Speedtouch 780 txpower

Pagina: 1
Acties:

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-03 13:27
Ik heb sinds kort ADSL extra van KPN. Hierbij heb ik een draadloos modem gekregen, de zgn. KPN experiabox. (Ze hadden een kpn sticker over het speedtouch logo geplakt en nog scheef ook 8)7 )

Maargoed, alles is nu aangesloten en werkt goed. Helaas is het bereik van de speedtouch ronduit waardeloos, het ding staat op de 2e verdieping en op begane grond is het signaal nauwelijks (5-15%) te ontvangen. Ook als ik mijn laptop op 1,5 meter van het ding zet heb ik slechts een ontvangst van 80%.

Dus ik dacht dan het misschien wel zou helpen om het zendvermogen van het ding op te schroeven. Na een hoop ellende met het verkrijgen van toegang tot de root gebruiker van de modem, heb ik eindelijk toegang tot de cli.

Nadat ik ingelogd ben op de cli van het ding doe ik het volgende

code:
1
2
3
4
5
6
=>wireless debug txpower
TX pwr is 0 milliwatt (Vaag want ik had toch wel degelijk ontvangst)

=>wireless debug txpower txpwr = 80
=>wireless debug txpower
TX pwr is 0 milliwatt (En werderom niets)

Het ding geeft dus niet aan wat het vermogen is, daarom heb ik gekeken of het ingeven van de txpower enige invloed had op de ontvangst op mijn laptop. Maar er was niets aan het signaal veranderd. Mijn conclusie is dus, dat het ding niet gereageerd heeft op mijn commando.

Ik heb al in de handleiding gekeken waarin een heel slechte en beknopte beschrijving staat van alle commando's. Het volgende staat er in voor het vermogen.:

code:
1
2
3
wireless debug txpower [txpwr = <number]>
where:
txpwr TX power in milliwatt OPTIONAL

Nu is mijn vraag, weet iemand hoe ik het zendvermogen kan instellen of een andere manier om het bereik te vergroten ? Ik weet dat er range expanders zijn, maar ik kan met niet voorstellen dat het zendvermogen van deze modem zo slecht is.

Zelfs mijn goedkope usb accespoint van 15 euro heeft een 3x zo groot bereik, en het netwerk van de buren heeft veel beter ontvangst dan mijn eigen netwerk.(in mijn eigen huis welteverstaan!)

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-03 15:48

Kwastie

Awesomeness

Ik heb zelf ook deze modem maar bij mij is het bereik stukken beter.
Ik zit nu op de 2e etage met draadloos internet en ik heb goed bereik.

Weet je zeker dat je modem/router slecht presteert? of is het misschien de draadloze verbinding van je laptop of wellicht een driver die niet naar behoren werkt.

Scan voor de grap is naar andere netwerken in de buurt, dan kun je zien of het aan jouw modem ligt of aan je laptop.

Ik denk gewoon dat je modem stuk is, zet je modem terug naar fabrieksinstellingen en controleer of de antenne goed is bevestigd. Als dit niet werkt is zeer waarschijnlijk je modem gaar, want normaal gesproken moet je goed ontvangst hebben zonder dat je aan de instellingen hoeft te zitten.

edit: niet goed gelezen:

[ Voor 27% gewijzigd door Kwastie op 08-08-2008 02:09 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead