[retro high-end] welke graka

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05
ik ben bezig om n oldskool high end machine te bouwen, inclusief oldskool casemod :)
wat ik al heb:
dual intel pentium 3 (850 mhz)
AOpen dual s370 board (DX34plus)
3x 256 mb reg ecc SDram
13gb ide hdd (omdat die lekker stil is, en omdat ik em nog had, heb ook wel grotere evt later)

nu sta ik voor de keuze, welke grafische kaart wil ik gebruiken..
het moet natuurlijk gewoon goed werken, en de spellen draaien die ik vroeger veel speelde.
nou blijkt dat n aantal van mn all time favoriete spellen geschreven zijn rond Glide, de tegenhanger van OpenGL door 3dfx. dat, en omdat het gewoon cool is om te zien en te hebben, zijn mijn 2 redenen om n voodoo2 SLI setup erin te zetten. enige wat dan nog n vraag blijft.. welke grafische kaart zet ik er nog meer in? :)
ik heb nu keuze uit 2 kaarten eigenlijk: (beide in mn bezit)
Matrox g400 (dualhead) en Diamond Viper II
beide zeer respectabele kaarten in die tijd..
qua features ontlopen ze elkaar niet zoveel, de Viper is wat sneller, maar de Matrox is n "unieke" dual head videokaart, iets wat dus zo'n beetje geen enkele kaart daarvoor had, en (vind ik) dus op zich mooier om in n casemod te verwerken, dan de standaard-ogende Viper II kaart.

maar nu de vraag..
-Diamond Viper II
-Matrox g400
-Diamond Viper II + 2x Voodoo2 SLI
-Matrox g400 + 2x Voodoo2 SLI
-Matrox g400 + 2x Voodoo2 SLI, (en voor games die toch geen Glide support hebben, de monitor kabel aan de andere vga uitgang hangen)
-Matrox g400 + 2x 2x (4 kaarten) voodoo2 SLI, heel extreem, en 2 spellen tegelijk met alles op high kunnen spelen, op 2 monitoren (of iig demo draaien, werkt dit uberhaupt??)

eigenlijk zijn de voodoo kaarten overbodig, zowel de matrox als de diamond kaart zouden in theorie al sneller *en* beter(?) moeten zijn, maar toch overweeg ik ze te gebruiken, omdat ze nostalgisch / cool zijn..

wie weet raad, welke moet ik kopen 8)7 (ik heb alle hardware al O-) ) wat is het coolste om in n oldskool game systeem te hebben? publieksopinie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een SLI setup hoort gewoon in een oude retrobak. Ook al ga je ze misschien niet gebruiken. Dat hoort gewoon zo.

Verder is de Viper II niet zo'n geweldige kaart, ik zou eerder de Viper 770 pakken (die op de TNT2 was gebaseerd) dat was imho nog steeds het leukste kaartje van Diamond. Als je naar beeldkwaliteit kijkt dan zal die matrox weer een stuk beter zijn.

4 kaarten in SLI gaat geloof ik niet lukken. Heb ooit eens een setup bedacht met 7 voodookaarten, maar dat gaat dus niet werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
okay :) nja, ik heb die viper gratis gehad, dus mag niet zeuren, 3e optie is n rage 128 pro, met minder, en trager mem
denk dat ik dan idd toch voor Matrox + sli ga..

overigens, waarom werkte dat niet met meer kaarten? driver issues ofzo? (kan ik me wel wat bij voorstellen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 23:03
Als ik jou was zou ik de Diamond Viper II in je PC zetten met de combinatie van de twee Voodoo II kaarten. Zo heb je het beste van twee "retro" werelden. Glide en Dirext3D!

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
hm, die matrox heeft ook directx, zelfs dezelfde versie en beperkingen als de diamond viper...
(beide geen T&L)
volgens mij maakt het verder dan dus niet uit, of wel?

[edit:]
matrox heeft n (iets) hogere geheugenklok, (en n betere ramdac, dat wist ik al) ik denk dat ik nu wel n keuze kan maken ;) daarbij heeft de matrox (veel) betere drivers

[ Voor 34% gewijzigd door AlexanderB op 09-08-2008 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb ooit eens zo'n bak samengesteld met een Diamond Viper II (Savage 2000) AGP en een Voodoo5 5500 PCI ernaast - zo ongeveer ultieme combo.

Voodoo is gewoonweg onovertroffen voor Glide en is S3TC soms ook erg mooi (UT MeTaL textuers). Ik zou sowieso daar een combo van nemen. De Matrox heeft environmental bumpmapping - op papier erg mooi, maar geen spel die er gebruik van maakt. Verder is in echte high-res de Matrox onovertroffen, maar ook daar ga je bij spellen niets van merken (want met zo'n bak ga je simpelweg niet op 1600x1200 gamen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Strak plan! :)

Heb zelf nog de heuse Diamond Viper 770 aka TNT2 met een whopping 32MB ! :P
Geweldige kaart. Met veel plezier mee ge-gamed, waaronder HalfLife op een PIII _o_
Ik heb ook nog eens een Trust Voodoo Dragon gehad, ook 3Dfx dus, maar 1ste generatie. Helaas weggedaan.

Voodoo en SLI zijn natuurlijk legendarisch .. dus als je ze hebt, doen!

[ Voor 19% gewijzigd door Alfa Novanta op 09-08-2008 22:06 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 21:04
Ik heb eventueel nog ergens in een hoekje een voodoo II pci liggen in originele doos zelfs voor als je die kant op gaat. Het is er maar eentje dus dan zal je nog een andere erbij moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm Dion had het over S3TC en MeTaL... Is een Diamond Stealth III (S3 Savage4 pro chipset) niet iets?
Daar heb ik nog tijden met veel lol Unreal Tournament op gespeeld icm MeTaL textures :) prachtig gewoon :) En dan de Voodoo kaarten er naast in SLI lijkt mij een killer setup :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

McKaamos schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 13:18:
Hmm Dion had het over S3TC en MeTaL... Is een Diamond Stealth III (S3 Savage4 pro chipset) niet iets?
Daar heb ik nog tijden met veel lol Unreal Tournament op gespeeld icm MeTaL textures :) prachtig gewoon :) En dan de Voodoo kaarten er naast in SLI lijkt mij een killer setup :)
TS heeft al een Viper II (Savage2K), dan biedt een Savage4 weinig voordeel :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1