Simpele vraag over fancontroller

Pagina: 1
Acties:

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik merk dat in deze warmere zomermaanden mn harde schijven nogal heet worden, dus ik overweeg een fancontroller te kopen om de koeling wat op te voeren in die situaties. Maar ik ben wat dat betreft nogal een noob, dus hier wat simpele vragen.

Ik wilde eerst proberen om dmv fanspeed de snelheid wat op de schroeven, maar dat werkte dus niet; de fans konden alleen maar langzamer worden gezet. Is dit omdat ze gewoonweg niet genoeg stroom krijgen via het moederbord om harder te kunnen, of is het iets anders?

Werkt een fancontroller in die zin beter? Dat wil zeggen, pakt hij via zo'n molexkabeltje wel meer stroom als je de knop verder openschuift, zodat je dus je fanspeeds kan verdubbelen of meer? Of is dat ook beperkt en kan je dus alleen je speeds verlagen?

Ik zit overigens te denken aan de Zalman ZM-MFC-1, -1-plus of -2.

Alvast bedankt voor de tips!

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Verwijderd

Een fan is gemaakt voor 12V en kan je trager laten draaien door de spanning te verlagen. Als je fans dus al op 12V draaien zitten ze al aan hun max snelheid en kan je ze niet nog sneller laten draaien. Wel trager (spanning verlagen tot bv 5V wat de meeste fancontrollers kunnen).
Kies je fans dus zodanig dat ze bij 12V snel genoeg draaien naar je zin voor in situaties waarbij de meeste koeling vereist is, zo kan je in situaties waarin eerder stilte vereist is ze trager laten draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 18:35 ]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Fans in een PC zijn normaliter gemaakt om op 12 V te werken. Bij die spanning loopt zo'n fan dus op de door de fabrikant opgegeven snelheid (je kunt dit even als de max. snelheid beschouwen). Het feit dat je je fans alleen langzamer kunt zetten doet mij vermoeden dat ze al maximaal lopen. Het kopen van een fancontroller zal dan ook geen nut hebben.

Je hebt overigens toch een paar mogelijkheden tot betere koeling.
Persoonlijk zou ik de harde schijven gericht koelen door de ventilatie daarvan te verbeteren, bijv. door er een ventilator in de buurt bij te hangen.
Een andere mogelijkheid is om je bestaande fan(s) te vervangen door een type dat een hoger toerental loopt (er zit nogal wat verschil in), of zelfs een regelbare.
Als voorbeeld wil ik even deze regelbare fan noemen. Die heb ik vele jaren in mijn vorige PC gebruikt. 's Winters een fluisterstille 1300 rpm, in de zomer wat harder (tot een zeer lawaaiige 4800 rpm mogelijk). Of je sluit de temp.voeler aan i.p.v. de regelknop, dan gaat het toerental automatisch mee met de temp in de kast...

• Evil_king
De 4 fans die ik nu heb zaten al in mn kast: een Cooler Master 690. Er zitten er hiervan 2 op mn mobo en 2 via een verloopstukje direct aan een molexkabeltje.

Maar ik kan er dus vanuit gaan, dat als fanspeed zegt dat ze 12V trekken, ze al op hun max speed zitten. Alleen als dat lager is, is er nog speelruimte en heeft een fancontroller zin, toch?

@ jitter: Begrijp ik hier dus uit dat er ook fans zijn die specifiek gemaakt zijn voor hogere snelheden en dat ik dus gewoon een wat meer high-end fan moet hebben dan zo'n standaard-gevalletje?

Ik zal fanspeed weer even herinstalleren en kijken wat de voltages zijn en dan laat ik het weten. Alvast bedankt dusver!

[edit] ik zeg alsmaar fanspeed, maar ik bedoel natuurlijk speedfan....

[edit2] Nou die voltages kan ik geen wijs uit, maar de 2 fans aan het mobo draaien tussen de 1000-1200 en dat blijkt ook hun max te zijn. De 2 fans die direct aan een molexkabeltje zitten kan ik uiteraard niet uitlezen, maar kan ik ervan uitgaan dat die dus ook wel op hun max van 1200 zullen draaien?

[ Voor 22% gewijzigd door Evil_king op 07-08-2008 19:46 ]

• jitter
Ik heb even de specs van de CM-690 erbij gezocht. De 120x120 mm fans lopen volgens CM op 1200 rpm, dat is niet zo'n heel hoog toerental, maar ook niet heel laag voor dat formaat.
Echter, met 4 van zulke fans zou ik verwachten dat je kast prima geventileerd is. Ik denk dat verbetering van de luchtstroming bij de HDD's meer effect heeft dan meer algehele ventilatie verhogen (al kan dat natuurlijk geen kwaad).

De ene fan is de andere niet, er zit nogal wat verschil in toerental (rpm), luchtverplaatsing (cfm), en geluidsproductie (dBA), ook al is het formaat hetzelfde. En het hoeft niet eens een "high end" fan te zijn.
(Bijv.) de fabrikant van jouw kast maakt diverse soorten fans. Zo heb ik in mijn (stille) PC één Cooler Master 120x120 mm ultra silent casefan die maar 720 rpm/11,3 cfm doet terwijl er op hun site ook een standaard 120x120 fan staat die 2000 rpm/69,7 cfm doet. Nogal een verschil. De fans die nu in je PC zitten, zitten daar dus tussenin.
En dan heb ik het nu alleen nog maar over niet regelbare fans gehad...

Edit: ja, de fans aan het kabeltje zullen 12 V krijgen. Die op het mobo kennelijk ook, anders zouden ze niet 1200 rpm lopen (zoals hierboven gezegd is dat voor de standaard in die kast gemonteerde fans dus idd de max.)

[ Voor 9% gewijzigd door jitter op 07-08-2008 20:07 ]

• Evil_king
jitter schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:04:
IEchter, met 4 van zulke fans zou ik verwachten dat je kast prima geventileerd is. Ik denk dat verbetering van de luchtstroming bij de HDD's meer effect heeft dan meer algehele ventilatie verhogen (al kan dat natuurlijk geen kwaad).
Ik had ook verwacht dat het beter zou zijn; achterin mn kast bij het mobo en mn videokaart is alles ook dik in orde. Het is alleen vooraan, bij mn 3 harde schijven, dat kennenlijk een 12 cm fan recht ervoor nog niet genoeg is bij wat warmere dagen. Waarschijnlijk is dat vooral omdat 1 ervan nogal een oude Samsung-schijf is, die echt binnen no-time aan de 40+°C zit.

Maargoed, ik heb gekeken, en die ene fan die jij aanraadde lijkt me wel wat. Alleen nog 2 vraagjes:
1) Wat is beter: RPM of CFM? Want ik zie als ik ook op andere sites kijk, fans die of weer in het een, of weer in het andere erg goed scoren
2) Werkt zo'n temperatuursensor een beetje lekker/nauwkeurig? Want aangezien het alleen voor de warme dagen is, wil ik niet dat zo'n ding de speed maar op blijft schroeven (of juist niet) bij een verandering van +1 graad.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Je schijven kunnen prima 45 graden hebben hoor :)

RPM is he taantal rotaties per minuut. CFM is de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt. Totaal verschillende dingen dus. Hoe meer cfm, hoe meer lucht er verplaatst wordt en dus hoe koeler. Meestal is hoe hoger de RPM, des te hoger is ook de luchtverplaatsing (en het lawaai). Let wel dat er verschillen in design zijn. Een fan met een hoger RPM hoeft neit per definitie meer lucht te verpalatsen als een andere die een lagere RPM heeft.

[ Voor 93% gewijzigd door jdm8 op 07-08-2008 20:38 ]

• jitter
Evil_king schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:32:
Ik had ook verwacht dat het beter zou zijn; achterin mn kast bij het mobo en mn videokaart is alles ook dik in orde. Het is alleen vooraan, bij mn 3 harde schijven, dat kennenlijk een 12 cm fan recht ervoor nog niet genoeg is bij wat warmere dagen. Waarschijnlijk is dat vooral omdat 1 ervan nogal een oude Samsung-schijf is, die echt binnen no-time aan de 40+°C zit.
Ja, dat ken ik. Mijn Aopen QF50D heeft bij de 3,5" bays ook niet de beste luchtcirculatie die je je kunt bedenken. Ik heb er twee SATA schijven in hangen. Een wat oudere 80G Maxtor en een nieuwe 500G WD. De Maxtor wordt ook aardig warm (soms meer dan 45 graden) maar zit toevallig achter het bovenste klepje voor toegang tot het diskettestation (dat er dus niet zit). Op echt warme dagen zet ik dat klepje wel eens open en dan zakt de temp tot onder de 40 graden. Bij de WD heb ik niet die mogelijkheid, maar die wordt gelukkig niet zo warm als de Maxtor (max. 42 graden)..
Overigens heb ik n.a.v. dit bericht besloten daar geen extra ventilatie op los te laten.
Maar goed, ik heb gekeken, en die ene fan die jij aanraadde lijkt me wel wat.
Voor zover ik weet heb ik niets aangeraden, wel mogelijkheden laten zien. Maar op welke fan doel je eigenlijk?
Alleen nog 2 vraagjes:
1) Wat is beter: RPM of CFM? Want ik zie als ik ook op andere sites kijk, fans die of weer in het een, of weer in het andere erg goed scoren
2) Werkt zo'n temperatuursensor een beetje lekker/nauwkeurig? Want aangezien het alleen voor de warme dagen is, wil ik niet dat zo'n ding de speed maar op blijft schroeven (of juist niet) bij een verandering van +1 graad.
1) RPM (Rotations Per Minute) geeft de draaisnelheid aan; CFM (Cubic Feet per Minute) de hoeveelheid lucht die de fan per minuut transporteert.
Een hoge RPM betekent nog niet automatisch een hoge luchtverplaatsing. E.e.a. hangt af van de afmetingen van de fan (logisch), maar ook het ontwerp van de schoepen van het fanblad.
Met RPM's kun je fans dus niet echt goed gaan vergelijken, met CFM's wel.
Let wel op: veel CFM's betekent doorgaans ook veel herrie.
2) Als je doelt op de Thermaltake die ik in mijn eerste antwoord als voorbeeld gaf: dat ging om een 80x80 mm fan. De Thermaltake A2029 is een vergelijkbare 120x120 mm variant. Deze loopt min. 1300 rpm (35,4 cfm) tot 20 graden en loopt dan op naarmate de temp. hoger wordt tot een max. van 3500 rpm (95,2 cfm) boven de 55 graden.
Die sensoren zijn niet heel erg precies, maar je kunt wel wat spelen met de plaatsing van de sensor om tot een goed resultaat te komen. Overigens, de A2029 kan ook met de hand worden bediend met een knop die je in een vrij PCI-slot zet, zo loopt de fan nooit harder dan jij wil.

Verwijderd

Als je een goeie fancontroller zoekt zou ik ook de Scythe Kaze Master 5.25 eens bekijken.

Scythe Kaze Master 5.25 review

• Evil_king
Bedankt jongens, hier heb ik veel aan. Ik kijk even wat mij een mooie fan lijkt en dan stop ik die er eens in. Als ik veel verschil merk kan ik altijd nog mn andere fans ook vervangen, en het geheel dan nog aan een controller hangen ook.

@jitter: ik bedoelde er idd een van dat type waar jij mee aan kwam; dus met temp sensor en speedcontrol.

Bedankt voor de snelle hulp; ik meld me weer als nog problemen zijn ;)

Pagina: 1