Conflict Netwerkkaart/Geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 13:11
Ik heb al sinds een aanschaf van mijn pc problemen met het werken van de netwerkpoort van mijn moederbord (soms doet ie t wel, soms niet). Dit zorgt er voor dat ik soms meerdere keren mijn pc opnieuw moet opstarten om een internetverbinding te krijgen, zeer irritant dus.

Nu heb ik geprobeerd dit op te lossen door een PCI netwerkkaartje erbij te zetten. Echter, zodra ik dit doe ziet Windows Vista mijn X-Fi geluidskaart niet meer. Is er dan ergens een IRQ conflict oid? Ik heb daar zelf iig geen kaas van gegeten, dus als iemand kan helpen graag!

Specs:
Asus P5B-E
Intel E6600 Core2Duo
MSI 8800GTX
Creative X-Fi
PCI Netwerkkaartje van de Dynabyte
Windows Vista Business

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Stoffa schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:07:
Ik heb al sinds een aanschaf van mijn pc problemen met het werken van de netwerkpoort van mijn moederbord (soms doet ie t wel, soms niet). Dit zorgt er voor dat ik soms meerdere keren mijn pc opnieuw moet opstarten om een internetverbinding te krijgen, zeer irritant dus.
Doorgaans kan je daar gewoon mee terug naar de leverancier die het voor je op gaat lossen.
Nu heb ik geprobeerd dit op te lossen door een PCI netwerkkaartje erbij te zetten. Echter, zodra ik dit doe ziet Windows Vista mijn X-Fi geluidskaart niet meer. Is er dan ergens een IRQ conflict oid? Ik heb daar zelf iig geen kaas van gegeten, dus als iemand kan helpen graag!
IRQ conflict zou theoretisch kunnen, in de praktijk komt het tegenwoordig nooit meer voor.
Je zou kunnen stellen dat een geluidskaart en netwerk kaart altijd probleemloos naast elkaar moeten kunnen werken.
Wat je nog zou kunnen proberen is de geluidskaart, of netwerkkaart in een ander PCI slot steken. (probeer beide even).
Wellicht los dat ook meteen het probleem met je onboard netwerkkaart op.

Wat je ook doet, zorg er voor dat je voor alle hardware in ieder geval de nieuwste drivers hebt, dat geldt dus voor:
-Je onboard netwerkkaart.
-Je losse netwerkkaart
-Je geluidskaart

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 07-08-2008 20:18 ]

Alles kan stuk.

• Stoffa
Hey remco, dank je voor de hulp.

Ik kan de nieuwste Creative drivers niet meer installeren omdat ik de melding krijg dat "ik geen Creative kaart in mijn systeem heb".
Je hebt gelijk wat betreft het niet goed functioneren van mijn onboard netwerkpoort; ik had toendertijd idd garantie moeten claimen maar goed..dat is nu niet meer aan de orde.
De netwerkkaart drivers werden door Vista automatisch geinstalleerd toen ik hem had ingeplugd, ik kan eens kijken of ik die nog wel kan updaten inderdaad.

Verder overlapt de 8800GTX 1 van mn pci poorten en heb ik er dus nog maar 2 vrij. Geluidskaart en netwerkkaart vullen dus al de pci poorten. Wat ik wel heb geprobeerd is ze om te wisselen, maar dat baat ook niet; Vista ziet dan nog steeds de X-Fi niet.

Iemand nog andere suggesties?

• remco_k

remco_k

Just to be sure:
Als je nu die netwerkkaart er uithaalt, doet je geluidskaart het dan weer?
Laat die netwerkkaart er even uit.
Installeer dan meteen de echte driver voor je onboard netwerkkaart.
Probeer die driver update voor je geluidskaart pas als deze het doet.

Effe reboot en kijk eens aan of het dan goed werkt.

Hoe weet je trouwens zeker dat er iets met de onboard kaart mis is? Kan ook makkelijk aan de netwerkkabel liggen, of aan het apparaat aan de andere kant van de kabel.

Alles kan stuk.

• Stoffa
remco_k schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:29:
[...]

Just to be sure:
Als je nu die netwerkkaart er uithaalt, doet je geluidskaart het dan weer?
Laat die netwerkkaart er even uit.
Installeer dan meteen de echte driver voor je onboard netwerkkaart.
Probeer die driver update voor je geluidskaart pas als deze het doet.

Effe reboot en kijk eens aan of het dan goed werkt.

Hoe weet je trouwens zeker dat er iets met de onboard kaart mis is? Kan ook makkelijk aan de netwerkkabel liggen, of aan het apparaat aan de andere kant van de kabel.
Ja als ik de netwerkkaart eruit haal wordt de geluidskaart onmiddellijk herkend.
Ik ga de drivers voor de X-Fi op die manier updaten nu, ik verwacht geen verbetering maar goed; dat hoor je over 5 minuten wel dan.
Ik zal ook gelijk de nieuwste drivers voor de onboard kaart erop zetten, maar ook hier verwacht ik geen verbetering want: vroeger heeft deze pc XP gedraaid en toen deed ie t al soms wel soms niet, toen overgegaan naar Vista64 met totaal andere drivers en weer exact hetzelfde probleem. Maar goed, ik zal ze updaten.

Ik weet dat zeker doordat ik nu de kabel van het internet in mn nieuwe netwerk kaart heb geplugd en het internet feilloos werkt, stop ik de kabel nu in de onboard netwerkpoort dan heb ik geen verbinding. Allemaal prima, maar nu heb ik dus geen geluid :(

Anyway, even drivers updaten dan...zo terug dan laat ik je horen of t wat uithaalde.

• remco_k

remco_k

Je moederbord heeft ook een onboard geluidskaart toch?
Misschien niet vergelijkbaar van kwaliteit met de Creative, maar dan heb je even een middenweg voor zolang je er niet uitkomt.

Alles kan stuk.

• Stoffa
remco_k schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:49:
Je moederbord heeft ook een onboard geluidskaart toch?
Misschien niet vergelijkbaar van kwaliteit met de Creative, maar dan heb je even een middenweg voor zolang je er niet uitkomt.
Jah klopt, ik wilde em eigenlijk niet inschakelen omdat ik dan meestal te laks ben ooit nog naar mn X-Fi om te kijken haha...maar idd...voor the time being kan ik die wel ff aanzetten ja.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
X-Fi geluidskaarten geven makkelijk IRQ conflicten, dat is een bekend probleem. Als het goed is is het mogelijk om IRQ's te veranderen in het apparaatbeheer, zodat je er voor kunt zorgen dat je X-Fi een IRQ voor zichzelf heeft (wat vereist is).

Hier staat hoe.

[ Voor 12% gewijzigd door NATStudent op 07-08-2008 20:57 ]

• Stoffa
Nou het is opgelost hoor, zowel de X-Fi als de Netwerkkaart werken nu. Het viel me op toen ik de netwerkkaart eruit haalde en de pc opnieuw opstartte de X-Fi nog steeds niet herkend werd.
Het bleek dus dat deze aan de rechterkant van het pci slot een klein beetje was losgeschoten tijdens het monteren van de netwerkkaart waardoor de pc hem niet meer zag (hoewel hij wel zat vastgeschroefd in het slot).

Na aandrukken van de X-Fi en hermonteren van de netwerkkaart worden ze nu allebei gezien. Jullie in ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!!
Pagina: 1