Toon posts:

[PowerBook] Display probleem, oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Apple PowerBook G4 1.5 15" (SMS/BT2 - Al) heeft sinds vandaag het volgende probleem:
(clickable)
Afbeeldingslocatie: http://mina114.dyndns.org/fabian/DSC02072er.jpg

Situatie: het probleem doet zich sinds gisteren 'out of the blue' voor (de PowerBook staat op tafel zonder aanraking zonder noemenswaardige processen) en verdwijnt na enige tijd (vooralsnog 2x) weer zomaar zonder reboot of andere 'oplossing'. Bij aansluiten op een extern scherm via de DVI-poort krijg je als het PowerBook-scherm zo 'raar' doet normaal beeld op het externe scherm.

Op de Apple-site zijn er met het serienummer van de PowerBook geen display-problemen bekend.

Waar moet ik het probleem zoeken? Moederbord, display, Radeon 9700, geheugen, een of andere connector, etc? En zou je zoiets zelf kunnen oplossen/vervangen met behulp van een 'nieuw' onderdeel of is professionele reparatie echt noodzakelijk (wat de PowerBook redelijk total loss maakt)?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38

breinonline

Are you afraid to be known?

Klinkt als een doodgaande videokaart. Of je die zelf kan vervangen of dat het de moeite is hem nog te laten vervangen weet ik niet.

edit: ik las ook dat hij het op het externe scherm niet goed deed. Het kan inderdaad ook de connectie zijn dan.

[ Voor 30% gewijzigd door breinonline op 09-08-2008 13:18 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk eerder dat er iets mis is met de connectie tussen het scherm en het logic board, aangezien je op een extern scherm goed beeld hebt.

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04-2025
Klinkt inderdaad als een videokaart die het langzaam aan het begeven is. Zeker als het ook op een extern scherm gebeurd. De videokaart van de powerbook zit toch vast aan het moederbord voor zover ik weet? Als dat het geval is, is het niet echt de moeite waard om dat te laten repareren.

Edit: beetje verkeerd gelezen. Als het op het externe scherm goed doet, zal het waarschijnlijk aan de connetie liggen en dan valt het redelijk goedkoop te repareren.

[ Voor 22% gewijzigd door sergev op 09-08-2008 13:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als daarbij het gehele moederbord niet vervangen hoeft te worden is dat goed nieuws. Ik werk er nu opgeteld alweer een paar uur mee met heel af en toe een flikkering bij een willekeurig gedeelte van het scherm wat beïnvloed wordt, en daar valt opzich nog wel mee te leven maar ik verwacht binnenkort een permanent defecte staat.

Verwijderd

Volgens mij is dat het scherm dat defect is. Ziet er typisch uit voor een defect TFT-scherm. Defecte videokaart kan je vooral zien aan blokjes in het beeld die vermeerderen bij 3d-applicatries.
Een aantal opties die je hebt om dit gerepareerd te krijgen:
  • Reparatie bij Apple. Reken op een kost waarmee je een nieuwe Macbook kan kopen.
  • Zelf vervangen, nieuw scherm. 300-400 euro. Niet gemakkelijk om zelf te doen, maar wel mogelijk als je handig bent.
  • Zelf vervangen, 2dehands scherm (eBay, etc). Zelfde opmerking als hierboven.
Bij Apple ga je flink mogen betalen als je buiten garantie bent. Binnen garantie heb je geluk ;)

Verwijderd

kheb vergelijkbare schermen gezien bij gevalletjes "resolutie hoger dan mogelijk"

probeer een je scherm op de laagste resolutie mogelijk te zetten. blijft het probleem zich voordoen?
Pagina: 1