welke skin is dat? Ziet er wel leuk uit

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimby
Kijk straks even voor de skin, zit nu op vista ;p. Is het ook mogelijk om meteen de hele map+submappen te chmodden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Dimby schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:53:
Is het ook mogelijk om meteen de hele map+submappen te chmodden?
Ja, dat is mogelijk.

Je kan in de manpage kijken hoe dat moet door
man chmod
te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimby
Opgelost, kan dus slotje op, na lang zoeken in die manual zo gedaan:

code:
1
sudo chmod 777 -R /var/www/

EDIT: Thema heet Moomex en te downloaden op Gnome-look

[ Voor 20% gewijzigd door Dimby op 10-08-2008 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Eigenlijk kan dit ook grafisch:
gksudo nautilus

En ga nou niet slim doen en heel je / 777'en :P

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met een chmod 777 zet je de deur voor iedereen open. 775 lijkt me zinvoller, of 755, waarbij jij de eigenaar van de bestanden bent en de user die de web server draait lid is van de groep die de eigenaar is van de bestanden (en dus leesrechten heeft). Ook dat kan je met chmod (en umask) instellen zodat het ook op nieuwe bestanden overgaat.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Nog slimmer lijkt het mij je webdir toe te kennen aan de gebruiker waar je webserver onder draait en je zelf toe te voegen aan die groep. (chown www-data:www-data /var/www)

Zoals gezegd zet je met 777 de deur voor een ieder open. Zelfs al ben je de enige gebruiker op de webserver is het niet slim.

Mijn advies, bestudeer de man page nog even en kies voor een andere optie

[ Voor 5% gewijzigd door Pim. op 10-08-2008 09:42 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1