Toon posts:

[GF 7950GX2] Zwart scherm na driver initialisatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Heb hier een PC staan met een Gigabyte K8N Pro SLI moederbord met 2x 1024MB DDR geheugen en een GeForce 7950 GX2 straalkachel (BIOS versie 5.71.22.24.06 / P602 PCB).
Daarop geinstalleerd Windows XP Media Center Edition 2005 met SP3.

De chipset drivers zijn de nieuwste voor de nForce 4 (Zojuist van de site van nVidia geplukt).

Na het installeren van de 9x of 17x forceware drivers (en de daarbij behorende reboot) blijft het scherm zwart. Voor de grap op 3 verschillende monitoren geprobeerd en met minder geheugen (heeft ooit iemand geholpen volgens google).

Het vreemde is dat als ik de setup niet gebruik en zelf een inf aanwijs de drivers blijven werken tot na de reboot....

Geheugen / schijf / mobo / CPU zijn allemaal OK.

Iemand een geniale ingeving?

Verwijderd

hallo ik heb het zelfde probleem ik kwam terug van mijn werk en pc stond nog aan maar gaf geen beeld. ik heb toen de pc opnieuw op gestart maar na dat hij de Nvidia drivers had geïnitialiseerd kreeg ik een no singal input op mijn scherm gevolgd door een zwart scherm.

ik heb het daarna geprobeerd door in veilige modus de drivers te deinstalleren en daarna gaf hij gewoon weer beeld weliswaar met primair beeld stuurprogramma's van Windows zelf maar hij deed het wel.
heb het toen geprobeerd met de drivers: 175.19, 175.16, 169.25, 163.75 allen met het zelfde resultaat. een zwart scherm.

toen dacht ik dat mijn grafische kaart kapot was dus om die theorie vast te stellen heb ik het geprobeerd met mijn onboard vga maar tevergeefs. die geeft alleen wel een signaal uit alleen is dat ook een zwart beeld.

als laatste probleem wat ik mij kon bedenken waar het aan kan liggen is een conflict met andere drivers of software dus heb ik windows opnieuw geïnstalleerd maar zelfs dan lukt het niet om hem aan de praat te krijgen.

het enigste wat ik mij nou kan bedenken is dat er een Windows update is waarmee hij een conflict heeft omdat ik windows update op 12:00 heb staan verklaart dat ook waarom hij het 's ochtends voor ik naar het werk ging wel deed en daarna niet meer.
Ik weet alleen niet welke updates er gereleased zijn door Windows en waarom er dan niet meer mensen last van hebben.

Ik ben van plan om mijn pc nog een keer opnieuw te gaan installeren maar dan windows updates uitgeschakeld en dan kijken wat er gebeurd als dat het oplost moeten we alleen nog weten aan welke update het licht maar als hij het dan doet zal ik het hier weer posten zodat het verder onderzocht kan worden.

mijn systeem is:
Moederbord: Gigabyte GA-m61PM S2 rev2.0
Grafische kaart: Nvidia Geforce 7600GT 265Mb aangesloten op dvi
Onboard vga: Nvidia Geforce 6150SE shared 265mb aangesloten op vga
Monitor: Acer AL2216W

Edit:

ik heb Windows opnieuw geinstalleert waarbij ik vanaf het begin de Ethernet stekker uit de pc heb gehad en er dus geen connectie heeft plaatsgevonden met de buitenwereld.

Ik heb de Windows vista Ultimate 64-bit met SP1 geinstalleerd met bij de settings automatische updates uitgeschakeld.

Toen Windows geïnstalleerd was heb ik direct de display drivers geïnstalleerd nog voor networking, moederbord of andere drivers, Alleen heb nog steeds het zelfde probleem een graphics kaart die geen signaal verstuurt zowel de 7600gt als de onboard 6150 hebben dit probleem. Ik heb het geprobeerd met de drivers van de versie 175.16.

Nou zou ik het ook niet meer weten waar het aan zou kunnen liggen dit was nou namelijk met een pc die zo kaal als maar kan was getest hij was helemaal schoon op de 2de partitie op de hd die ik bewaard heb na dan.

Ook was dit exact het zelfde scenario waarmee ik de pc een half jaar geleden ook op geïnstalleerd had en toen zonder problemen.

Als iemand een oplossing weet alsjeblieft post het het is namenlijk een zeer iritant probleem,
en mijn nieuwe grafische kaart komt volgende week of de week daarna pas (ati radeon 4870).

mijn rig:
Moederbord: Gigabyte GA-m61PM S2 rev2.0
Grafische kaart: Nvidia Geforce 7600GT 265Mb aangesloten op dvi
proccesor: AMD Atlon X2 4400+
Geheugen: Kingston pc6400 2GB Dualchannal
Harde schijf: westerdigital 250GB
Speakerset: Logitech Z-5500
Behuizing: Thermaltake lanbox lite

mijn toekomstige rig nou in bestelling:
Moederbord: Asus Rampage Formula
Grafische kaart: ATI Radeon 4870
proccesor: Intel Core 2 Duo E8400
Geheugen: Corsair pc8500 4GB Dualchannal
Harde schijf: 2X Samsung 750GB in Raid 0
Speakerset: Logitech Z-5500
Behuizing: Coolermaster Cosmos S

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2008 22:38 . Reden: extra researsch vericht ]

• Spatfrak
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-05 08:17
Fortress : probeer versie 163.69 ,dat is bij mij ook m'n laatst werkende versie.

mijn rig :
P5N32-E SLI
E6600
8800GTS 640
X-Fi xtreme gamer
2 GB Value Kinston 800
Logitech G-15
22" LG 226WTQ
Vista 32 SP1

Ben zelf ook aan het kloten met dat zwart scherm gebeuren al een week , ik had het vroeger ook al maar ik hoopte dat het gewoon brakke drivers waren van Nvidia en dat het zichzelf wel zou oplossen.

Hij boot netjes en in desktop zie je hem ook nog wat dingen laden daarna krijg je het zwarte scherm ,(power saving mode van de monitor) hij boot wel gewoon door alsof er nix aan de hand is

Heb al mn BIOS geupdate en alles is verder up to date , heel veel verschillende versies geprobeert.Zelfs VGA kabels i.p.v. DVI.
Zoals boven vermeld werkte alleen 163.69 bij me (de versie die windows automaties installd)

Ik heb veel op Nvidia Fora's gevonden maar het kan aan vanalles liggen,1000 en 1 variabelen 1000 en 1 oplossingen.Helaas zat hier voor mij geen oplossing bij nog ....

Mischien dat jullie er wat mee kunnen

http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t4391.html
http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t63573.html

Het enigste wat ik nog niet heb geprobeert is een format C: en alles overnieuw dr op,ga ik ook binnekort doen ,want ik kom er echt niet uit,hoopte uit te vissen wat het was omdat je op fora's tog ziet dat de meeste het gewoon houden het probleem.

edit: het enigste wat opviel na al dat testen was dat als ik mn LG DVI er aan hang dat ie beeld blijft geven tot aan mn desktop en pas na 30 sec dingen laden zwart scherm geeft ,en als ik mn ouwe VGA monitor er aan hang dat ie niet verder komt als net na het groene laad balkje van vista,en dan al VOOR de desktop op zn power save functie gaat ...

[ Voor 18% gewijzigd door Spatfrak op 14-08-2008 12:05 ]

Verwijderd

spatfrak het kan ook aan het moederbord liggen ik en jij hebben namelijk beide hetzelfde merk moederbord.

ik heb namelijk zojuist mijn nieuwe ati radeon 4870 er ingestoken en die geeft helemaal geen beeld (niet eens bios) dus het kan ook zijn dat het aan de pci drivers liggen (de pci drivers van gigabyte zijn algemeen en werken op alle mobo's).

edit: effe gekeken of theorie klopte nadat ik helemaal geen beeld meer had met de 7600GT zelfs geen bios.

Tot conclussie gekomen dat het inderdaad ligt aan het moederbord.
Ik heb een 6600gs een 7600GT en een ati 4870 getest en geen van alle doen het op die pc.
Het rare wel is dat diezelfde vidkaarten wel werken op een andere pc die OOK een gigabyte moederbord heeft.
alledrie werken ze met alle gereleasede drivers die er zijn
Keep you updated.
Fortrest

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 07:38 ]

• Spatfrak
hehe de P5N32-E SLI is van ASUS niet van gigabyte,maar ben blij dat je de fout gelocaliseerd hebt ,zal vanmiddag ook even wat dingen omwisselen met me downloadbakkie mischien dat ik er ook wijzer van word , daar zit namelijk een 8400 GS op met ASROCK AliveNF5-eSATA2+ moederboard en die update zn geForce drivers zonder problemen

Grtz Spat

Verwijderd

Ja morgen komt mijn nieuwe pc binnen (waar die 4870 voor is) maar dan check ik ook wel effe de nvidia's dan is het op 3 pc's getest en is het gewoon zeker.
Maar ik vind het wel raar een pcie kan toch niet kapot gaan lijkt mij?

Fortrest

edit: Heb jij toevallig nvidia ntune geïnstalleerd en daar dat auto overclocken gedaan.
Die clockt namelijk de pcie poort ook over misschien kan hij daar gewoon niet tegen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 12:27 ]

• Spatfrak
Ik ben zelf geen pro tweaker ofzo,maar ik kan me best voorstellen dat een te hoog voltage rare dingen kan doen hehe

Ik had ntune er ook op tijdje terug even met me GPU mhz gesjoemeld maar nix bijzonders , ntune is zowiezo van zichzelf al erg onstabiel dus had ik alles weer op fabrieks instellingen gezet en ge uninstalled (ntune)

de rest van me rig ook nooit OC't geweest,wel willen doen maar nooit de tijd om me er in te verdiepen,wel interesante theorie.
van die windows based oc dingen heb ik zelf erg weinig vertrouwen in ,(teveel variabelen) lijkt me beter vanuit je BIOS, maar ik hoorde dat rivatuner ook goed is,zeker ten opzichte van ntune .

ga zo even alles cross reverencen met me andere bak ,nog niet aan toe gekomen (mooi weer :D )

EDIT: 8400 GS in deze bak gehangen zelfde probleem,meerdere drivers getest , no luck.
alleen 163.69 doet het ook met deze

ik ga maar formatten dan binnekort,hopen dat het helpt... :P

[ Voor 15% gewijzigd door Spatfrak op 15-08-2008 20:56 ]

Verwijderd

Hey ben achter iets anders gekomen. Mijn nieuwe pc kwam vandaag binnen ike blij ding bouwen.
Dan alles geïnstalleerd uiteindelijk Windows update gedaan en rara geen beeld meer al voor de bios niet meer.
Hopeloos en paniekerig een oplossing bedacht ben gaan kijken of vga het deed en welja hij deed het.
Dus er is iets in de Windows update die keihard alle dvi poorten disabled alleen vga doet het althans dat is mijn nieuwe theorie.

Mijn vraag zitten alle lezers die dit probleem hebben op dvi en zoja heb je de vga al geprobeerd?
en de andere vraag waar in vista kan je Windows updates deinstalleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 21:57 ]

• Spatfrak
Ten eerste je kunt je windows update onderdelen de-installen door gewoon naar windows update te gaan,dan naar geschiedenis weergeven en dan bovenaan staat er "Ga naar geinstaleerde updates om een windows update te verwijderen" (waarvan het stukje geinstaleerde updates een aanklikbare link is )

Ten tweede, in mijn Nvidia forum links in mijn eerste post (deze) http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t63573.html was er een hele topic over VGA/DVI en bij een hoop mensen was dit inderdaad op te lossen door op VGA kabel met DVI stekkertje over te gaan,voor mij niet helaas ik heb dit ook al geprobeert,ook een VGA monitor er aan gehangen zonder succes..

Dat probleem met geen beeld is dat op je nieuwe mobo ook ???
Wel vreemd dat een windows update bij jou zelfs je voor je BIOS al geen beeld meer geeft,ik dacht dat windows settings pas na je BIOS settings in gebruik worden genomen..

Ikzelf heb pas het zwarte beeld als windows zn desktop laad na ongeveer 30 sec (lijkt mij dus driver probleem )

[ Voor 21% gewijzigd door Spatfrak op 17-08-2008 13:34 ]

Verwijderd

Hier hetzelfde probleem....

Nieuw systeem:
Intel DP45SG mainboard
Nvidia 8800GTS
Monitor Acer 2423w

Hieronder even een historisch overzichtje.... beetje lang maar dan kan je in ieder geval volgen wat ik geprobeerd heb:
In eerste instantie helemaal geen beeld (ook geen BIOS) via de DVI aansluiting.
Wellicht is er altijd een dual link kabel nodig ?
Geen dual link kabel beschikbaar dus maar geprobeerd met DVI-VGA adapter.
Nu wel beeld via de VGA poort van de monitor en Vista geïnstalleerd.

Na het downloaden en installeren van de Nvidia Geforce 175.19 drivers geen beeld meer na de groene windows opstartbalk.
Veilige modus met 640x480 ook geen beeld.
Veilige modus en vervolgens driver terug naar standaard VGA... weer beeld...

Bios update van mainboard uitgevoerd (Intel v73 naar v83)
Opnieuw Nividia drivers getest... weer geen beeld na de reboot... dus weer terug naar standaard VGA...
Nu maar aan het proberen om via windows update een werkende driver binnen te halen... stond in het lijstje met optionele updates een driver voor de 8800 GTS...
Wordt vervolgd....

Verwijderd

Windows driver via automatische updates werkt ook niet... (dit is een versie uit 2007)
Vervolgens via veilige modus nog een update van deze driver van de Windows server opgehaald (via configuratiescherm en vervolgens update driver) Deze driver dateert van mei 2008.
Ook geen resultaat.... ben nu weer terug bij veilige modus...

Verwijderd

Alle driver versies geprobeerd incl. de beta v177.
Andere truuks...
Kabel los en na 30 seconden weer terug: XXX
Nvidia services disablen na installatie en dan een reboot: XXX

Ik heb geen andere opties meer over... toch maar een ATI ?

• Spatfrak
Ik heb intussen al 5 x geformat andere kaarten erin enz. steeds zelfde probleem met vista.
XP deed het vreemd genoeg wel gewoon , heb Nvidia helpdesk tijdje mee gemaild , en hun zijn er ook van overtuigt dat er een bug is geslopen in hun drivers.
Ze gaan eraan werken en in 1 van de volgende driverupdates KAN er een fix voor me bijzitten.
Hoop dat ze het vinden en fixen. Ik heb mijn rig namelijk gegoogled en er zijn er wel meer die precies dezelfde rig hebben ,maar hoor nix over problemen verder.

To be Continued

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 00:48
heb in de tijd ook plost problemen gekregen met mijn 7950gx2, nooit geen problemen, plots kreeg ik enkel zwart beeld. een oude videokaart getest, ging perfect. Ik denk dus, goja, die kaart is kapot. Ik zend die terug naar de winkel. En tot mijn verbazing zeggen zij dat er niets mee aan de hand was en waren ze nog zo vriendelijk van een factuur voor de testkosten op te sturen. Maar blijkbaar had mijn videokaart een conflict met mijn tv kaart. Dus trek eens al je pci kaarten eruit, it may help

• Spatfrak
Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:58:
Wellicht is er altijd een dual link kabel nodig ?
zat ik ook aan te denken maar dat schijnt alleen voor 24" en hoger te wezen
ikzelf heb de 22" LG 226WTQ , maar als die updates niet opschieten ga ik toch ff proberen ...

• Spatfrak
sprankel schreef op woensdag 17 september 2008 @ 02:58:
heb in de tijd ook plost problemen gekregen met mijn 7950gx2, nooit geen problemen, plots kreeg ik enkel zwart beeld. een oude videokaart getest, ging perfect. Ik denk dus, goja, die kaart is kapot. Ik zend die terug naar de winkel. En tot mijn verbazing zeggen zij dat er niets mee aan de hand was en waren ze nog zo vriendelijk van een factuur voor de testkosten op te sturen. Maar blijkbaar had mijn videokaart een conflict met mijn tv kaart. Dus trek eens al je pci kaarten eruit, it may help
Thanks maar heb ik al geprobeerd, ook de DIMM's 1 voor 1 enz , zonder succes helaas , zelfde symptonen, en mn 8400GS uit me downloadbak heeft hetzelfde probleem as mn 8800GTS 640 in mn gamebak,dus deze kaart is ook wel ok

Zat er ook aan te denken me bak ff weg te brengen dat ze alles doorlichten maar dan krijg ik waarschijnlijk hetzelfde verhaal,wel dokke geen oplossing , weinig trek in hehe

[ Voor 16% gewijzigd door Spatfrak op 17-09-2008 03:13 ]

Pagina: 1