Toon posts:

MD40900 router +medion e1210 WDS link + wpa combi werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat mijn topic title een beetje duidelijk is. Beetje lastig om het kort neer te zetten.

beschrijving situatie:
Ik heb 2 medion md40900 routers (destijds aldi) al geruime tijd draaien. Om geen kabels in de huiskamer te hebben staat er 1 naast het modem de ander naast mijn hoofdcomputer.
Ze zitten "aan elkaar" met een radio-link (WDS). Omdat ik ook laptops gebruik en een computer met zon medion dongle staat WPA-PSK aan. Om dit te kunnen combineren moet ook WEP aan staan (anders werkt de WDS link niet). De routers draaien met de laatste medion updates die hiervoor zijn uitgekomen 0.15 firmware + 0.14 web interface.

Deze setup werkt eigenlijk al tijden probleemloos. Talloze laptops aangesloten gehad met en zonder de medion dongels (dus met eigen wifikaart), de computer met dongle en de computer hardwired in de 2e router.

Ik heb deze week de Akoya mini (e1210) van medion aangeschaft (rebranded MSI wind).
Ik kan deze nieuwe laptop bedraad op een van de routers aansluiten en ook via wifi unprotected en WEP. WPA zonder WDS-link tussen de routers werkt ook prima, maar dat is niet handig want dan zit mijn hoofdcomputer zonder internet.

WPA beveiliging EN WDS link (en daarmee WEP) zorgt ervoor dat mijn e1210 niet kan connecten.
Dat wil zeggen hij maakt verbinding, ik kan in de router logs ziens dat de 4-way handshake van de WPA-PSK goed gaat, maar vervolgens krijgt de laptop nooit een IP-nummer toegewezen.
Hard toekennen van een IP levert wel "verbinding" op, maar geen contact met de router (unpingable)
Haal ik de op dat moment de WDS link weg, kan de E1210 weer prima een WPAbeveiligde
verbinding opbouwen. (heel wat geploeter geweest om dit uit te vogelen)

de vraag: kan iemand mij vertellen waarom de E1210 niet met een WDA-link +WPA (in tegenstelling alle andere -ook veel oudere- apparatuur die ik tot heden wel heb kunnen connecten) uit de voeten kan en wat ik kan/moet doen om dat te veranderen (aan de router of de laptop)?

Ik heb de RT2860 drivers van Ralink (de fabricant van de wireless kaart) al geinstaleerd (via WZC en de bijgeleverde utility) Ik heb het ook met de geupdate drivers van de medion website geprobeerd.
Dat alles lost het so far niet op.
Ik heb e.e.a. ook geprobeerd met de wireless kaart uit N modus (dus mixed b/g). Dit loste het probleem niet op. 1 router is volledig reset tot factory geweest met alles met de hand van 0 af opgebouwd. Geen succes.

Mocht je meer info nodig hebben om een (begin van een) antwoord te kunnen geven, laat het dan weten, dan post ik die bij.
Mocht ik het zelf nog oplossen dan volgt de solution.

Aelek

Verwijderd

Topicstarter
Iets mis met mijn topic of beschrijving dat er geen reacties komen? zo ja laat dan even weten wat dat is.

Heb verder nog zelf wat uitzoekwerk gedaan en het probleem zit hem niet zozeer in het WDS gedeelte als het feit dat je daarvoor WEP aan moet zetten (WDS werkt niet met alleen WPA).
Zou gauw beide beveiligingsprotocollen worden gebruikt heeft de akoya er geen zin in.

Verwijderd

Aelek,
Dit kan alleen maar een begin van een antwoord zijn omdat mijn setup wellicht anders is dan de uwe. Ik heb ook afgelopen weekend geworsteld met wifi aansluiten van een Windows XP SP3 Medion Akoya E1210.

Het is eindelijk gelukt hoewel ik vond ook dat IE7 vervuild was met conflicterende toevoegingen en moest ik IE7 en toevoegingen herinstalleren voordat alles goed werkte.

Ik heb een setup als volgt: Een ADSL router/modem aangesloten (bedraad) met een 801.11g wifi access point(AP) waarop een paar laptops 801.11g draadloos aangesloten zijn.

Misschien is een van je routers ook ingesteld als een AP? Zoja dan zou het eenvoudig zijn om alle computers te verbinden met deze AP en met hetzelfde protocollen te laten draaien. Ikzelf heb voor beide laptops, de AP en router/modem vaste IP adressen toegekend, op alle apparatuur DHCP uiteschakeld en op de AP en beide laptops WPA-PSK met hetzelfde passphrase ingesteld. Ik vond dat op de Akoya instelling van de wifi netwerkkaart settings moest ik onder WPA-PSK voor TKIP kiezen. Daar zit een adder onder het gras omdat in het Akoya wifi kaart driver de default op AES is ingesteld. AES werkt waarschijnlijk niet met 801.11g.
Op elk computer in configuratiescherm, op de wireless network properties button te drukken en daarna op Internet Protocol (TCP/IP) Properties te drukken nadat alle vaste IP en DNS adressen te hebben ingevoerd heb ik op de advanced knop gedrukt en op WINS de juiste NETBIOS vink gedaan voor vaste IP adressen. De subnet masker is hetzelfde op alle apparatuur.

Ik hoop dat deze helpt. Deze als terugbetaling voor het hulp dat ik op internet heb gekrijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er het weekeinde pas aan toe om het uit te proberen. In ieder geval bedankt voor je reactie.

beide routers zijn ook AP. Probleem is dat de ene router draadloos aan de andere vast zit met WDS (of bridge) puur het aanzetten van WEP naast WPA (nodig voor het hebben van die link) veroorzaakt het probleem.

Als het echt niet anders kan wordt alles WPA en moet ik op een of andere manier mijn routers bedraad aan elkaar maken (wat erg lastig wordt)

Ga iig je WINS tip nog uitproberen. Dat had ik nog niet gedaan.

Aelek

Verwijderd

Topicstarter
Beetje druk gehad dus nu pas uitgeprobeerd. Werkte niet.
Huidige oplossing: routers bedraad aan elkaar zodat ik geen WDS(bridge) hoeft te gebruiken.
bijkomend voordeel: 't allemaal wat sneller.
bijkomend nadeel: moet ik plinten vervangen om de draden weg te werken.

mocht ik toch nog een oplossing vinden dan horen jullie het

• Pe Nis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik heb ook een Medion E1210 XL gekocht en heb er zelf windows 7 opgezet. Van het ene op het andere moment kan ik geen verbinding meer maken met internet. Het netbook vind wel alle netwerken in mijn omgeving. Ook wordt vermeld dat er 150 Mbit/s verbinding is (n-standaard, via Sitecom WL340 modem). Ik krijg in Windows 7 een icoontje met signaalsterkte met een geel uitroepteken. Van ellende maar terug gegaan naar de af-fabirke Windows XP installatie, die altijd probleemloos heeft gewerkt, echter dezelfde ellende. Op geen enkele manier kom ik er meer door. Al mijn andere wireless apparaten (PC, laptop, mobiele telefoon) ondervinden geen enkel probleem. Wel merkte ik al afgelopen wat hick-ups in de verbinding. Omdat al mijn andere apparaten nog steeds probleemloos werken, zoek ik de oorzaak in de E1210 zelf.

Ik heb tot op heden het volgende geprobeerd (van simpel naar meer complex):
- Opnieuw opstarten
- Fn toets + F11 om WLAN aan/uit
- Bijgeleverde WLAN drivers opnieuw installeren (Ralink)
- WLAN driver van Medion site nogmaals geinstalleerd
- Update WLAN drivers (Ralink)
- Netwerk connectie details gecontroleerd
- Netwerkverbindingseigenschappen gecontroleerd
- WPA2 key gecontroleerd (verbinden met modem kan wel)
- Ralink diagnose software geinstalleerd en WLAN ingesteld
- Configuratie Rilink WLAN hardware gecontroleerd
- Medion recovery procedure gedraaid om terug te gaan naar de af-fabriek Windows installatie / configuratie die altijd perfect heeft gewerkt
- Firewall, virusscanner disabled, uninstalled

Helaas, alles zonder succes. Nu lees ik op het web meer problemen met de Ralink WLAN chipset in de Medion, maar ook in de MSI Wind U100 met deze chipset (en waarvan de Medion een kloon is). Vraag is, wat kan ik nog meer doen behalve de helpdesk bellen? Alvast bedankt.
Pagina: 1