"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"
Ik denk dat de redactie vooral de nadruk wil leggen op de laatste zin, overigens vind ik dat niet helemaal correct danA smartphone is a mobile phone offering advanced capabilities beyond a typical mobile phone, often with PC-like functionality. There is no industry standard definition of a smartphone.[1][2] For some, a smartphone is a phone that runs complete operating system software providing a standardized interface and platform for application developers.[3][4] For others, a smartphone is simply a phone with advanced features
Zie ook http://networks.silicon.c...,39024665,39156391,00.htm of de wiki die er over geschreven is.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Dus:Outerspace schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:31:
Wat is de definitie dan van een smartphone?
Zie ook http://networks.silicon.c...,39024665,39156391,00.htm of de wiki die er over geschreven is.
Analyst house Gartner gives the definition of a smart phone as: "A large-screen, data-centric, handheld device designed to offer complete phone functions whilst simultaneously functioning as a personal digital assistant (PDA)."
large-screen: check (240x320)DaannO schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:38:
[
Analyst house Gartner gives the definition of a smart phone as: "A large-screen, data-centric, handheld device designed to offer complete phone functions whilst simultaneously functioning as a personal digital assistant (PDA)."
]
data-centric: lijkt me ook wel
handheld device: check
pda functionaliteit: check
Met andere woorden tegenwoordig valt elke phone wel in deze category
Daarbij lijkt het me ook duidelijk om het geen smartphone te noemen i.v.m. bijv. de onderverdeling die op GoT ook wordt gehanteerd.Smart phones, in fact, bear as much in common with PCs as with mobiles. The essence of the smart phone to many people is that it's programmable. Analyst house Ovum distinguishes a smart phone from a feature phone by its open operating system and the ability to freely add and remove applications.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Dus ik zie niet in waarom smartphone niet geplaatst mag worden in de titel / nieuwsfeitje
@Hoedje.
Dat de onderverdeling op GoT gebruikt, wil niet zeggen dat de term incorrect is gebruikt.
[ Voor 24% gewijzigd door Outerspace op 08-08-2008 11:48 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
-
Erkens schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:42:
[...]
large-screen: check (240x320)
data-centric: lijkt me ook wel
handheld device: check
Met andere woorden tegenwoordig valt elke phone wel in deze category
Wikipedia: Personal digital assistanthandheld device: check
Mwah, toch niet helemaal dus als je het mij vraagt. Sowieso zijn pda's dus net als computers waarbij het grootste voordeel is dat je er programma's op kunt installeren zoals Windows Mobile, Symbian, OS X etcA personal digital assistant (PDA) is a handheld computer, also known as small or palmtop computers. Newer PDAs also have both color screens and audio capabilities, enabling them to be used as mobile phones (smartphones), web browsers, or portable media players. Many PDAs can access the Internet, intranets or extranets via Wi-Fi, or Wireless Wide-Area Networks (WWANs). Many PDAs employ touch screen technology.
Of Windows MobileGinz schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:47:
En daarom is het beste om er vanuit te gaan dat een toestel pas een echte smartphone is, als het toestel draait op een besturingssysteem zoals Symbian, Linux, WM of Android.
Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack
Waar zie je in de quote dan features die deze phone niet beschikt?DaannO schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:47:
Wikipedia: Personal digital assistant
Mwah, toch niet helemaal dus als je het mij vraagt.
Java applactiesSowieso zijn pda's dus net als computers waarbij het grootste voordeel is dat je er programma's op kunt installeren zoals Windows Mobile, Symbian, OS X etc
Verschil tussen PDA en smartphone voor mij is het verschil tussen cijfertoetsen of Qwerty. Anderen zullen het wel weer anders zien
[ Voor 4% gewijzigd door Kixtart op 08-08-2008 11:57 ]
☻/
/▌
/ \
Wat ik probeer te zeggen is dat die definitie gewoon te breed is. Je kan elke telefoon met een redelijk groot scherm tegenwoordig smartphone noemen.
Overigens is de definitie van een PC toch wel anders dan die van een auto (en andersom).
een Smartphone kun je meer mee dan alleen bellen
Alle telefoons zijn smartphones.????
Althans dat denk ik dan.
[ Voor 75% gewijzigd door World Citizen op 08-08-2008 13:34 ]
FreeReef.nl
Dan is een Nokia 2610 ook een 'smartphone'. Want daar kan dat gratis navigatie programma van die belg ook op gedraaid worden.Erkens schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:57:
Als je applicaties kan draaien anders dan wat er standaard ingebakken is dan kan je dat "slim" noemen ja
Wat ik probeer te zeggen is dat die definitie gewoon te breed is. Je kan elke telefoon met een redelijk groot scherm tegenwoordig smartphone noemen.
Overigens is de definitie van een PC toch wel anders dan die van een auto (en andersom).

Geen smartphone lijkt me, toch een groot scherm.
-
Van de definities die hier gegeven zijn kan je concluderen dat het een smartphone is jaGinz schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:44:
Dan is een Nokia 2610 ook een 'smartphone'. Want daar kan dat gratis navigatie programma van die belg ook op gedraaid worden.
Groot scherm != grote resolutie.
Daarnaast betwijfel ik of die phone agenda achtige features heeft
Dus daarom kunnen we beter de andere definitie nemen.... Op basis van OSErkens schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:50:
[...]
Van de definities die hier gegeven zijn kan je concluderen dat het een smartphone is ja
-
Elk toestel heeft een OS. Anders werkt een toestel niet. Op basis van die definitie is dus elk toestel een smartphone.
De definitie dat het een camera moet hebben is ook een totaal onlogische definitie. Volgens die definitie zou een Nokia E61 geen 'smartphone' zijn. Hij heeft namelijk geen camera.
Agenda functies zitten ook in ede meest simpele Nokia van 3 tientjes.
-
Heel simpel:Ginz schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:43:
Agenda functies zitten ook in ede meest simpele Nokia van 3 tientjes.
Zodra een phone aan een aantal van deze dingen voldoet mag je het gewoon een smartphone noemen. Eigenlijk is een smartphone dus een phone die net iets meer kan dan een "normale" phoneEen smartphone is een algemene benaming voor een apparaat dat zowel als mobiele telefoon en als pda kan worden gebruikt.
...
De meeste hedendaagse mobiele telefoons bieden de mogelijkheid om adressen en afspraken op te slaan, maar een smartphone biedt vaak nog iets meer. Het is bijvoorbeeld mogelijk om e-mail te ontvangen en te versturen, internetpagina's te bekijken, muziek te beluisteren, films te bekijken, te navigeren middels ingebouwde gps-ontvanger, te synchroniseren met Microsoft Outlook of Lotus Notes en verbinding te maken met bedrijfsnetwerken.
SonyEricsson heeft tegenwoordig in veel toestellen al ondersteuning voor een Exchange koppeling en er zijn ook steeds vaker toestellen met GPS.
Voor mij, en met mij vele andere is een smartphone gewoon een toestel die draait op WM, Symbian, Linux of Android. Niet meer, niet minder. Met of zonder camera, met of zonder groot scherm... niet interessant.
Als T.net nu een andere 'regel' aanneemt om een toestel wel of niet als een smartphone te betitellen, dan hebben ze daar natuurlijk recht op, geen probleem, het is geen wet ofzo.. Het is alleen een beetje tegen de rest van de wereld in.
-
nieuws: Fon wil hotspots van Nokia-smartphones maken
Dat betekent dus volgens de definitie die redactie stelt, dat alle Nokia's met een OS (alle toestellen hebben een OS, anders kan `ie niet aan), agenda mogelijkheden en een camera geschikt zijn voor dit programma.
De Nokia 6300, 6230, 6280, etc.. etc... voldoen allemaal aan de eisen die in de definitie staan die de redactie hanteert om een toestel als een 'smartphone' te betitellen.
Toch gaat dat in dit geval niet op, want de applicatie die Fon in gedachte heeft werkt alleen maar op Nokia's met op basis van Symbian. Nokia's smartphones dus.
-
Ik vind dit wat kort door de bocht. Als ik deze definitie hanteer, dan kunnen we het forum GSM's wel opheffen. Overigens vind ik het erg raar dat zowel op de FP als hier 'tig' keer wordt gemeld dat het geen smartphone is, maar dat de redactie toch vol blijft houden dat het een smartphone is. Zelfs Sony Ericcson noemt het geen smartphone, waarom zou T.net het dan wel een smartphone noemen?Wilbert de Vries schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:01:
De redactie beoordeelt vrij rudimentair wat een smartphone is. Een smartphone is bij ons een telefoon met een OS, waarmee gebeld kan worden, die gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld agendabeheer en die extra functionaliteit als een camera heeft. Inderdaad valt daar ruim 90 procent van de huidige telefoons onder, maar dat is voor ons geen probleem.
Mij lijkt het beter om een definitie te gebruiken die door het grote publiek wordt gedragen, niet een definitie die ergens tussen de regels door op wikipedia is genoemd. Nu gaat het betreffende artikel qua eerste reacties niet over het toestel zelf, maar over de term smartphone. Dat is erg jammer, want er valt altijd wel iets te bediscusieren over nieuwe telefoons. Als de term smartphone niet was gebruikt, dan waren de betreffende eerste reacties een stuk interessanter geweest.
Kortom: ik begrijp niet zo goed waarom de redactie vol blijft houden dat het betreffende toestel een smartphone is, terwijl het grootste deel van de rest van de 'wereld' vindt dat het niet zo is.
Op de term smartphone na, heb ik overigens niets te klagen over het betreffende artikel. Er valt niet veel over de telefoon te melden, maar Arnoud weet er toch een interessant artikel van te maken.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Slotje wegens nutteloze kick.
[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 21-10-2008 09:27 ]
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Dit topic is gesloten.
![]()