Samsung Spinpoint lijkt kaduuk

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views

• Sir Smokalot
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-03-2016

Sir Smokalot

luctor et ejaculator

Topicstarter
Een van mijn Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB schijven heeft sinds enige tijd een probleem:
wanneer er van gelezen of op geschreven wordt verloopt alles bijzonder traag en lijken alle beshikbare resources naar die schijf te gaan.
Het unrarren van een 700 mb bestand, normaliter in een halve minuut gepiept, gaat nu in 7 minuten. Bovendien wordt het hele systeem op dat moment zo traag als stroop door een trechter en gaat muziek die ik op heb staan in extreme slow-motion modus.
Processorload gaat naar 50%, d.w.z.: een van de twee cores van de processor wordt vol belast.

Een chkdsk leverde geen aanwijsbare fouten op.
Shdiag vindt geen samsung-schijven, hoewel er toch echt 2 in het systeem hangen.
De overige schijven functioneren probleemloos.
Een wissel van bekabeling/stroomvoorziening helpt niet, en bij het opstarten hoor ik een paar tikjes.

Duidt dit volgens de experts op een kapotte leeskop en is het verstandig de schijf retoure te sturen?
Zo ja, betekent dat dan ook dat de 800 gb aan data erop verloren gaan, tenzij ik nog een schijf aanschaf om het op over te zetten?

Samson gets me lifted!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

harde schijf staat waarschijnlijk in PIO mode, even in de bios controleren, en terugzetten op DMA

• Sir Smokalot

Sir Smokalot

luctor et ejaculator

Topicstarter
twee primaire IDE channels staan op DMA.
een secundair IDE channel staat op PIO (DMA if possible). (dit vanuit de device manager bekeken)

Ik ben hier niet zo thuis in, en kan in de bios zo snel niet iets vinden om om te zetten wat dit betreft...

Samson gets me lifted!

• Sir Smokalot

Sir Smokalot

luctor et ejaculator

Topicstarter
Ik heb de harde schijf ge-uninstalled in de device manager. Na een reboot is de schijf automatisch weer geinstalleerd, en loopt hij weer in DMA mode.
Snelheid is als vanouds, hier zat dus inderdaad het probleem.

Bedankt voor de hulp!

Samson gets me lifted!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je had gezocht was je op tig topics gestuit van systemen die traag lopen bij HDD gebruik, wat bijna altijd een PIO/DMA verhaal is..daarnaast kun je de edit knop gebruiken als je iets wilt toevoegen, en dus niet je topic kicken binnen 10 minuten ;)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:59
Trouwens: Op de samsung site is gewoon te lezen dat SHdiag niet bedoeld is voor jouw schijven... geen wonder dat ie ze niet ziet. Hitachi (IBM) Drive Fitness Test ondersteunt naar mijn weten wel zowat alles wat er aan schijven rondhobbelt.

UNOX: The worst operating system

• Sir Smokalot

Sir Smokalot

luctor et ejaculator

Topicstarter
Heren, ik waardeer het dat er een GoT bestaat om vlot problemen op te lossen, maar het heeft een beetje een onvriendelijke bijsmaak zo. Het lijkt wel dat als je niet alle mogelijke van-te-voren-zoek-mogelijkheden uitput, je meteen afgefakkeld wordt omdat je lui bent.

Voordat ik ben gaan posten heb ik geloof ik toch nog wel een beetje research gedaan door kabelwissels en een checkdisk te draaien. Ook heb ik eerst het probleem proberen te googlen. Daar kwam weinig uit, dus ik heb het op deze manier geprobeerd, en in mijn post proberen zo veel mogelijk nuttige informatie te stoppen.

Na een paar minuten kwam er voor mij een zeer bruikbaar antwoord uit waarmee ik het probleem snel kon herstellen. Dit is dus een heel efficiënte manier gebleken, en heeft in mijn optiek dan ook meer met efficiency dan met luiheid te maken. Niet iedereen heeft de tijd/vaardigheden om zich zwaar te verdiepen in bepaalde materie, en juist daarvoor zijn forums een uitkomst.

Wanneer iemand op mijn vakgebied een vraag stelt, en daarbij aangeeft moeite te hebben gedaan om eerst zelf te zoeken, ben ik diegene ook graag van dienst, net zoals hier gebeurt.
En voor wat betreft het omhoogkicken van een post...Kom op, het was 1 uur 's nachts! Lekker belangrijk of er een edit wordt gedaan of een nieuwe post, zo erg ontregelt het nou toch ook weer niet?

Nogmaals mijn waardering voor het nut van het forum en de hulp die meer vaardige mensen bieden, maar ik moest dit toch even kwijt. Ik zal de kritiek in de toekomst meenemen door van te voren binnen GoT meer te zoeken alvorens te posten!

Samson gets me lifted!

Verwijderd

tja,er zijn hier nogal wat mensen waarvan je idd zou zeggen dat ze parkeerwachters zijn :/
ook wel "regeltjesneukers" genoemt.

en als je even geduld hebt zal je zien dat ik voor deze opmerking waarschijnlijk commentaar,een ban of een edit van een modje krijg 8)7

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:44:
[...]

en als je even geduld hebt zal je zien dat ik voor deze opmerking waarschijnlijk commentaar,een ban of een edit van een modje krijg 8)7
Nee, jij krijgt een waarschuwing of ban wegens het uiten van kritiek :+

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 23:40
Ik had exact hetzelfde probleem met exact dezelfde samsung schijf. Alles stond wel gewoon op DMA volgens de Dev.man.
In de dev.man. ook het apparaat verwijderd en na een opstart was alles weer gewoon. Dit was gisterenavond en ik heb het tot dusver nog niet weer gezien.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Sir Smokalot schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 12:46:
Heren, ik waardeer het dat er een GoT bestaat om vlot problemen op te lossen, maar het heeft een beetje een onvriendelijke bijsmaak zo. Het lijkt wel dat als je niet alle mogelijke van-te-voren-zoek-mogelijkheden uitput, je meteen afgefakkeld wordt omdat je lui bent.

Je hoeft ook niet uren te zoeken, maar dit is al vele malen voorbijgekomen. Zoeken op "cpu schijf traag" bijv. Naast dat staat het in de FAQ

Voordat ik ben gaan posten heb ik geloof ik toch nog wel een beetje research gedaan door kabelwissels en een checkdisk te draaien. Ook heb ik eerst het probleem proberen te googlen. Daar kwam weinig uit, dus ik heb het op deze manier geprobeerd, en in mijn post proberen zo veel mogelijk nuttige informatie te stoppen.

Je post is ook zeker de slechtste niet hoor, maar gerichter zoeken en je hebt je antwoord binnen 10 seconden

Na een paar minuten kwam er voor mij een zeer bruikbaar antwoord uit waarmee ik het probleem snel kon herstellen. Dit is dus een heel efficiënte manier gebleken, en heeft in mijn optiek dan ook meer met efficiency dan met luiheid te maken. Niet iedereen heeft de tijd/vaardigheden om zich zwaar te verdiepen in bepaalde materie, en juist daarvoor zijn forums een uitkomst.

Fout. GoT is niet bedoeld om je vraag neer te plempen zonder (of met weinig) vooronderzoek van de topicstarter zelf. Je dient je er allereerst zelf wat meer in te verdiepen en zoveel mogelijk op te zoeken, zodat GoT geen wildgroei wordt van "slechte" topics die al menig maal voorkomen

Wanneer iemand op mijn vakgebied een vraag stelt, en daarbij aangeeft moeite te hebben gedaan om eerst zelf te zoeken, ben ik diegene ook graag van dienst, net zoals hier gebeurt.
En voor wat betreft het omhoogkicken van een post...Kom op, het was 1 uur 's nachts! Lekker belangrijk of er een edit wordt gedaan of een nieuwe post, zo erg ontregelt het nou toch ook weer niet?

Nee, maar wat is de moeite om te editen? Ik heb die regel ook niet bedacht. Staat ook wat opgeruimder in een post, ongeacht het tijdstip..

Nogmaals mijn waardering voor het nut van het forum en de hulp die meer vaardige mensen bieden, maar ik moest dit toch even kwijt. Ik zal de kritiek in de toekomst meenemen door van te voren binnen GoT meer te zoeken alvorens te posten!

Netjes van je! Mijn post kwam wellicht wat negatief over, maar soms is toonzetting in een post moeilijk :)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 20:24

Robtimus

me Robtimus no like you

Check even je event log. Ik heb dit een paar maanden geleden ook gehad; zomaar zonder reden stond de schijf opeens in PIO mode. Nader onderzoek (event log) gaf als oorzaak meerdere bad sectors. Die schijf kwam vervolgens niet eens meer door de controle van Maxtor - bij 60-61% kwamen er zoveel bad sectors voorbij dat hij de 62% niet eens meer in een fatsoenlijke tijd haalde.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is jammer dat er nu misbruik gemaakt wordt van mijn afwezigheid door een aantal werkweken van bijna 100 uur,gaan we nu gelijk een relletje trappen. ;)

Oke, even serieus: Sir Smokalot, jouw topic start is inderdaad niet zo heel slecht, maar de vraag of probleem is reeds velemalen meer en eerder gesteld en wordt ook in de FAQ behandeld. Met iets langer zoeken had je het zeker gevonden.

Voor sommige anderen help elkaar door zinnige reacties te plaatsen en ga niet een modje uithangen. Het is vast goed bedoeld, maar maak dan een topic report aan, Laurent of ik zelf zullen vanzelf reageren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

[edit: toch niet op zn plaats hier *voor modjes vreest* :\ ]

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 20:16 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat dit topic weinig waarde meer heeft en nu alleen nog maar vreemde reacties met zich mee zal brengen, ik wilde hem open laten, maar doe dit toch niet. Bij deze is dit topic gesloten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.