Toon posts:

Raar geluid + pc slaat vast

Pagina: 1
Acties:
  • 507 views

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:

AMD Athlon 64 X2 Dual
Processor 4000+
Kloksnelheid 2.11 Ghz 2GB
NVidia Geforce 8500GT
PCI Express 16x/16x
Foxconn moederbord (type geen idee waar kan ik dit opzoeken?)
1GB geheugen (systeem ziet de helft?)

Het volgende probleem is aan de orde. Sinds enkele dagen slaan spellen single en multiplayer vast na ongeveer een half uur spelen (soms iets eerder). Er komt GEEN geluid uit de kast maar wel vanuit de boxen: trrrrrrrrrrrr VAST en dan moet ik mijn pc rebooten. Ik heb het hier met meerdere mensen over gehad maar de meeste denken dat het mijn harde schijf is omdat hij vaak ratelt en mijn getypte tekst lagged als ik typ bijvoorbeeld nu. De processor/moederbord/videokaart zijn pas enkele maanden oud, harde schijf is al 3 jaar oud. Ik heb net een harde schijf test gedaan en de test geeft aan dat hij nog in orde is en op 90% functioneert. Het enigste wat de test aangeeft is dit:

Power On Hours Count 187 13324 Watch
Warning: Power On Hours Count is below the average limits (219-253).

Ook heb ik even speedfan gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/07/1218131158-110.jpg

Als jullie nog dingen moeten weten roep even dan pas ik het aan.

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 19:27
Dit heb ik ook gehad, sterker nog precies hetzelfde.
Ik had toen 2gb erin, heb er toen 1gb uit gehaald en alles werkte weer. Misschien kan je even geheugen van iemand leven en dit proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb in de gehele straat zelfs niemand met een pc en mijn familie+vrienden wonen 100 km verder. Ik vind dit wel raar want dit moederbord moet 2GB aankunnen.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Draai een nachtje lang memtest :) Het kan zijn dat een gehegenmodule gedeeltelijk stuk is.

[ Voor 46% gewijzigd door jdm8 op 07-08-2008 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ookal gedaan geen meldingen

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Da's vreemd. Ik zou het bij je geheugen zoeken, ook omdat maar de helft herkend wordt. Test eens met linux of hij daar ook vreemde dingen laat zien? Zo niet ligt het aan software (windows opnieuw installeren?)

[ Voor 32% gewijzigd door jdm8 op 07-08-2008 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Linux geen ervaringen mee, wil ik mezelf ook niet aan wagen eerlijk gezegd. Ik heb Everest aanstaan en die zegt dat ik 2GB heb maar als ik mijn pc aanzet geeft hij 512mb aan.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-04 09:08
Probeer de ubuntu cd in live mode, dan wordt er niets gewijzigd aan je systeem en start je vanaf de cd op

Verwijderd

Topicstarter
Waar is zoiets te verkrijgen? Misschien wat meer info?

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:24:
Waar is zoiets te verkrijgen? Misschien wat meer info?
Even Googlen en zo gevonden: download ubuntu

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 19:27
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:11:
Heb in de gehele straat zelfs niemand met een pc en mijn familie+vrienden wonen 100 km verder. Ik vind dit wel raar want dit moederbord moet 2GB aankunnen.
Dat kan wel zo zijn maar ik doel hier op dat het misschien kapot kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit even in Everest te kijken en zie bij mijn harde schijf onder het kopje> SMART heel veel staan: always passing is dit in orde?

Verwijderd

Linux geen ervaringen mee, wil ik mezelf ook niet aan wagen eerlijk gezegd. Ik heb Everest aanstaan en die zegt dat ik 2GB heb maar als ik mijn pc aanzet geeft hij 512mb aan.
Hij geeft bij het booten 512 MB aan ?? Dit is dus de omvang van het geheugen volgens de bios ??
Vervolgens geeft everest 2 GB terug ?? Dus ergens tussen de post van de bios en het starten van everest komt er zomaar 1,5 GB tevoorschijnt ?? Dat lijkt mij onmogelijk !!
Ben je wat betreft de 512 MB betreft niet in de war met de level2 cache van de athlon ?
Voeding? merk,vermogen ?

Verwijderd

Topicstarter
Het was de videokaart geheugen is inderdaad in orde excuses hiervoor stond wel onduidelijk aangegeven moet ik zeggen.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Heb je de laatste updates/patches van de spellen geinstalleerd?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zeer zeker. Kan iemand iets zeggen over die always passing wat dat inhoud?

Verwijderd

Ik denk niet dat de harde schijf het probleem is, ik denk dat je met een warmteprobleem zit, hoeveel fans heb je in de kast?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt volgens mij idd een warmteprobleem.

Volgens speedfan is je ene core bijna 60 graden en je andere 30.
Ook is je harde schijf bijna 50 graden waar die bij mij tussen de 22 en 27 zijn.

Ik zie ook in de speedfan screenshot dat je je fans omlaaggeschroefd hebt naar bijna de helft van hun normale snelheid. Zet alle fans eens op z'n hardst en ga gamen, vrijwel gegarandeerd dat je systeem het gewoon blijft doen.

Check voor de zekerheid eens je processorkoeler of die er goed opzit omdat de verschillende temperaturen niet helemaal kloppen.

Verder HWMonitor (www.cpuid.com/hwmonitor.php) downloaden en gebruiken voor temperatuur uitlezen is ook handig, dan heb je twee maten waarmee je meet maar kunnen wij bepalen of speedfan goed of fout zit. (zelf vind ik speedfan maar een kutprogramma maar dat is mijn mening)

Post ook eens een screenshot van HWMonitor.

Valt trouwens ook je computer uit als je alleen je processor belast: Orthos
Valt trouwens ook je computer uit als je alleen je grafische kaar belast: Furmark
Bovengenoemde programma's even door google halen levert het gewenste resultaat wel op.

Ik ben benieuwd.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Thanks wiethoofd voor deze nuttige bijdrage. Ik heb de fans niet omlaag gezet hoor hoe kan ik dit goedzetten?

Zal de rest eens gaan toepassen.

EDIT:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/07/1218139957-160.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 22:32 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

HWMonitor ziet er goed uit, cpu-temps kloppen daar wel al verschillen ze onderling 4 a 5 graden wat bij mij 1 a 2 graden maximaal is voor een zeer korte tijd.

Verder is de temperatuur van je harde schijf gewoon te hoog, zet er eens een ventilator bij in je kast (een 80mm ofzo voorin je kast schroeven of groter als het past scheelt ook in de andere temperaturen)

En je ziet in speedfan niet alle waarden onderin op 100% staan maar op 50 tot 65%, zet die eens op honderd en volgens mij krijg je een iets meer herriemakende pc.

Verwijderd

Topicstarter
Spel sloeg zojuist weer vast na ongeveer een half uur. Ik kan moeilijk geloven dat het door een ventilatortje komt. Waar raad je aan de nieuwe koeler te plaatsen wiethoofd?

Verwijderd

Is de grafische kaart passief (zonder fan) of actief (met fan) gekoeld ?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 23:11:
Spel sloeg zojuist weer vast na ongeveer een half uur. Ik kan moeilijk geloven dat het door een ventilatortje komt. Waar raad je aan de nieuwe koeler te plaatsen wiethoofd?
Open HWMonitor en start Orthos met Small FFT's op priority 5 en laat die draaien en maak na een uur (als hij nog niet uitgevallen is) een screenshot van hwmonitor zodat we de cputemps uit kunnen sluiten.

Vervolgens ga je HWMonitor openhouden en FurMark starten op 'stability test' op jou monitor resolutie en laat kijk je linksbovenin naar de temperatuur van je grafische kaart.

Verder kan je nog HD Tune Pro (de 15 dagen trail evt) downloaden en je harde schijf laten errorchecken (duurt lang als het een grote hdd is).

Vervolgens zoek je via google of de meuktracker naar memtest86+ brand je de iso op een cd'tje en laat je deze een nachtje draaien om je geheugen te testen.

Andere volgorde van bovenstaande mag ook als je nu je memtest bijvoorbeeld wilt draaien.

Alle kabels en dingen die je op je moederbord geprikt hebt nogmaals aandrukken om dat uit te sluiten.

en: "Foxconn moederbord (type geen idee waar kan ik dit opzoeken?)"
Open CPU-Z (www.cpuid.com/cpuz.php) en kijk onder 'Mainboard' wat voor mobo je hebt.

Verder zou je alle drivers kunnen updaten en de nieuwste BIOS flashen.

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ik Orthos starten zie nergens wat staan?

EDIT heb het al ga er nu mee van start

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/08/1218166313-30.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/08/1218166341-650.jpg

Furmark ook gedraaid videokaart werd 70 graden test heeft kwartier gedraaid.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2008 05:53 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg...

Het is hier een hardwaresubforum, maar je lijkt alleen maar bezig te gaan met software screenshots posten :o

Er is veel dat je kunt doen om wel achter dit soort issues aan te gaan, we hebben er zelfs een heuse guide voor: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Helaas komt een flink gedeelte van de punten daarin neer op het uitwisselen en testen met andere onderdelen. Zonder dat je dat doet kunnen jij eenvoudigweg niet uitsluiten waar het probleem ligt, en wij kunnen dat ook niet op afstand ruiken (zoals je ziet was de gok van een temperatuurprobleem helaas niet meer dan dat: een gok). Dat betekent dat je wat creativiteit zult moeten tonen in het vinden van hardware om mee uit te wisselen. Totdat je dat gedaan hebt heeft een topic hier hoegenaamd geen zin.

Los van bovenstaande toon je erg weinig eigen inzet om dingen uit te zoeken als anderen zaken voorstellen. Je gebruikt tooltjes zonder te snappen wat ze vertellen en hebt nog steeds niets gedaan met het Ubuntu voorstel (of willekeurige andere liveCD). Op GoT verwachten we meer zelfwerkzaamheid.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.