• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb een Gigabyte X38-DS4 (rev 1.0),2GB OCZ PC6400 Platinum Rev.2 en een Intel E2160. De E2160 was overclocked naar 9x333 @ 1,42V en het geheugen liep op standaard freq's. Na 4 maanden dacht ik, eens kijken wat de FSB-Wall van mijn processor is, dus ik doe 400x6 instellen in BIOS, ik start op en tot mijn verbazing geeft CPU-Z geen 400x6 aan, maar 360x6...Dus vanalles geprobeerd, maar ik krijg met geen mogelijk een FSB ingesteld van 360+.
Hoe kan ik deze rare FSB-Block/Wall omzeilen zodat ik wel 400x6 kan draaien?
PS: Ik heb geen last van vastlopers o.i.d. , ik wil eigenlijk alleen weten hoe het komt dat ik niet verder kan gaan dan FSB 360.

Bij voorbaat dank..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe heb je de memory multiplier ingesteld?

• blspjnl
Op 2.0 ( 400Mhz setting, maar elke andere 2.0 setting deed dit probleem niet verhelpen), de modules draaien op dit moment @ 720 Mhz. Het systeem werkt gewoon zoals het hoort, alleen er lijkt een Custom FSB-Wall te zijn van 360Mhz. Stel ik 400 in, dan krijg ik 360. Stel ik 390 in, nog steeds 360..

[ Voor 54% gewijzigd door blspjnl op 07-08-2008 21:12 ]

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:00

ricardo246

Life's what you make it!

Geen Eist of Speedstep welke in idle je FSB naar beneden haalt (normaal de MP, maar misschien in dit geval de FSB aangezien de MP al op 6 staat)?

I have no special talent. I am only passionately curious.

• blspjnl
Edit: Zou Clock-Gen misschien werken? Want met EasyTune krijg ik de FSB ook niet over de 360 heen. Of zou de Clockgenerator kapot zijn?

[ Voor 109% gewijzigd door blspjnl op 08-08-2008 14:10 ]

Verwijderd

Een memory divider lager dan 1:1 wil nog wel eens niet werken. Je merkt net op dat je memory op 720mhz loopt, wat een maximum FSB met een 1:1 divider van jouw magische 360mhz geeft. Probeer je memory eens wat hoger te clocken. Als dit niet mogelijk is voor jouw geheugen bankjes, raad ik aan om je geheugen iets lager te clocken (700mhz bijvoorbeeld) en kijken of je FSB grens dan 350mhz wordt. Blijkt uit deze test dat je memory inderdaad het probleem is, en kan je het niet verder clocken, dan zit er niets anders op dan sneller geheugen aan te schaffen.

Laat het even weten of het testje gewerkt heeft :)

• Malantur
  • Laatst online: 12:50
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:17:
Een memory divider lager dan 1:1 wil nog wel eens niet werken. Je merkt net op dat je memory op 720mhz loopt, wat een maximum FSB met een 1:1 divider van jouw magische 360mhz geeft. Probeer je memory eens wat hoger te clocken. Als dit niet mogelijk is voor jouw geheugen bankjes, raad ik aan om je geheugen iets lager te clocken (700mhz bijvoorbeeld) en kijken of je FSB grens dan 350mhz wordt. Blijkt uit deze test dat je memory inderdaad het probleem is, en kan je het niet verder clocken, dan zit er niets anders op dan sneller geheugen aan te schaffen.

Laat het even weten of het testje gewerkt heeft :)
Het zijn 800MHz reepjes dus ze zouden normaal wel de 400MHz FSB moeten draaien...

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• blspjnl
Net geprobeerd, memory heeft even gelopen op 666Mhz, (FSB 333), toen geprobeerd met EasyTune, maar ook al voerde ik 400Mhz FSB in, er kwam niet meer uit dan 360Mhz..zo vreemd..het lijkt wel of er een ''lock'' op de FSB zit =p
Het is niet een probleem met clocken..ik krijg de FSB gewoon niet hoger dan 360Mhz =p..maakt niet uit hoe hoog ik de FSB invoer..Het MB maakt er gewoon 360Mhz van..

[ Voor 26% gewijzigd door blspjnl op 08-08-2008 14:23 ]

• blspjnl
Het geheugen kan op 2,1V ~850 Mhz aan..dus dat is het probleem niet, het lijkt er gewoon op dat iets in het MB voorkomt dat ik FSB's krijg hoger dan 360..ongeacht mijn input in het BIOS.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Is er geen jumper om dit te omzeilen? Ik heb even geen zin om een manual van 10MB (okok, is niets meer tegenwoordig :)) te downen voor een mobo dat ik niet heb, maar staat er niets in de manual over dit probleem of over freq jumpers?

Verder vreemd, want via google zijn er velen te vinden die wel een hogere FSB kunnen instellen. Mss hebben die een rev 2.0. Heb je een andere BIOS geprobeerd?

Hoort dit topic niet in TCA?

[ Voor 5% gewijzigd door alx op 08-08-2008 16:01 ]

• blspjnl
Ben in de manual aan het zoeken atm, maar nog niets gevonden...( edit: staat ook niets in wat het op kan lossen..)
Geen enkele BIOS verhelpt dit probleem ;(
edit: Weet iemand toevallig waar ik de ClockGenarator kan vinden op het MB?..en aflezen zodat ik mss met SetFSB en/of Clockgen kan kijken of het werkt

[ Voor 51% gewijzigd door blspjnl op 08-08-2008 16:48 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
blspjnl schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 16:27:
Ben in de manual aan het zoeken atm, maar nog niets gevonden...( edit: staat ook niets in wat het op kan lossen..)
Geen enkele BIOS verhelpt dit probleem ;(
edit: Weet iemand toevallig waar ik de ClockGenarator kan vinden op het MB?..en aflezen zodat ik mss met SetFSB en/of Clockgen kan kijken of het werkt
Met SetFSB moet je iets van ICS9LPS gebruiken volgens mij, je kunt iig de FSB wel uitlezen met een aantal die beginnen met dit nummer. Als het klopt wat er uitgelezen wordt kun je meestal ook met dezelfde de FSB aanpassen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• blspjnl
Uhm kijk daar heb ik al meer aan ;) Er waren er namelijk meer die het uit konden lezen, maar dan vast liepen ;(
edit: Zelfs SETFSB krijgt geen hogere FSB ingesteld dan ~360..Het lijkt erop dat niets ervoor zorgt dat ik een FSB kan instellen groter dan 360..
edit2: het lijkt erop dat 363,8 FSB het hoogste is dat ik kan instellen...anders schakelt ie terug naar 360 :(

[ Voor 56% gewijzigd door blspjnl op 09-08-2008 11:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over overclocking horen niet in PMG maar in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen.

Move PMG -> TCA

Oslik blyat! Oslik!

• blspjnl
Ok Dion :) , maar het was eerder een probleem dat ik niet de FSB 400 haalde waarvoor het MB gespecificeerd is..
edit: Een beetje progressie geboekt, om een of andere vage reden boot de PC op 2,93 Ghz op ( 367FSB), maar CPU-Z leest 362x8 af.

[ Voor 36% gewijzigd door blspjnl op 10-08-2008 15:44 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Waarschijnlijk zit het toch gewoon in je CPU hoor. Ik had hetzelfde met een E4300 op een Asus P5B deLuxe, ik kwam wat ik ook deed niet boven de +/- 360 FSB...

Nu met een E8400 draai ik moeiteloos op 8x485 met hetzelfde mobo en BIOS. Probeer dus eens een andere CPU te regelen, wellicht lukt het dan wel ;)

Specs

• -The_Mask-
  • Niet online
bvk schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 11:48:
Waarschijnlijk zit het toch gewoon in je CPU hoor. Ik had hetzelfde met een E4300 op een Asus P5B deLuxe, ik kwam wat ik ook deed niet boven de +/- 360 FSB...

Nu met een E8400 draai ik moeiteloos op 8x485 met hetzelfde mobo en BIOS. Probeer dus eens een andere CPU te regelen, wellicht lukt het dan wel ;)
Lijkt me niet aan de CPU te liggen aangezien de PC dan wel zou vastlopen op zo'n hoge FSB en niet gewoon op 360 blijven staan. ;)
@TS al eens een ander bios geprobeerd?

AMD Nieuwsdiscussie

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

Thandor

SilverStreak

Probeer het BIOS eens te resetten en stel alles opnieuw in. Ik had laatst ook wat problemen op mijn Gigabyte P35-DS3 i.c.m. een Q6600. Op een gegeven moment liep de processor altijd met een FSB van 267MHz (tijdens de P.O.S.T.) ongeacht wat ik instelde. Normaal gesproken zou er overigens 266MHz i.p.v. 267MHz staan. Zodra ik de manual instellingen op auto instelde gaf het BIOS aan dat de FSB 100MHz zou zijn, de P.O.S.T. gaf alsnog 267MHz aan. Een BIOS reset verhielp dit vreemde gedrag :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• blspjnl
@Thandor, ik heb net de BIOS gereset, maar het vreemde gedrag blijft. Welke versie ik ook gebruik..het werkt gewoon niet ;(
edit: CPUID: 06FD Patch: 00A3 zie ik bij het POST scherm staan, dit is toch het ID van de processor, zou er dit iets mee te maken hebben?
edit2: Zou het misschien aan de Chipset Drivers liggen? ( gokje?)

[ Voor 47% gewijzigd door blspjnl op 17-08-2008 17:12 ]

• blspjnl
Ben nu bezig met BIOS F2, aangezien F3 en F4a het probleem niet verhielpen, nog steeds werkt het niet, ik krijg de FSB niet boven de 360, maar wat me opviel was dat het CPUID Patch regeltje in de POST anders was, nu stond er geen 00A3, maar 00A1, anderen krijgen zoiets als ze een E2180 erin stoppen...Met DMI-viewer van Gigabyte kon ik wat uitlezen, er stond dat de Max-speed 4000Mhz was, wat betekent dit? ( het is ongeveer 363x11, wat 1% meer is dan mijn ''Wall'')

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

shinchan03

Niels

Tijdje terug bij de HWI contest hetzelfde probleem tegengekomen icm een Gigabyte moederbord. Die lijken problemen te geven met een 800MHz FSB cpu, bij mij was het namelijk zo dat ik ook niet voorbij de 370 kwam met een celeron 430. Daarbij ook de gekste voltages geprobeerd en zonder succes er vanaf gekomen.

• blspjnl
Ben ik niet de enige Shin ;) , maar ik heb net in 1x een ingeving gekregen, want ik had gelezen dat de GTX280 1x 6 pin en 1x 8 pin connector nodig had om uberhaupt op te starten, dus mijn idee was, zou ik de FSB hoger dan 360 krijgen als er 1 8 pins CPU ATX-connector inzit, i.p.v. mijn 4 pins?

• -The_Mask-
  • Niet online
blspjnl schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:07:
Ben ik niet de enige Shin ;) , maar ik heb net in 1x een ingeving gekregen, want ik had gelezen dat de GTX280 1x 6 pin en 1x 8 pin connector nodig had om uberhaupt op te starten, dus mijn idee was, zou ik de FSB hoger dan 360 krijgen als er 1 8 pins CPU ATX-connector inzit, i.p.v. mijn 4 pins?
Waarschijnlijk niet aangezien de extra 4 draden alleen maar voor een wat stabieler voltage zorgen bij een hele hoge load. ;)
Denk dat het probleem je moederbord is die niet hoger wil dan 360MHz, want normaal krijg je namelijk of vastlopers of dat de PC niet opstart als de FSB te hoog is. En niet dat die gewoon op 360 blijft staan als je 400 invult. ;)
shinchan03 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:39:
Tijdje terug bij de HWI contest hetzelfde probleem tegengekomen icm een Gigabyte moederbord. Die lijken problemen te geven met een 800MHz FSB cpu, bij mij was het namelijk zo dat ik ook niet voorbij de 370 kwam met een celeron 430. Daarbij ook de gekste voltages geprobeerd en zonder succes er vanaf gekomen.
Denk dat dit meer zegt over de CPU aangezien die meestal een FSB wall hebben daar. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 18-08-2008 19:43 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• blspjnl
@ TheMask: Bedankt voor je reactie, dacht ik het te hebben gevonden..zinkt de moed me weer in de schoenen..;) Ik ga eens googlen of er systemen zijn met dezelfde MB-PSU combinatie ( x38ds4 en OCZ Stealth 500W)..
edit: Nee, maar omdat het MB juist niet hoger wilt, ik heb op moment geen voeding, of connector om te kijken of de FSB dan wel hoger wil dan 360 ( op internet nog niets gevonden wat betreft die combo..)
edit2: Wanneer er geen extra 4-pins CPU EPS stekker inzit, wil de PC niet booten, fans blijven draaien e.d. maar de HDD gaat niet aan, daarom leek het me dat de FSB-wall misschien door het missen van die andere 4 pins EPS veroorzaakt wordt.

[ Voor 54% gewijzigd door blspjnl op 18-08-2008 21:04 ]

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

shinchan03

Niels

-The_Mask- schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:41:
[...]

Waarschijnlijk niet aangezien de extra 4 draden alleen maar voor een wat stabieler voltage zorgen bij een hele hoge load. ;)
Denk dat het probleem je moederbord is die niet hoger wil dan 360MHz, want normaal krijg je namelijk of vastlopers of dat de PC niet opstart als de FSB te hoog is. En niet dat die gewoon op 360 blijft staan als je 400 invult. ;)

[...]

Denk dat dit meer zegt over de CPU aangezien die meestal een FSB wall hebben daar. ;)
Heb een nieuw moederbord van Asus en zit te wachten op mem, ik denk dat ik je dan wel kan laten zien dat het niet aan de cpu ligt. Zal morgen als ik tijd heb wel is terug zoeken in de HWI contest over het probleem.

Met dezelfde batch gingen ze met een ander mobo eigenlijk vrijwel allemaal harder.

• blspjnl
Net op Hardware.info gezocht naar vergelijkbare MB-PSU combinaties en ik heb er 1 gevonden..ook een X38-DS4 i.c.m. StealthXtreme 500W en die heeft zijn E21x0 wel hoger gekregen dan 360 Mhz FSB. Dus wat is er mis het het MB? :S
Pagina: 1