[Mod rewrite] Subdomain afvangen en silent rewrite

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TygeR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 16:23
Op tweakers zijn er al wel vaker topics geweest over dit onderwerp echter heb ik hier de oplossing voor mij nog niet uit kunnen halen.

Wat ik wil is het rewriten via .htaccess van een subdomein naar een url op het basis domein met een querystring. Op zich is dit niet lastig zie bijvoorbeeld:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1176455
waar ongeveer de volgende oplossing wordt aangedragen:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^forum\.example\.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.nl/ind...ID=1&pageID=5&contentID=4 [R=301,L,QSA]

Deze rewrite regel werkt goed alleen is hij niet silent, de adresbalk van de browser laat het gerewrite adres zien en dat wil ik niet.

Overigens is het zo dat de site bij een provider gehost is en dat ik de server niet onder eigen beheer heb. Bij het aanmaken van een subdomein wordt er standaard een subfolder aangemaakt waar het subdomein aan gelinkt is. Zoals ik nu werk zet ik de .htaccess in de subfolder dit zou ik ook liever niet doen.

Dus bij deze 2 vragen,
1. is het mogelijk om silent te rewriten van het subdomein naar het hoofd domein?
2. is er een manier om zonder een subfolder te gebruiken een subdomein af te vangen (bijvoorbeeld via htaccess in de site root)?

Als ik nu een niet bestaand subdomein invoer dan krijg ik de default pagina van apache te zien:
" Hey, it worked !
The SSL/TLS-aware Apache webserver was
successfully installed on this website."

vraag 2 is waarschijnlijk niet mogelijk maar misschien dat iemand toch een idee heeft.

edit:
Toch in WMS omdat ik niet de server in eigen beheer heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TygeR schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 19:16:

Wat ik wil is het rewriten via .htaccess van een subdomein naar een url op het basis domein met een querystring. Op zich is dit niet lastig zie bijvoorbeeld:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1176455
waar ongeveer de volgende oplossing wordt aangedragen:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^forum\.example\.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.nl/ind...ID=1&pageID=5&contentID=4 [R=301,L,QSA]

Deze rewrite regel werkt goed alleen is hij niet silent, de adresbalk van de browser laat het gerewrite adres zien en dat wil ik niet.

Overigens is het zo dat de site bij een provider gehost is en dat ik de server niet onder eigen beheer heb. Bij het aanmaken van een subdomein wordt er standaard een subfolder aangemaakt waar het subdomein aan gelinkt is. Zoals ik nu werk zet ik de .htaccess in de subfolder dit zou ik ook liever niet doen.

Dus bij deze 2 vragen,
1. is het mogelijk om silent te rewriten van het subdomein naar het hoofd domein?
Alleen als het dezelfde virtual host betreft. Het subdomein moet dan simpelweg een alias zijn van de hostnaam.
2. is er een manier om zonder een subfolder te gebruiken een subdomein af te vangen (bijvoorbeeld via htaccess in de site root)?
Ja. Zie vorige opmerking.
Als ik nu een niet bestaand subdomein invoer dan krijg ik de default pagina van apache te zien:
" Hey, it worked !
The SSL/TLS-aware Apache webserver was
successfully installed on this website."

vraag 2 is waarschijnlijk niet mogelijk maar misschien dat iemand toch een idee heeft.
Dat is een kwestie van een wildcard alias. Een wildcard DNS record maakt het dan helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Met een R=301 als flag gaat het sowieso niet silent gebeuren. Al eens opgezocht wat die doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

André schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 19:36:
Met een R=301 als flag gaat het sowieso niet silent gebeuren. Al eens opgezocht wat die doet?
Het gaat sowieso ook niet werken als je naar http://bla rewrite, en het gaat sowieso niet werken als het subdomein geen alias is van de hostname van de virtual host :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TygeR
Hoe zoek ik uit of het subdomein een alias is van het hoofd domein? is dit makkelijk te achterhalen? nogmaals ik kan niet bij de apache config files (dan was het hele verhaal makkelijk geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Upload een bestandje. Is het zowel via beide hostnamen te bereiken? Dan is minstens één van beiden een alias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TygeR
Een subdomein krijgt een map in de directory van het hoofd domein, dus bv.: subdomein test is benaderbaar als www.example.nl/test/ een bestand wat in die directory staat is dus vanuit bijde domeinen te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zul je toch aan de hostmaster moeten vragen of hij niet iets voor je kan betekenen, want in de huidige situatie ga je niet voor elkaar krijgen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:39

pim

* kick *

Dit was voor mij de oplossing voor een Silent rewrite van subdomeinen naar een php scriptje:

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^(www|wwww|ww|ftp|mail|ns|ns2|en)\.example\.com
rewriteCond %{HTTP_HOST} ^([a-z0-9][a-z0-9_\-]*[a-z0-9])\.example\.com
rewriteCond %{QUERY_STRING} !&?var=[^&]+
rewriteRule .* index_subdomein.php?titel=%1 [L]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pim schreef op maandag 27 april 2009 @ 20:11:
Dit was voor mij de oplossing voor een Silent rewrite van subdomeinen naar een php scriptje:
Hiervoor moeten toch echt alle subdomeinen van example.com naar dezelfde vhost verwijzen, en moet het dus ofwel de default virtual host zijn, of het moeten aliassen zijn of een wildcard alias. Daarna is het niet bepaald moeilijk meer, de rest is namelijk gewoon in de URL rewriting guide te vinden.
Pagina: 1