ADSL splitter onzin of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
Je elek ADSL aanbieding krijg je een splitter op je POTS van je 4kHz frequenties (voor je ADSL modem) te splitsen. In de handleiding staat dat deze er tussen moet zitten.

Dus als je gewone telefoon + ADSL moet hij er tussen.... SIMPEL.

Echter was als je alleen ADSL hebt? Of wel telefoon maar deze niet gebruikt en ADSL? Krijg je ADSL modem dan een wegvallende verbinding oid, vanwege die lage frequenties?

Ik heb, zoals vele, ook ADSL en wel eens snelheidsproblemen gehad. Het eerste wat de helpdesk vraagt is om de splitter eruit te halen. Kan ik hieruit opmaken dat deze voor een slechter signaal zorgt?

En de slotvraag: als je alleen een DSL aanbieder hebt, is het dan verstandig om toch de splitter te plaatsen?

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik heb geen splitter tussen mijn connectie maar heb ook geen noemenswaardige storingen dan wel lagere snelheid erdoor. Een splitter is er eigenlijk voor dat wanneer je overspraak en dergelijk hebt je 'm wel gebruiken moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74303

Als je alleen ADSL gebruikt kan je inderdaad net zo goed de splitter er tussen uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

leuke vraag, maar het moet werken zonder splitter, immers als je splitter kapot is moet je de lijn rechtstreeks op je modem aansluiten... dat zou dus duiden op een extra filter in je modem ;)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 15:48
Anoniem: 74303 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:14:
Als je alleen ADSL gebruikt kan je inderdaad net zo goed de splitter er tussen uit laten.
Ik zou dat toch niet doen. Als mensen jouw proberen te bellen op dat nummer ligt je internet eruit
Skinkie schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:15:
leuke vraag, maar het moet werken zonder splitter, immers als je splitter kapot is moet je de lijn rechtstreeks op je modem aansluiten... dat zou dus duiden op een extra filter in je modem ;)
Er zit normaal geen filter in de modem. De filter zorgt ervoor dat telefonie en de adsl verbinding van elkaar gescheiden wordt.

[ Voor 41% gewijzigd door THE_FIREFOX op 08-08-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:19:
[...]

Ik zou dat toch niet doen. Als mensen jouw proberen te bellen op dat nummer ligt je internet eruit
Maar waarom zou men jou moeten bellen als je je telefoon toch niet in gebruik hebt?

Ik weet mijn eigen nummer zelfs ook niet eens, maar daar is die verder ook niet voor. En ik wordt op dat nummer, 0x gebeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die ADSL splitter is er niet om je modem te beschermen en ook niet om bestaande telefoon toestellen te beschermen.
Hij is er wel om het analoge telefoon signaal te scheiden van het ADSL signaal.
Het is een passief filter, dus gaat altijd wat ten koste van signaal kwaliteit.
Een telefoon en ADSL modem aansluiten op dezelfde lijn zonder splitter kan gewoon werken, maar het kan zijn dat je telefoon een dusdanige belasting oplevert voor het ADSL signaal, dat dat helemaal in elkaar zakt. (je zou het kunnen zien als de telefoon die het ADSL signaal opslurpt en er niets meer overblijft voor het modem).
Een splitter voorkomt dat en zal in 99% van de gevallen voorkomen dat je ADSL lijn word verkloot door je telefoon(s).

Als je alleen ADSL hebt en er is verder niets anders op je ISRA punt aangesloten als je modem, dan heb je dus geen splitter nodig, sterker nog, omdat deze passief is gaat het ten koste van het ADSL signaal.

Er hoeft ook geen splitter tussen als er nog wel een analoog telefoon signaal op de lijn staat. (maar als er dus geen telefoon aanhangt).

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 08-08-2008 15:37 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:20:
[...]

Maar waarom zou men jou moeten bellen als je je telefoon toch niet in gebruik hebt?

Ik weet mijn eigen nummer zelfs ook niet eens, maar daar is die verder ook niet voor. En ik wordt op dat nummer, 0x gebeld :D
Wat dacht je ervan als iemand een verkeerd nummer beldt (jouw telefoonlijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:19:
Lol :P.. flinke duim heb je :P
Er zit normaal geen filter in de modem. De filter zorgt ervoor dat telefonie en de adsl verbinding van elkaar gescheiden wordt.
Bull.. filter zorgt ervoor dat er minimale overspraak is door de frequenties richting pots te beperken, het scheidt niets.

Filter heb je niet nodig als je alleen ADSL signaal hebt (of het nummer dat ook op de lijn zit niet gebruikt).

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 08-08-2008 15:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
Ik was nml aan het bedenken...

Een splitter splitst / filtered de lage frequenteis van de hoge mbv analoge electronica. (de data poort is toch ook gefiltered?)

Analoge electronica is weerstand, weerstand zorgt voor een slechter signaal en een slechter signaal is minder snelheid.

Tenzij er on de 4kHz was ruis zit wat nadelig het modem gaat beinvloeden. Toch?

Dus als je alleen ADSL hebt en geen pots, kan je hem beter weglaten (ivm snelheid) toch?

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

DukeBox schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:22:
[...]

Lol :P.. flinke duim heb je :P
Uit eigen ervaring weet ik dat dat geen bull is. Wij hebben een tijdje ons internet zonder splittter gehad. Ik kon precies aangeven wanneer de telefoon in gebruik was of niet. Als het internet aan het klote was, geen tot slechte verbinding, dan wist ik dat er gebeld werd.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
DukeBox schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:22:
[...]

Bull.. filter zorgt ervoor dat er minimale overspraak is door de frequenties richting pots te beperken, het scheidt niets.

Filter heb je niet nodig als je alleen ADSL signaal hebt (of het nummer dat ook op de lijn zit niet gebruikt).
Kuch typo, bedoelde spliter ipv filter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

elgringo schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:26:
Een splitter splitst / filtered de lage frequenteis van de hoge mbv analoge electronica. (de data poort is toch ook gefiltered?)
Analoge electronica is weerstand, weerstand zorgt voor een slechter signaal en een slechter signaal is minder snelheid.
Zie mijn vorige post, het filter is passief, dus gaat ten koste van de signaal kwaliteit.
Maar: dat wil niet per definitie zorgen voor een lagere snelheid.
Dus als je alleen ADSL hebt en geen pots, kan je hem beter weglaten (ivm snelheid) toch?
Je kan hem gewoon weglaten, het kan sneller en stabieler zijn.
bartvl schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:29:
[...]
Uit eigen ervaring weet ik dat dat geen bull is. Wij hebben een tijdje ons internet zonder splittter gehad. Ik kon precies aangeven wanneer de telefoon in gebruik was of niet. Als het internet aan het klote was, geen tot slechte verbinding, dan wist ik dat er gebeld werd.
Hoe wist je dan dat er gebeld werd?
Volgens mij doe je nu gewoon een aanname ipv dat je het echt onderzocht hebt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:22:
[...]

Wat dacht je ervan als iemand een verkeerd nummer beldt (jouw telefoonlijn)
Dan gebeurd er volgens mij gewoon niets. Imo is een inkomend belsignaal anders dan die van een actieve ADSL-signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:23
remco_k schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:34:
[...]
Hoe wist je dan dat er gebeld werd?
Volgens mij doe je nu gewoon een aanname ipv dat je het echt onderzocht hebt.
Dat klopt echt wel hoor, maat van mij heeft ook een hele tijd z'n telefoon installatie niet goed gehad waardoor zogauw de telefoon over ging je 'm af -en aan zag melden op msn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Nielson schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:43:
[...]
Dat klopt echt wel hoor, maat van mij heeft ook een hele tijd z'n telefoon installatie niet goed gehad waardoor zogauw de telefoon over ging je 'm af -en aan zag melden op msn.
Ja, maar hoe weet je dat de telefoon over ging?
Ik mag toch aannemen dat jij (en je maat) -alleen- maar een ADSL modem aan hadden gesloten en geen telefoontoestel? (gezien het hier over ADSL modems zonder splitter aansluiten gaat).
Dus ik vraag me dan af hoe je weet dat de telefoon overgaat.

[ Voor 35% gewijzigd door remco_k op 08-08-2008 15:50 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:01

IEF

Why so serious?

remco_k schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:45:
[...]

Ja, maar hoe weet je dat de telefoon over ging?
Ik mag toch aannemen dat jij (en je maat) -alleen- maar een ADSL modem aan hadden gesloten en geen telefoontoestel? (gezien het hier over ADSL modems zonder splitter aansluiten gaat).
Dus ik vraag me dan af hoe je weet dat de telefoon overgaat.
De daar beschreven situatie is als een telefoontoestel is aangesloten VOOR het modem.

IS/RA
| _______Telefoon
|________Modem

Er zit dan dus een aftakking _voor_ het modem. Zodra het toestel overgaat verliest het modem sync.
elgringo schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:09:
Echter was als je alleen ADSL hebt? Of wel telefoon maar deze niet gebruikt en ADSL? Krijg je ADSL modem dan een wegvallende verbinding oid, vanwege die lage frequenties?
Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen 'er zit analoge telefonie op' (al dan niet gebruikt) of 'er zit alleen DSL op'.

In het eerste geval wordt altijd aangeraden de splitter te gebruiken. Het vangt altijd het vervelende POTS signaal/frequentie af :)

In het tweede geval is het onnodig. Geen POTS signaal, geen splitter.
Ik heb, zoals vele, ook ADSL en wel eens snelheidsproblemen gehad. Het eerste wat de helpdesk vraagt is om de splitter eruit te halen. Kan ik hieruit opmaken dat deze voor een slechter signaal zorgt?
De splitter zal altijd voor een (zeer minimaal) signaalverlies zorgen.
Echter, de reden voor de vraag van de helpdesk heeft weinig met de splitter zelf te maken.

Ze willen jouw bekabeling binnenshuis uitsluiten, het fout aansluiten daarvan, en een eventuele verstoring van de splitter zelf. De meest effectieve manier om dat te doen is om hem simpelweg tijdelijk weg te halen.

[ Voor 47% gewijzigd door IEF op 08-08-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:23
@remco_k & IEFtm, jullie hebben helmaal gelijk, situatie bij mijn maat was inderdaad met een analoog toestel aangesloten, maar ging ervan uit dat bartvl het ook over zo'n siuatie had, anders kun je inderdaad nooit weten of je gebeld wordt.

Heb overigens zelf ook m'n adsl modem al tijden zonder splitter rechtsreeks op het is/ra zitten op m'n analoge lijn met spraak, zonder vaste telefoon aangesloten dus. Gebruik om te bellen toch m'n mobiel, en op die vaste lijn werd ik voornamelijk gebeld door mensen die contact zochten met degene die voor mij dat nummer had. Nooit problemen gemerkt, dus net voor de gein maar eens naar mezelf gebeld, maar usenet downloadsnelheid blijft gewoon strak staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Nielson op 08-08-2008 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Inderdaad bedoelde ik het waarbij de telefoon 'voor' de modem zit. Misschien niet helemaal een vergelijkbare situatie, zo diep zit ik nou ook weer niet in de materie, maar wel een adsl-situatie zonder splitter. Op die manier dus ook gewoon echt af te raden.
Wat er gebeurd als er alleen een modem op de lijn zit, zonder splitter en zonder andere telefoons weet ik niet.
Sorry voor de onduidelijkheid :P.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1