Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat maakt een CD/DVD bootable?

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views

Verwijderd

Topicstarter
dan maar uit algemene interesse..

Wat maakt nu precies het verschil tussen een bootable en een niet-bootable disk? Ik heb 2 willekeurige iso's, van hetzelfde programma, echter de ene is meteen bootable, de andere niet. Beide iso's hebben de zelfde root, beiden met een autorun.exe. Hoe kan het dan dat de ene wel bootable is en de andere niet? ik heb wel iets gezien over .bif bestanden, maar wat doen die precies? en hoe kom ik eraan?

@ mod: mijn vorige issue is inmiddels al opgelost door een andere versie te pakken, maar ik vraag me toch echt heel erg af, waar het nu mis ging

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het is geen file die een disk bootable maakt, maar de manier van branden. Het is net als met een harddisk eigenlijk: alleen een ntldr of command.com maakt nog geen bootable disk :)

In bijna alle brandprogs kun je aangeven of je een bootable disk wilt branden. Als je een disk kopiëert, gaat het boot-gedeelte ook netjes mee. In Nero bijv, kun je ervoor kiezen om een floppy als image te gebruiken, waarna een floppydrive ge-emuleerd wordt bij het booten. Bij windows werkt het met een klein bestandje dat je als image kunt gebruiken (en dus van een bestaande windows disk met een iso-tool kunt extracten), en bij linux werkt het weer anders. Maar het komt erop neer dat het een klein stukje code op een specifieke plek op de disk is.

日本!🎌

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Een bootable cd/dvd wordt geboot tijdens het opstarten van de PC. Aangenomen dat booten van de cd/dvd in het BIOS staat ingesteld voordat een andere bootable medium geprobeerd wordt, wordt een cd/dvd geboot als hij aan de El Torito-standaard voldoet. Als je nou even gegoogled had op "bootable cd", had je dat meteen gevonden, o.a. hier. Autorun.exe heeft hier niets mee te maken.

Het andere is autorun: het starten van de cd/dvd in Windows als je het schijfje in de speler doet. Afgezien van een Windows instelling, hangt dit af van het autorun.inf bestand op de cd/dvd. Daarin wordt gespecificeerd welk opstartbaar bestand geopend wordt, welk icoontje etc. Voorbeelden van zo'n bestand zijn gemakkelijk te vinden.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:28:

@ mod: mijn vorige issue is inmiddels al opgelost door een andere versie te pakken, maar ik vraag me toch echt heel erg af, waar het nu mis ging
Omdat die images niet goed in elkaar gezet zijn/geripped/whatever.

dat probleem heb je gewoon niet als je je software of OS gewoon netjes aanschaft - of een vrij alternatief kiest.

Daarnaast hoort je vraag niet hier maar in Opslagmedia & I/O Controllers omdat je het over het al dan niet bootable zijn van een CD/DVD hebt.

Al betwijfel ik dat je echt iets hebt uitgezocht op eigen initiatief, want waar een bootable CD/DVD aan moet voldoen is goed gedocumenteerd namelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 08-08-2008 15:46 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Dit topic is gesloten.