Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21
De gpsmap van mijn moeder heb ik een paar week geleden geprobeerd te installeren. Lang verhaal, van alles geprobeerd en kreeg het met geen mogelijkheid zo ver om te communiceren met de computer. Stroom kreeg het beestje echter wel via de USB poort, alleen dus geen communicatie. De GPSmap heeft het anderhalf jaar lang prima volgehouden met deze computer. Waarvan het laatste half jaar in deze configuratie: (P4 3.2ghz, 512mb, ASROCK moederbord.. durf zo niet te zeggen of deze USB 2 of USB 1 heeft.. ik denk echter USB 2) De GPS map is dus ook +- anderhalfjaar in gebruik (net buiten garantie periode)

Na een flink aantal frustrerende uren de strijd opgegeven en het ding laten terugbrengen naar de winkel. Deze hebben het opgestuurd naar Garmin, en inmiddels hebben we te horen gekregen dat de USB poort van de GPS is "doorgebrand".

Mijn eerste reactie.. en al mijn reacties daarna waren in de trant van "onzin". En wel om de volgende redenen:

1) Andere apparatuur werkt prima (fotocamera, printer, fotoframe, ipod) Nu is er natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen dat alle condities gelijk waren voor deze apparaten als met de gps (zelfde poort bijv)

2) Het GPS apparaat krijgt nog wel gewoon stroom binnen via de USB poort Met andere woorden, het gedeelte waar theoretisch de meeste stroom op zou moeten staan werkt nog gewoon.

Om deze redenen verdenk ik de GPS map eigenlijk gewoon van slechte kwaliteit. Maar helemaal zeker ben ik heir niet van. En aangezien mijn moeder nu een nieuwe krijgt tegen kostprijs, wil ik graag voorkomen dat we over twee week weer met een doorgebrande poort zitten omdat het tóch het moederbord was.

Mijn vraag is dan ook.. wat denken jullie hiervan? Is dit toch een gevalletje defecte moederbord USB poort met bijv een slechte overspanningsbeveiliging van de gps? (en wellicht een betere voor de overige apparatuur)

De beslissing is uiteindelijk om een nieuw moederbord / pc aan te schaffen of het erop te wagen :)

Verwijderd

Harde reset: page+enter ingedrukt houden tijdens het aanzetten ook geprobeerd?

Heb zelf de S versie (Kompas + hoogtemeter) en eigenlijk geen problemen mee. De beste GPS unit I ever owned.

Heerlijk apparaat voor op de motor, dus water krijgt hij wel op zijn pet.

Stel je vraag ook op http://forum.gps.nl/ daar zitten de echte Garmin experts.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2008 22:01 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Dezelfde USB poort op de PC maakt echt niet uit. Je hebt maar 1 voeding in je PC, en daar komt de 5V uit die alles in je PC gebruikt. "Doorgebrand" is niet echt een technische term. En gezien de kostprijs van een consumenten GPS apparaat kun je wel nagaan dat er geen doctorandus naar gaat kijken. Neem dat dus met een korreltje zout.

Zoals je zelf ontdekt had dient USB voor voeding en data. Intern zal dat wel gesplitst worden. Nu, het gedeelte waar de meeste stroom naar toe gaat is de voeding+batterij. Het id goed voorstelbaar dat die dus beter bestand is gemaakt tegen overspanningen. Goede kans dat een piekstroom door de batterij wordt opgevangen, en geen piekspannign oplevert. Het datadeel heeft daarentegen niet zo'n buffer. Dat kan dus makkelijker sneuvelen, wat je precies jouw symptoom oplevert. En Garmin gaat dan niet precies uitzoeken welk deel van de USB chip kapot is. 1 chip kapot = apparaat kapot = nieuwe nodig, zo simpel werkt dat met goedkope elektronica.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Edoll
Ik kan me prima voorstellen dat er geen hoge pief naar gaat kijken of er losse onderdelen van gaat vervangen als het echt kapot is. Het probleem waar ik mee zit is of ik die PC nog wel kan vertrouwen?

Er zit een dure Tagan (ik meen 350watt) voeding in die nog geen redenen heeft gegeven tot wantrouw. PC loopt stabiel, en alle andere USB aparaten werken nog prima.

Waar zou jij de schuldige zoeken? In de computer, met als gevolg dat deze vervangen moet worden. Of in een maandagochtendmodelletje van de GPS?

• MSalters
Toeval, blikseminslag in de buurt?

PS. je garantie in de EU is altijd 2+ jaar, in Nederland zelfs de redelijke levensduur. Met betere merken (waar ik Garmin ook bij reken) is dat voor GPSen eerder 3 of 4 jaar.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Edoll
Precies wat ik ook tegen mijn moeder heb gezegd (redelijke levensduur). Je mag niet verwachten dat zo'n duur aparaat maar anderhalf jaar meegaat. Maar de fabrieksgarantie is kennelijk maar 1 jaar. Ze krijgt ook om die reden een nieuwe tegen "kostprijs" (bedrag dat ze noemenden was €150).

Ik weet niet meer wat ik er van moet vinden, als het mijn GPS apparaat was had ik er misschien iets harder voor gevochten, maarm 'n moeder vind het wel best zo. Ze denkt dat ze het appraat heeft "opgeblazen" door de unit per ongeluk een keer aan de computer gehangen te hebben terwijl deze aan stond. (dikke onzin wat mij betreft, zal wel heel toevallig zijn als dat anderhalf jaar goed is gegaan... EN dat zo'n apparaat daar niet tegen kan.. het zou iig de eerste zijn die ik tegen kom die dat niet kan)

Er is overigens geen blikseminslag geweest.

Maar jij zou de PC hier redelijkerwijs dus niet de schuld van geven?

• MSalters
Fabrieksgarantie is niet wettelijk geregeld, dus dat mag 1 jaar zijn. De verkoper moet de wettelijke garantie geven.

Maar nee, er is geen serieuze reden om de PC te verdenken.

Pagina: 1