[AMD Athlon X2 4600] Temperatuursproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Stefan_D
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 19:42
Zoals de titel al doet vermoeden, ik lijk een ernstig temperatuursprobleem te hebben met mijn X2 4600+. Allereerst mijn specs, daarna het probleem gevolgd wat ik zelf al heb geprobeerd.

Specs:

CPU: Amd Athlon X2 4600+ (S939), gekoeld door een Arctic Freezer 64 Pro.
Mobo: Asus A8N32Sli-Deluxe
RAM: 4x512 MB GEIL PC3200 DDR
GPU: Club3d Nvidia Geforce 8800 GTS 640 (g80)
Case: Antec Sonata 2
Voeding: Standaard van de Sonata 2, geloof ik een Antec Truepower-II 450W
Cooling: 1 Arctic Tri-cool (op hoogste snelheid, achter-bovenin), standaard 92 MM fan op AC Freezer 64 Pro, 1 Arctic 120 MM PWM fan (aangesloten op CPU fan, gaat draaien als CPU belasting stijgt, onder-voor in, zuigt koele lucht aan).

Het probleem:

Mijn CPU word zo warm dat de computer af en toe uitvalt. Met warm zit ik te doelen op core-temps boven de 90 C. (gemeten met CoreTemp 0.99 en CTGrapher die een grafiek van de CPU temps maakt). Nu, idle, terwijl mijn CPU letterlijk uit z'n neus zit te vreten zit Core Temp #0 op 50 C en Core Temp #1 op 42 C. Zodra ik iets van een load op de CPU zet (bijvoorbeeld games) schiet de temperatuur meteen omhoog naar 60-65 C, en stijgt deze langzaam naar 90 C. Ik weet dat hierbij de levensduur van mijn CPU en eventuele omliggende onderdelen ernstig achteruit gaat en soms (als ik niet de hele tijd alt-tab om mijn temps te controleren) valt mijn PC zelfs uit door de te hoge temperaturen.

Wat ik zelf al heb geprobeerd:

Ik heb de Arctic Freezer 64 Pro als eerste verwijderd (+- 4 weken geleden), oude koelprut (waardeloos spul) verdwijderd, nieuwe Arctic Silver 5 erop gedaan (precies volgens instructies van AC Silver zelf), koeler goed gemonteerd en het even aangekeken. De temps zijn idle wel iets lager geworden (was 55 / 50, nu 50 / 45), maar onder load klapt de PC er nog steeds geregeld uit.

Vervolgens, nadat ik vermoedde dat de cooler vies was / niet genoeg koude lucht aangezogen kreeg heb ik wederom de cooler verwijderd, koelpasta eraf gehaald, nieuwe koelpasta erop gedaan (de koelpasta was goed verspreid en bedekte de core precies zoals je zou verwachten, dus het leek daar niet aan te liggen), cooler opnieuw gemonteerd én een extra casefan (de eerder genoemde AC PWM fan) erin gedaan om eindelijk van de problemen af te zijn.

Nu, enkele dagen later, heb ik hetzelfde probleem nog steeds. Ik ben me ervan bewust dat de AC Silver 5 een inwerk periode heeft alvorens hij op volle sterkte werkt, maar dan nog zou mijn CPU mijns inziens nooit 80+ C mogen worden.

Extra informatie:

De heatsink word wel degelijk warm, maar zeker geen 90 C (ik kan het nog wel aanraken als mijn PC net is uitgevallen, maar het is wel onaangenaam warm).

De fans in de PC zitten niet vol met stof (alles is ontstoft de eerste en tweede keer dat ik de cooler opnieuw monteerde).

Ik ben me bewust van de huidige hoge temperaturen, maar de cooler en de CPU hebben jaren hun werk goed gedaan, ook in de hittegolf van geloof ik 2 zomers geleden.

Als er een oplossing voor dit probleem is, ik houd me warm aanbevolen. Zelfs het vervangen van de cooler is natuurlijk geen probleem, alles om een werkende PC te hebben, maar een andere oplossing is natuurlijk altijd welkom.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Moeilijk en ook meer iets voor "Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen" denk ik
Erg lastig ook dit.

Wat ik verassend vind is dat je de 92 mm fan van je CPU koeler niet hebt aangesloten op de CPU connector, maar dat je de extra intake fan van je systeem op hebt staan. Ik neem dus aan dat je CPU fan gewoon continue op volle toeren draait. Ik ook neem aan dat je hebt gecheckt of je fans allemaal wel draaien op volle load.

Wordt het met een tafel ventilator gericht op de kast koeler in het algemeen?
Verder, belast je onder load ook de Nvidia Geforce 8800 GTS 640? Want dat geeft ook een hoop extra warmte en die wordt waarschijnlijk ook langs je CPU geblazen.

Zucht, en misschien ook een kijken naar je voeding en spanning op de verschillende onderdelen.

"That was left handed..." - JJH

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoeveel Vcore krijgt je CPU?
Ik had laatst een 5600+ die in een Giga-byte bordje een veel te hoge spanning kreeg terwijl alles in het bios op auto stond. (1,45V ipv 1,35V)
Ik heb toen de spanning handmatig op 1,25V gezet zodat hij effectief 1,35V krijgt. Sinds dien wordt hij niet meer te heet.

Verwijderd

jhead22 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 10:32:
Ik had laatst een 5600+ die in een Giga-byte bordje een veel te hoge spanning kreeg terwijl alles in het bios op auto stond. (1,45V ipv 1,35V)
Hoezo zou dat teveel zijn? :)

Bij een OC draait mijn CPU ook op 1.45v hoor. Is normaal als je 800MHz harder wilt gaan.

@Ts, controleer de mounting van je Heatsink & CPU eens. Het lijkt alsof de warmte niet voldoende wordt afgevoerd. Caseflow is overigens ook belangrijk, en de snelheid waarop je koeler/fan draait.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Blaast je kast zelf ook warme lucht uit? M.a.w.: is je hele kast erg warm, of alleen het CPU-deel?

• Stefan_D
Ohja, ik had natuurlijk moeten vermelden: CPU draait op standaard VCore (1,35 V), zal nog even proberen te onderklokken (nooit mee gespeeld), want ik maak toch geen gebruik van de volle snelheid.

De CPU-fan zit wel aangesloten op de CPU-fan header van het moederbord, maar met een tussenstukje van de Arctic Fan (dat moet PWM sharing heten). De fan draait gewoon keurig op volle toeren als m'n CPU het zwaar heeft (>25% load) en dan begint ook de extra case-fan voorin te draaien. De heatsink en CPU zijn goed gemount, dat weet ik vrij zeker aangezien het al de derde keer is dat ik het hele zaakje opnieuw heb opgebouwt.

Er is inderdaad ook load op de 8800, maar die blaast z'n warmte gewoon keurig de kast uit en sowieso word die niet echt heel warm (niet veel meer dan 50-60 C volgens Ntune) en die warmte blijft dus niet in de kast hangen. M'n voeding en casefan blazen wel redelijk wat warme lucht naar buiten, maar mijn kast is over het algemeen niet erg warm. Mobo sensors (volgens Speedfan) geven 40-45 C aan.

Spanning heb ik al gecontroleerd met een aantal programmas, Speedfan, Asus PC Probe 2 en Everest geven alle 3 keurig stabiele voltages aan, en ook in't bios zijn geen grote afwijkingen te vinden.

Edit: zo gezegd, zo gedaan.

Via Bios: CPU Multiplier: 12x -> 10x. Hierdoor is de kloksnelheid nu 2,0 GHz ipv 2.4 GHz. Tevens VCore verlaagt naar 1,25 V ipv 1,35 V. Prime95, en SuperPi 1.5 ModXS gedraait, temps komen niet boven 50 C uit. Ook Red Alert 3 en Warcraft 3: TFT gedraait als benches, hij wordt niet meer te warm. Nog steeds vreemd dat m'n CPU op volle snelheid zoveel warmer wordt, maar het is niet anders (tot ik een andere oplossing heb).

[ Voor 15% gewijzigd door Stefan_D op 08-08-2008 21:00 ]

Verwijderd

Wat is die TDP van die S939 X2 4600? :)

Artic freezer is iets beter als een stockkoelertje maar verwacht geen wonderen. I.e koeler is voornamelijk opgebouwd uit aluminium en dergelijk. Je 8800GTS doet niet zoals je vermoed, alle warmte de kast uit jagen , maar eerder de rest van je kast opwarmen. Warmte stijgt namelijk, en in ATX-tower kasten liggen de videokaarten als het ware op hun zijkant. Warmte stijgt namelijk, direct richting je CPU. Je hebt dus kans dat door de omgevingswarmte je CPU ook te lijden krijgt.

• Stefan_D
De TDP twijfel ik een beetje aan om eerlijk te zijn. Core Temp zegt 85 W, AMD Website zegt 110 W. De de Freezer is natuurlijk wel gerate om alles tot de X2 5000+ en alle FX CPU's te koelen, dus ik vermoed dat het wel goed zit. En de 8800 GTS heeft zo'n mooie 2-slot koeler met een fan (feitelijk aan de onderkant dus) die lucht in zuigt en er achteren uitblaast. Het zal wel niet alle warmte eruit werken, maar ik vermoed toch wel het grootste gedeelte. Maar, zoals ik al zei, mijn kast is goed gekoeld. 2 casefans, voeding en CPU-fan moet toch genoeg zijn voor een relatief low-end systeem?
Pagina: 1