[iDVD] Videogrootte wijzigen?

Pagina: 1
Acties:

• Livia
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10-2022
Hallo mensen :)

Ik wil een dvd maken met iDVD. Op die dvd komen filmpjes te staan die niet van al te beste kwaliteit zijn. iDVD maakt er meteen een fullscreen filmpje van, wat de kwaliteit niet ten goede komt.
Is het ook mogelijk dat ik het afspeelformaat kan wijzigen zodat hij niet meer de filmpjes op fullscreen zet?
Heb al lopen zoeken maar kan hier helaas niets over vinden :? Uiteraard bied de iDVD help ook geen uitkomst :'(

Alvast bedankt! :>

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

• Livia
Niemand die een idee heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

• Livia
*kick* Iemand? Oeps :$

[ Voor 36% gewijzigd door Livia op 10-08-2008 14:27 ]

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 08:32

The_DoubleU

Tweaker in München

Heb je al geprobeerd om de filmpjes eerst in iMovie aan te passen?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

iDVD zal denk ik altijd willen scalen. Je kan in een videobewerkings programma soms het formaat aanpassen. Je kan ook van te voren alle filmpjes omzetten naar DV ofzo met FFmpegX, die heeft de optie om een zwart kader om je film te zetten. Erg gebruikersvriendelijk is het echter niet.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Livia
The_DoubleU schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:45:
Heb je al geprobeerd om de filmpjes eerst in iMovie aan te passen?
Geprobeerd, maar dan moet ik het van .flv omzetten naar .dv en (voor iMovie) en vandaar weer naar .avi... en ik ben bang dat dat een beetje omslachtig is en ik moet eerst uitvogelen hoe iMovie werkt :$
Heb de dvd namelijk volgende week donderdag al nodig :o
Digistorm schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 19:22:
iDVD zal denk ik altijd willen scalen. Je kan in een videobewerkings programma soms het formaat aanpassen. Je kan ook van te voren alle filmpjes omzetten naar DV ofzo met FFmpegX, die heeft de optie om een zwart kader om je film te zetten. Erg gebruikersvriendelijk is het echter niet.
Oke, FFmpegX gedownload.... waar zit die optie voor het zwarte kader? Alles al langsgelopen en het e.e.a. al geprobeerd.... maar kan het niet vinden :$ Ben niet zo thuis in dit soort dingetjes ;)

Alvast bedankt! :>

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bcbYYYHqaK0KzSh4DXQ8r2GX/full.png

In de tab filters kun je in vier vakjes een letterbox instellen. Dat is een zwart kader, dat meestal gebruikt wordt om breedbeeld films met balken in een standaard formaat te passen (zodat de gezichten niet worden uitgerekt enzo). Maar je kan het ook gebruiken om je filmpje in een kader te passen.

Ik heb 't getest met MPEG4 [.AVI] (ffmpeg) als profiel, omdat DV niet direct lukte. Het idee is, dat je dus je filmpje naar Input sleept. Dan komt er onder de tab video het formaat te staan van die film. Bijvoorbeeld 320x240. Nu kun je bij letterbox opgeven hoeveel zwart er omheen gemaakt moet worden. In de screenshot hierboven staat "120 120 160 160" Dit is boven, onder, links, rechts. Boven en onder komt dus 120 pixels zwart, links en rechts 160. Je totale filmpje wordt dan 320 (oorspronkelijk) + 160 (links) + 160 (rechts) = 640 breed en 240 (oorspronkelijk) + 120 (boven) + 120 (onder) = 480 hoog. 640x480 dus, dat is een redelijk gangbare maat. Je kan ook de getallen zo verdelen dat je 720x576 krijgt als totaal, dat is het PAL dvd formaat.

Al met al een hoop rekenwerk dus. In principe hoef je denk ik niet eens precies op bijvoorbeeld 720x576 uit te komen omdat iDVD het toch wel omrekent, maar het levert wel het minste kwaliteitsverlies op. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik zei dus al dat het niet echt gebruikersvriendelijk is. Ik gebruik zelf al gauw iMovie of Final Cut Express omdat ik daar meer in thuis ben. Veel succes, hoop dat je er iets mee kunt. :)

• Livia
Digistorm schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:08:
[afbeelding]

In de tab filters kun je in vier vakjes een letterbox instellen. Dat is een zwart kader, dat meestal gebruikt wordt om breedbeeld films met balken in een standaard formaat te passen (zodat de gezichten niet worden uitgerekt enzo). Maar je kan het ook gebruiken om je filmpje in een kader te passen.

Ik heb 't getest met MPEG4 [.AVI] (ffmpeg) als profiel, omdat DV niet direct lukte. Het idee is, dat je dus je filmpje naar Input sleept. Dan komt er onder de tab video het formaat te staan van die film. Bijvoorbeeld 320x240. Nu kun je bij letterbox opgeven hoeveel zwart er omheen gemaakt moet worden. In de screenshot hierboven staat "120 120 160 160" Dit is boven, onder, links, rechts. Boven en onder komt dus 120 pixels zwart, links en rechts 160. Je totale filmpje wordt dan 320 (oorspronkelijk) + 160 (links) + 160 (rechts) = 640 breed en 240 (oorspronkelijk) + 120 (boven) + 120 (onder) = 480 hoog. 640x480 dus, dat is een redelijk gangbare maat. Je kan ook de getallen zo verdelen dat je 720x576 krijgt als totaal, dat is het PAL dvd formaat.

Al met al een hoop rekenwerk dus. In principe hoef je denk ik niet eens precies op bijvoorbeeld 720x576 uit te komen omdat iDVD het toch wel omrekent, maar het levert wel het minste kwaliteitsverlies op. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik zei dus al dat het niet echt gebruikersvriendelijk is. Ik gebruik zelf al gauw iMovie of Final Cut Express omdat ik daar meer in thuis ben. Veel succes, hoop dat je er iets mee kunt. :)
Thanks! O+ Ga het meteen proberen!
Nog 1 laatste vraagje: de filmpjes moeten .avi zijn, voor iDVD... als ik ze dan weer converteer naar .avi (met Visualhub), blijft dat zwarte kader er dan om heen? Beetje een n00b-vraag maar wel ff belangrijk :$

:>

/Edit: Lama ;) Net als wat jij zegt; beetje omslachtig, maar werkt perfect! _/-\o_

• Livia
Oke, het volgende probleem dient zich aan:

Videoformaat heb ik kunnen wijzigen met ffmpeg 8) Speelt hartstikke goed af met iDVD en dolblij brandde ik de hele mikmak op dvd :*) Om er vervolgens achter te komen dat de dvd in de dvd-speler (en op de tv) alleen maar de eerste minuut o.i.d. (tijden wisselen per filmpje) het geluid afspeelt en daarna niets meer!
In het dvdproject van iDVD speelt hij alles goed af (en de filmpjes afzonderlijk in vlc-player ook), maar zodra het op dvd staat is er na een paar seconden geen geluid meer. Nou maakt het niet uit of ik de dvd afspeel in mijn dvd-speler of op mijn laptop. Steeds hetzelfde verhaal.

Zou het te maken kunnen hebben met een verkeerde manier van audio encoden? Bij ffmpeg heb ik er eigenlijk niet op gelet, maar volgens mij stond het geluid (standaard?) op .mp3. Zou ik dit beter op ac3 (o.i.d.) kunnen zetten?

Bij het branden van iDVD heb ik geen foutmelding gehad en verder werkt alles op de dvd (qua menu) prima! Hij heeft er overigens wel ruim 2,5u over gedaan om de dvd te branden.
De kwaliteit van het dvd-project heb ik op "hoge kwaliteit" staan en de videomodus staat op PAL (heb ook alle filmjes naar PAL overgezet).

Iemand anders een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Het geluid is namelijk van essentieel belang, aangezien ik dit tijdens de les wil gaan gebruiken :'(

Kortom: paniek in de tent!

/Edit:
Ik gebruik FFmpegX v0.0.9y (jan. 2008)
En verder de nieuwste versie van iDVD.

[ Voor 3% gewijzigd door Livia op 15-08-2008 01:50 ]

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb zelf nog nooit het probleem gehad, maar ik converteerde meestal meteen naar .DV. Je zou inderdaad een ander formaat kunnen proberen, desnoods gewoon AIFF of WAV als dat kan.
Je zei ook dat je met Visual Hub dan weer naar AVI converteerde, maar bedoel je dan ook dat de AVI van ffmpegX niet werkt in iDVD? Zelf niet getest, maar op mijn desktop speelde de AVI goed af iig.

Edit:

Ik heb het zelf even snel getest. Wat ik deed is als doel eerst DV kiezen, en daarna de video op MPEG4 [.AVI] (ffmpeg) zetten. Dan die zwarte balken toevoegen en gewoon encode. Daarna meteen in iDVD gesleept zonder aanpassing, en dat levert een werkende DVD op met geluid. Ik heb dus geen VisualHub ofzo gebruikt.

edit:
test in iDVD

[ Voor 31% gewijzigd door Digistorm op 15-08-2008 13:45 ]

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wordt de video in iDVD wel goed afgespeeld, met geluid? Als ik het me goed kan herinneren heb je een preview functie in iDVD waarmee je het dus even kun controleren. - eerst lezen, dan reageren: kun je de gerenderde bestanden wel goed afspelen? (zitten volgens mij in het .dvdproj bestand, wat dus eigenlijk gewoon een directory is)

Overigens kun je in iDVD ook kiezen voor "bewaar als schijfkopie" waarmee je er een image van maakt. Scheelt je weer een dvd branden/mislukken.

Bij mij is het in iDVD ook nog nooit fout gegaan na het gebruiken van ffmpegx in de voorbewerking, maar meestal waren de filmpjes daarna ge-edit in iMovie/Final Cut en geexporteerd als mov, en hoe de audio dan wordt meegestuurd weet ik niet, maar je kunt het natuurlijk via iMovie proberen, hoewel het continu omzetten van bestandsformaten natuurlijk niet de kwaliteit zal verbeteren.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1