Snelle moederborden, slome moederborden?

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 20:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik wil binnenkort een nieuw systeem samenstellen (E8500, 6 GB ram, HD4850, beetje niet überhigh-end, maar toch al een beetje in de richting). Nu heb ik ook een leuk moederbordje gezien van Gigabyte. Je kan er Crossfire aanleggen met twee PCIe 2.0 slotjes, en je kan er tot 16GB DDR2 of DDR3 geheugen in prikken. Dit is de eerste Crossfire/SLI bord die ik heb gezien met PCIe 2.0 en niet met 1.0, dus samen met de RAM ondersteuning (en de rekening die de makers hebben gehouden met overclocken) moet ik hier toch wel wat prestaties uit kunnen trekken (met oog op de toekomst en toekomstige uitbreidingen, ik ga waarschijnlijk dit ooit wel willen gebruiken, maar ik wil niet zomaar nog een nieuw systeem kopen).
Nu vind ik dit moederbord toch wel een beetje aan de dure kant (110 euro, niet veel in de werkelijke high-end wereld, maar voor mijn portemonnee toch nog een gevoelige klap).
Dus vroeg ik me nog iets af:
Ik wil dus echt ook wel wat hebben voor mijn geld. Dit moederbord heeft een Intel P45 chipset.
Is dit nou sneller dan bijvoorbeeld een G31?
Dus als ik twee moederborden had, allebei zouden maximaal 8 GB DDR2-800 kunnen hebben, zelfde processorondersteuning, zelfde formaat etc, alleen zou de één een G31 hebben en de ander een P45, zou dan de P45-mobo beter zijn?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ja, want: de G31 is ouder, en bedoelt voor low budget zaken(geïntegreerde videokaart). Meestal hebben deze bordjes ook maar 2 geheugenbanken. Oudere ICH(versie 7), minder beschikbare pci-e lanes.

I, for one, like Roman numerals

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Waarom 6 GB? Dat klinkt als 2 * 1 + 2 * 2, waarmee je je uitbreidingsmogelijkheden aanzienlijk beperkt...

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Als je 110 euro duur vindt voor een mobo, zou ik me beperken tot de P35 en 4GB DDR2, zodat je er later nog evt. 4GB bij kunt prikken. Weet je zeker dat je CrossFire wilt gaan gebruiken (alleen dan heeft de snelheid van PCIe2.0 enig nut), koop dan de P45.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

110 euro voor een moederbord is niet eens zo gek duur, afhankelijk van de featureset die je kiest. Een G31 is een budget chip, een P45 de nieuwe mainstream. Welk bordje heb je eigenlijk op het oog?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor dit soort dingen zijn benchmarks gemaakt. Het is inderdaad de chipset die voor het grootste deel bepalend is voor prestatie: zolang je niet gaat overclocken zal een P45 op een bord van EUR 90 exact hetzelfde presteren als eentje van EUR 270 (zie wat dat betreft trouwens de P45 reviews op de frontpage...). Een ander chipset zal anders presteren.

Je vraag is trouwens niet te beantwoorden omdat je niet aangeeft wat dat Gigabyte mobo was wat je gezien hebt voor EUR 110.

In het algemeen is het af te raden te bezuinigen op chipset, maar bij een bepaald chipset is er -zolang je niet van plan bent high-end dingen te doen- weinig reden om niet het goedkoopste bord te nemen, tenzij dat bord specifiek slechte reviews heeft.

Overigens zou ik Crossfire-support ronduit negeren tenzij je dat *nu* wilt doen. Crossfire/SLI is (zoals in de VB FAQs staat) namelijk alleen interessant als een high-end kaart niet snel genoeg is voor je. In alle andere gevallen ben je sneller en goedkoper uit met een enkele kaart in een hogere categorie.

Maar goed, dit is uiteindelijk een "wat moet ik kopen?"-topic; als je je een beetje inleest kun je er prima zelf uitkomen. Niets wat ik of een ander hier geschreven heeft is nieuw.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.