Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Doane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 08:48
Via uitzendbureau op twee gesprekken geweest. Bedrijf zei dat ze mensen liever zelf in dienst nemen, dus ze wilden uitzendbureau afkopen.

Nu belt bedrijf mij dat het uitzendbureau enkele duizenden euro's vraagt.
Hij vindt dat veel te veel.

Is er een soort van AV waar staat hoe je zoiets regelt?
Mogen ze zoveel vragen voor het doormailen van een CV en 5 telefoontjes?
Vriend adviseert: Laat bedrijf je formeel afwijzen en je langs de achterdeur in dienst nemen.
Wat is wijsheid?

Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Doane schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:33:
Via uitzendbureau op twee gesprekken geweest. Bedrijf zei dat ze mensen liever zelf in dienst nemen, dus ze wilden uitzendbureau afkopen.
Oftewel het bedrijf maakt gebruik van diensten van een uitzendbureau, maar wil daar op voorhand al niet voor betalen?
Logisch toch? Anders verdient het uitzendbureau ook enkele duizenden euro's aan je, als jij bij dat bedrijf werkt. Uitzendbureaus werken natuurlijk niet gratis...
Ik las pas dat een gemiddelde sollicitatieprocedure (vanaf de advertenties, via de gesprekken, tot het aannemen van een sollicitant) 6000 euro kost. Het bedrijf wil nu zelf geen kosten maken?
Ik neem aan dat zowel jij als het bedrijf wel het e.e.a. hebben ondertekend bij het uitzendbureau.
Vriend adviseert: Laat bedrijf je formeel afwijzen en je langs de achterdeur in dienst nemen.
Dat klinkt als fraude! En als jouw handtekening onder een documentje staat dat dat niet mag, kan dat aardig in de papieren lopen...

• Doane
RemcoDelft schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:40:
Ik neem aan dat zowel jij als het bedrijf wel het e.e.a. hebben ondertekend bij het uitzendbureau.
Ik niet, ze belden mij of ze me mochten voorstellen. Ze hadden mijn CV nog in de bakken zitten.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is knap stom van hem dan. Dan had hij niet het uitzendbureau in eerste instantie in moeten schakelen.
Nee, er zijn afspraken tussen het uitzendbureau en dat bedrijf gemaakt over tarieven. Daar heb jij niets mee te maken.
Mogen ze zoveel vragen voor het doormailen van een CV en 5 telefoontjes?
Ja. Ten eerste mag je voor alles vragen wat je wilt zolang het vrije markt is. Als je het te duur vindt, dan koop je het gewoon ergens anders :).

Ten tweedie is het wel iets meer werk dan wat jij hier beschrijft, Ze hebben moeten zoeken, ze beheren een pand, ze hebben intercendenten in dienst, ze adverteren zodat jij daar binnen loopt, ze hebben een aantal mensen moeten interviewen dat niet direct in dienst gaat, etc. etc. Voor zover ik het weet maken uitzendbureau;s geen woekerwinsten :).
Wat is wijsheid?
Voor jou maakt het geen moer uit. Jou kunnen ze niets maken. Het bedrijf pleegt contractbreuk en als we het dan hebben over een tempo team, een randstad, een startpeople of iets van dat caliber hebben, dan kan ik je garanderen dat het bedrijf een juridische afdeling die z'n zaakjes net iets beter voor elkaar heeft dan het bedrijf waar jij nu solliciteert achter zich aan krijgt ;)

Ik vind het nogal amateuristisch van dat bedrijf. Personeel vinden is nu moeilijk en kost veel geld. Wat hij nu doet is gewoon een opdrachtgever van hem oplichten.

Maar nogmaals, daar hoef jij je allerminst druk om te maken. Je gaat je baan niet kwijtraken door het uitzendbureau. Ik zou me wel serieus afvragen of ik bij zon onbetrouwbare werkgever zou willen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 08-08-2008 23:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Doane
JvS schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:54:
Maar nogmaals, daar hoef jij je allerminst druk om te maken. Je gaat je baan niet kwijtraken door het uitzendbureau. Ik zou me wel serieus afvragen of ik bij zon onbetrouwbare werkgever zou willen werken.
Ik heb momenteel geen baan en het bedrijf twijfelt nu dus omdat ze vinden dat uitzendbureau te veel vraagt voor afkoop. K.I.S.S.: Gewoon via uitzendbureau daar gaan werken en dan alsnog over laten nemen?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jij hebt er toch niets mee te maken hoe die onderneming en het uitzendbureau hun financiele zaken regelen?

Als een onderneming nu al moeilijk doet over het betalen van een rekening om werknemers te zoeken, dan vraag ik me af wat ze in de toekomst nog verzinnen om onder hun betalingsverplichtingen uit te komen, ook ten opzichte van hun medewerkers.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 20:40
Erg vreemd. Hier zijn toch zeker afspraken over gemaakt, voordat de werving en selectie door het uitzendbureau begon? Het is overigens vrij gebruikelijk in de markt om voor werving en selectie een bedrag ter hoogte van 3-6 (afhankelijk van de functie) bruto maandsalarissen te moeten betalen.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Daar kunnen jullie beide niet zoveel aan doen. Als het goed is heeft het bedrijf een soort overeenkomst met het UZB. Als je in 1 keer overgenomen wordt, is het als ware werving en selectie. Dat gaat flink wat geld kosten ja.

Waarom niet eerst via het UZB werken?

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Ik zou me eens achter de oren krabben en me afvragen of je voor zo'n bedrijf wil werken. Welke dingen vinden ze nog meer 'te duur'?

https://niels.nu

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Even een aanvulling:

Meestal wordt een contract afgesloten voor 1040 uur. Dit komt neer op een half jaar werken via het UZB. Er liggen afspraken (algemene voorwaarden) hoeveel het kost als de werknemer overgenomen wordt. Zoiets als (1040 uur - gewerkte uren) * 25% van het uurtarief, dat kan ook gestaffeld zijn.

Zo`n uitzending afkopen is meestal erg duur. Meestal kun je het dan beter op werving & selectie gooien.

En over het bedrag voor het doorsluisen van één CV. Zo`n bureau stuurt de hele dag CV`s door, doet allerlei investeringen om goede mensen te vinden. Dat moet ook allemaal betaald worden. Het is niet zo dat ze elk CV dat ze doorsturen ook betaald zien.

Ik weet niet welk UZB je heeft bemiddelt, maar als het een grote organisatie is, zetten ze hun juridische afdeling aan het werk. Deze schillen dit appeltje vaker en reken er maar op het bedrijf de klos is.
Indien de opdrachtgever overeenkomstig het hiervoor in lid 1 tot en met
lid 3 van dit artikel bepaalde een arbeidsverhouding aangaat met een
uitzendkracht, die aan hem ter beschikking wordt gesteld op basis van een
opdracht voor onbepaalde tijd, vóórdat die uitzendkracht – op basis van
die opdracht – 1000 uren heeft gewerkt is de opdrachtgever aan de
uitzendonderneming een vergoeding verschuldigd ten bedrage van 25%
van het laatst geldende opdrachtgeverstarief over 1000 uren minus de –
op basis van de opdracht – reeds door die uitzendkracht gewerkte uren.
Bron: http://www.randstad.nl/rn...nevoorwaardenrandstad.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door FicoF op 09-08-2008 17:31 ]

• Doane
Dank voor het meedenken! Ik ga bedrijf zeggen dat hij dit met UZB moet oplossen en dat het verstandig zou zijn om gewoon via UZB te werken.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

JvS schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:54:
[...]
Dat is knap stom van hem dan. Dan had hij niet het uitzendbureau in eerste instantie in moeten schakelen.
Welnee. Doen we op het werk ook regelmatig; eerst "proeven" aan iemand via een uitzendbureau. Als het niks is kan hij per direct weer worden teruggestuurd. Na een paar maanden neem je dan zo`n iemand over en heb je weinig risico gelopen

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 06:58
RemcoDelft schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:40:
Ik las pas dat een gemiddelde sollicitatieprocedure (vanaf de advertenties, via de gesprekken, tot het aannemen van een sollicitant) 6000 euro kost. Het bedrijf wil nu zelf geen kosten maken?
dat ligt er natuurlijk maar net aan wat voor bedrijfstak het is, waar je adverteert etc.

In de horeca kun je al voor weinig in bepaalde bladen adverteren en sollicitatiegesprekken etc zijn dan over het algemeen veel minder formeel waardoor de totale kosten soms de 100 euro nog niet eens overschrijden

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11 19:22
Als hij je echt wilt, dan is die paar duizend euro toch geen probleem lijkt me. Personeel vinden is tegenwoordig eenmaal niet makkelijk. Wil hij niet betalen dan moet hij zelf de werving doen, maar dan nog kan de rekening tegenvallen. Iemand zoeken kost veel (werk)tijd en ook dat dient betaald te worden.

Mijn bedrijf moest 7500€ neertellen voor mij en ik kwam rechtstreeks van school. Zeker een risico, maar dat moet je durven nemen. Als die paar duizend euro (eenmalige kost) iets uitmaakt voor het bedrijf zou ik toch 2 keer nadenken vooraleer er te starten.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:32
Engineer Stewie schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 13:39:
Als hij je echt wilt, dan is die paar duizend euro toch geen probleem lijkt me. Personeel vinden is tegenwoordig eenmaal niet makkelijk. Wil hij niet betalen dan moet hij zelf de werving doen, maar dan nog kan de rekening tegenvallen. Iemand zoeken kost veel (werk)tijd en ook dat dient betaald te worden.

Mijn bedrijf moest 7500€ neertellen voor mij en ik kwam rechtstreeks van school. Zeker een risico, maar dat moet je durven nemen. Als die paar duizend euro (eenmalige kost) iets uitmaakt voor het bedrijf zou ik toch 2 keer nadenken vooraleer er te starten.
Bekijk het eens van de andere kant. Jij bent ondernemer en er komt iemand op gesprek voor een sollicitatie. Je kent die persoon alleen op basis van het sollicitatiegesprek. Zou jij dan meteen €7500 neertellen?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Mijn idee achter een uitzendbureau (een goede en voor 7500 mag je wat verwachten) dat zij een selectie maken van diegene die op sollicitatie komen. Maw ze zorgen voor de klant voor een goede werknemer en dan is 7500 zeker het geld waard als je het afzet tov het aantal sollicitaties die ze misschien moeten doen als ze het zelf proberen te regelen.
Mooi voorbeeldje van een oude baas die probeerde een nieuwe werknemer te krijgen en ze hebben daar een klein kantoor. Er kwamen zeker 30 man over de vloer waarvan geen enkele geschikt bleek te zijn. Laat hem zichzelf nou eens 150 euro factureren per uur en een gesprek toch snel een uur a 2 duren dan kostte die mislukte gesprekken hem 6750 euro. Dan valt die 7500 euro an sich nog mee als je dan maar een paar gesprekken hebt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 15:42:
[...]

Bekijk het eens van de andere kant. Jij bent ondernemer en er komt iemand op gesprek voor een sollicitatie. Je kent die persoon alleen op basis van het sollicitatiegesprek. Zou jij dan meteen €7500 neertellen?
Om uberhaupt goede sollicitanten te krijgen zonder inschakelen van W&S bureau's ben je ook zo 5-10.000 euro kwijt aan advertenties, uren etc. Als je na 20 gesprekken iemand aanneemt, heb je daar dan ook gewoon dat geld voor betaald.

Het verschil is dat je dit nu uitbesteedt. Je betaalt voor de geleverde dienst. Je 'koopt' niet die kandidaat.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1