Zwart puntje op Samsung 245B maar is het een dode pixel?

Pagina: 1
Acties:

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:27

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Onlangs ontdekte ik helaas een zwart beeldpuntje op mijn Samsung 245B. Omdat ik vond lijken dat het defect breder is dan hoog wilde ik even kijken met een camera wat het nou precies is. Het werd wat lastig om een goede foto te maken zodat je de pixelrijen kan zien, maar uiteindelijk is het toch gelukt:

Hier de foto's, heb ze bewust even niet embedded gedaan vanwege de grootte.

http://img227.imageshack.us/img227/5497/img5163bk6.jpg

http://img227.imageshack.us/img227/2927/img5164zh7.jpg

Modbreak:Resizen had een kleine moeite geweest ;)

De pixel zit een stukje onder de 'n' van "Documenten en backups"

Weet iemand welk geval dit is? Op internet zie ik veelal plaatjes waarbij je echt duidelijk een blokje uit gevallen ziet zijn, terwijl ik hier enkel wat zwart zie juist tússen het blokje.Zelf heb ik al een nacht de PC laten draaien met zo'n parainoiaans beeld, maar dat mocht niet baten. Ook wrijven met een stylo + brilledoekje voert niks uit helaas. Kan het zijn dat hij later is gekomen? Aangezien hij in Thunderbird aardig opvalt en ik dat vaak gebruik. Ik las namelijk wat tegenstrijdigheden over het spontaan ontstaan er van en wat gedateerde informatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Pollewob op 08-08-2008 15:14 . Reden: Non-embedded werkt niet :S ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 13:16
Ziet er meer uit als een beestje / stof. Bij sommige schermen kunnen kleine vliegjes tussen het scerhm en het plastic komen, en dan krijg je dit soort effecten. Dit is overigens wel heel erg klein, dus is een stofje more likely. Het ziet er inderdaad niet uit als een dode pixel.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou DPT (Dead Pixel Tester) kunnen downloaden en alle kleuren even langslopen.
Verder even met je nagel over het zwarte heengaan kan soms succesvol zijn met het er afkrabben (vliegenpoep op je scherm etc.) Daarna vegen weer met een doekje om vette vingers er af te halen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Het is zeer zeker geen substantie óp het scherm. dit heb ik al meermalig getest. Met nagel "schijnt" de coating er trouwens af te gaan, maar ik weet niet of dat bullcrap is.

Maar als het stof is bij de pixels zelf, is er zeker geen manier om dat weg te krijgen? :(

DPT overigens al geprobeerd, blijft doodleuk niks doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07
MsG schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:33:
Het is zeer zeker geen substantie óp het scherm. dit heb ik al meermalig getest. Met nagel "schijnt" de coating er trouwens af te gaan, maar ik weet niet of dat bullcrap is.

Maar als het stof is bij de pixels zelf, is er zeker geen manier om dat weg te krijgen? :(

DPT overigens al geprobeerd, blijft doodleuk niks doen.
Ik heb het zelfde op me Full HD samsung TV

Zat ook te denken aan een dode pixel maar het was het dus niet de oppervlakte was niet zo groot als een pixeltje was meer een waasje van wat stof

een Monteur van Samsung wist me te vertellen dat in de Fabrieken de TFT's en TV's in 1 rits dicht gemaakt worden zonder stoppende beweging vanwege er anders stoff tussen kan komen of iets dergelijks ( not sure its true or not )

Maar dat bij 2 op de 10 het niet altijd in 1x goed is gegaan en dan kan er dus stof in komen en krijg je zoiets zoals wat jij en ik beide hebben, het is irritant maar heb liever een "stofje" in me scherm dan een dode pixel

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Tja uiteindelijk is het hetzelfde, en dit stofje beslaat bijna 2 pixels, waardoor als het dode pixels waren, ik nog maar 1 keer hoefde te zoeken voor een nieuw scherm. Maar ja. Ik kan me niet herinneren dat hij er meteen al zat, maar dat klinkt niet echt waarschijnlijk.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07
MsG schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:39:
Tja uiteindelijk is het hetzelfde, en dit stofje beslaat bijna 2 pixels, waardoor als het dode pixels waren, ik nog maar 1 keer hoefde te zoeken voor een nieuw scherm. Maar ja. Ik kan me niet herinneren dat hij er meteen al zat, maar dat klinkt niet echt waarschijnlijk.
Al met al is het naatje om maar zo te zeggen :(

Heb al vaker een scherm gehad met dode of luie pixel erin, zelfse bij 2 TV's al..
Wel gelijk omgerolen voor nieuw exemplaar dat dan weer wel maar dat is meer coulance van de Winkel dan van Samsung want die laten je lekker zitten met je pixel (zoals alle fabrikanten dat bijna doen)

Snap het ook wel maar aan de andere kant is het gruwelijk irritant

Verwijderd

Nielsvr schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:28:
Ziet er meer uit als een beestje / stof. Bij sommige schermen kunnen kleine vliegjes tussen het scerhm en het plastic komen, en dan krijg je dit soort effecten. Dit is overigens wel heel erg klein, dus is een stofje more likely. Het ziet er inderdaad niet uit als een dode pixel.
Hierbij sluit ik mij ook aan. Ik heb hier ook een 17" TFT staan die een soortgelijke plek heeft. Ik ben er zeker van dat dit een beestje is geweest die ertussen gekropen is aangezien het ooit nog is bewoog.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Gek vind ik het dan weer wel dat het streepje keurig recht lijkt. Op de foto's komt dit er alleen niet echt uit. Hopelijk verdwijnt het ooit.

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:01
Het kan een beestje (onweersbeestje) zijn. Ik heb er ook twee in mijn scherm zitten. Een daarvan zit een beetje links onderaan net boven de startknop en is nauwelijks zichtbaar. Een ander zit in het midden onderaan mijn scherm en beslaat 5 pixels. Die is nadrukkelijk aanwezig als je tekst aan het lezen bent. Je kan er weinig tegen doen.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:50
Ik zou zeggen dat het viezigheid is omdat ik een vette vinger en spetters op het scherm ziet (http://img227.imageshack.us/img227/2927/img5164zh7.jpg). Ik maak mij tft's altijd schoon met een schone thee doek waarbij ik een natte deel heb en een droge deel.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Het is sowieso geen viezigheid. Ik heb van alles geprobeerd. Ik hoop dat ie vanzelf weggaat.

• THE_FIREFOX
  • Laatst online: 00:50
Hoe lang heb je die scherm al ?

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb hem van iemand overgenomen, maar heb niet het idee dat hij er aldoor al was. Hij is zelf van ongeveer eind 2007.

Ik heb trouwens nog iets met het scherm. Als ik heel snel ronddraai bij een willekeurig spel, zie ik een beetje een verknipt beeld, alsof er bijvoorbeeld van het huidige beeld een strook bovenaf los is geknipt en ietsje te ver een bepaalde kant op is gegaan, ik heb dit wel eens vaker gezien bij schermen. Weet iemand hoe dit verschijnsel heet?

• Huuruun
  • Laatst online: 30-11 08:53
Als ik me niet vergis heet dat verschijnsel, zoals je dat bescrijft, 'tearing'... Zie ook: Wikipedia: Screen tearing

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

En als je geen tearing wilt en dus een stabiele framerate moet je V(ertical)synch aanzetten.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb me er al wat over ingelezen idd. Helaas gaat vsync alleen op bij een constante framerate, iets wat je in games niet altijd hebt (hij kan ook soms lager dan de scherm framerate gaan zitten, waardoor je alsnog tearing krijgt). Tripple buffering schijnt te helpen, maar ja dat heeft Crysis helaas niet :).

Weet iemand waarom ik dit ook in Windows heb als ik een venster snel sleep?

Verwijderd

De laaste vraag ben ik toch benieuwd naar met dit probleem zit ik nog steeds

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

MsG schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:55:
Weet iemand waarom ik dit ook in Windows heb als ik een venster snel sleep?
Het kan zijn dat je grafische kaart Powerplay ondersteund (of de nvidia variant daarop) en zichzelf terugklokt in 2D modus, als hij ver genoeg terugklokt en de schermverplaatsing niet snel genoeg kan berekenen en bufferen (triplebuffering wordt niet ondersteund in 2D) krijg je dan ook tearing.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Volgens mij heb ik met de nieuwste drivers geen tearing meer in Windows zelf (geen idee of het daar ook aan ligt), het is altijd lastig te meten maar het venster ziet er niet erg verknipt uit.

Heb je in niet-3d games (transport tycoon deluxe) anders dan tearing? Aangezien ik Vsync heb afgedwongen bij ttd. En als ik met de pijl op zij ga ik het nog wel een beetje zie bibberen, niet echt verknipte frames, maar meer een soort opzij-schok. Wat je ook wel eens had bij Rollercoaster. kent iemand wat ik bedoel?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het lijkt op een trips.

Vanmiddag heb ik hetzelfde gezien bij de laptop van een van onze gebruikers. Alleen daar was het nog een stukje groter zelfs.

Een trips is zo'n dun plat onweersbeestje die op licht en warmte afkomen. Ze kunnen dan wel eens tussen de glasplaat en LCD/TFT in kruipen en blijven daar zitten of gaan dood en zorgen dan dus voor dit soort verschijnselen. Waarschijnlijk heb je gewoon een lijk in je monitor :D

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1