• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb een DVB-T USB pen ontvanger gekocht en aangesloten op de laptop.
Met de bijgeleverde software (WinTV) en met ProgDVB werkt het in NL perfect.

Met deze laptop en DVB-T USB pen naar FR gereden en daar werkt het (in een ongewijzigde configuratie) totaal niet. Geen enkele ontvangst van welke zender dan ook.

Voor de zekerheid met de auto naar de DVB-T zendmast gereden. Op een paar honderd meter afstand van de mast een totale nieuwe scan uitgevoerd maar de software detecteerd totaal geen enkel signaal/station.

Het probleem kan dus niet liggen in de signaalsterkte want die moet met de zendmast op een paar honderd meter afstand natuurlijk goed zijn.

Ik ben al dagen op het inet aan het zoeken maar niets gevonden.
Heeft iemand een hint?

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Misschien hebben ze in Frankrijk geen free to air zenders?

• rokas
  • Niet online
SOEPSTENGEL13 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 18:05:
Misschien hebben ze in Frankrijk geen free to air zenders?
Ook FR heft de analoge zenders op netzoals dit in NL al is gedaan dus moet men een alternatief aanbieden. Dit heet in FR "TNT" maar is dat is gewoon een andere benaming voor DVB-T.
Dus FTA zenders genoeg in FR!

En... al zouden ze dat niet hebbben, dan nog zie je, bij het maken van een scan alle zenders die je kan ontvangen alleen zijn die gecodeerd en dus niet "te bekijken".

Soepstengel, toch erg bedankt voor je reactie.

Verwijderd

Ik kan het van de TNT FTA channels even niet zo gauw vinden, maar kan het zijn dat de gebruikte encoder niet door je ontvanger wordt ondersteund. Ik zie dat de pay per view channels van TNT iig MPEG-4 AVC gebruiken, dat is volgensmij al anders dan Digitenne gebruikt (wat volgensmij MPEG2 is).

• rokas
  • Niet online
Volgens dit document wordt voor de FTA kanalen MPEG-2 gebruikt.
Voor de andere (HDTV) kanalen wordt inderdaad MPEG-4 gebruikt.
Gisteren nog vlakbij een andere steunzender geweest en ook daar geen enkel station tijdens een complete scan gevonden. Ik begin heel erg te twijfelen of de DVB-T ontvanger nog wel werkt. In NL kan ik dit controleren.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem.

Strong SRT 5011

Werkt perfect in Nederland en Duitsland.

Frankrijk: helemaal niets.

Wel worden er kanalen gevonden, verder geen beeld.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:02
misschien toch enige vorm van codering waarvoor je een smartcard nodig hebt, maar dat je die card gratis kan krijgen ofzo?

Verwijderd

maarud schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:04:
misschien toch enige vorm van codering waarvoor je een smartcard nodig hebt, maar dat je die card gratis kan krijgen ofzo?
Maar dan zou de ontvanger dat toch aan moeten geven?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:09:
[...]

Maar dan zou de ontvanger dat toch aan moeten geven?
ja dat klopt. misschien is het beeld anders ge-encoded, dus met een andere vorm van MPEG-2 ofzo?

Verwijderd

@rokas en mikkers, geven de ontvangers geen foutmeldingen of zo? Ik bedoel, dat je zegt dat het niet werkt bij jullie zul je toch ergens op baseren :) Als je de kanalen ziet maar geen beeld hebt kan het net zo goed betekeken te zwak signaal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken over TV horen in LPPR

Move OH -> LPPR :)

Oslik blyat! Oslik!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Misschien omdat Frankrijk uitzendt in SECAM?

• rokas
  • Niet online
Terug in NL en even gekeken of de hardware toch misschien onderweg defect is gegaan.
Helaas, het werkt nog perfect in NL.

Core_dump: SECAM wordt gebruikt in analoge uitzendingen. Dus dat was met "ouderwetse" televisies inderdaad een probleem. In DVB-T spelen geen zaken als PAL, NTSC of SECAM (of verschillende video - audio uitzendfrequenties of geinverteerde beelden).

Het zou MPEG-2 moeten zijn voor de FTA's.
Maar het is nu wel haast voor 100% duidelijk: er moet net wat anders zijn dan in NL en BE.
Vreemd want ik meen wel eens verhalen te hebben gelezen van mensen in BE die ook FR via DVB-T hebben ontvangen (heet in FR overigens TNT).

Mikkers: bij mij zelfs geen gedetecteerde kanalen gezien laat staan dat je er uit kan kiezen en naar kijken.

Herelam: geen foutmeldingen, gewoon geen enkele zender (multiplex kanaal) gevonden.

Iemand een idee waarom het niet in FR werkt?

[ Voor 11% gewijzigd door rokas op 19-08-2008 22:12 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43
Jah, Frankrijk werkt met een ander systeem. Philips heeft bijvoorbeeld van bepaalde LCD tv's aparte modellen die ook Frankrijk ondersteunen.
In nederland wordt mpeg2 als codering gebruikt, in frankrijk mpeg4, je ontvanger zal dat moeten ondersteunen, anders gaat het niet werken.

Verwijderd

Raymond schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:14:
In nederland wordt mpeg2 als codering gebruikt, in frankrijk mpeg4, je ontvanger zal dat moeten ondersteunen, anders gaat het niet werken.
Die MPEG4 is dus alleen voor de betaalde zenders zoals hierboven al vermeld.

Verwijderd

In mijn blazeTV software bij mijn dvb-t usb stick, zit een scanfunctie per land, zo te zien zendt Frankrijk dvb-t op de uhf uit, en Nederland op vhf? Heb je geen hogere frequency ranges om te scannen?

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:00
TNT gebruikt gewoon mpeg2, en met mijn (Belgische) DVB-T-ontvangers ontvang ik gewoon alle 18 TNT-kanalen (mits gebruik van een goede buitenantenne, want ik woon niet in het 'officiële' bereik), naast de VRT en de RTBf. De pay-kanalen zijn inderdaad mpeg4, maar die kun je toch maar ontvangen met een officiele decoder die je bij je abo 'krijgt'. En UHF/VHF : hangt af van de zender en mux.

• Ralph Smeets
  • Laatst online: 13:31

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

In principe zou je met elke willekeurige DVD-T-ontvanger de vrije 18 TNT-zenders moeten kunnen ontvangen. Mits je in het bereik bent van een TNT zendmast en dat is niet overal het geval. Tel daarbij ook nog eens op dat in Frankrijk voor analoge televisie wel gebruik wordt gemaakt van steunzenders, maar voor digitale televisie niet. Check anders op deze site (TDF) of je wel in het bereik van een zendmast met TNT was of niet.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• rokas
  • Niet online
Nederland maar ook Frankrijk zenden beiden op de UHF uit.
Ik heb zelfs op exact de juiste frequentie afgestemd van de zender in FR maar ook dat hielp niet.
Buiten dat, de stick scant op alle oude analoge tv kanalen dat is dus VHF en UHF.
Met de meegeleverde software moet je zelfs een land instellen voor het scannen (iets anders dus dan de taal instelling) en die laat Frankrijk ook zien. Ik meen ook in een forum te hebben gelezen dat iemand uit België ook Franse kanalen ontving (en daar bedoel ik zenders in Frankrijk en niet Wallonië).

Ralph Smeets: uitgaande van jouw site zie ik dat ik voor een verkeerde mast heb gestaan want ik dacht dat de zender "Ussel" in Ussel zelf staat, en wat bevreemd mij, volgens het kaartje is Ussel zelfs een randgevalletje wat betreft de ontvangst. En mijn ontvangst antenne was maar een kleefvoetsprietje bovenop de auo. Ik begin te vermoeden wat de oorzaak van het probleem is... Dus een veel te laag signaal nivo, in ieder geval voor een simpel sprietje (en ik meen dat de meeste Franse DVB-T zenders horizontaal gepolariseerd zijn).

Ik had het vermoeden dat net zoals in NL je met een klein sprietje op de meeste locaties je een redelijk beeld kan krijgen dit niet dus geldt in FR. Kwestie van het aantal steunzenders die in NL behoorlijk hoog is en FR wat lager. Daarnaast geldt dat je ook te maken hebt met niet vlak terrein.

Voor nu, wat mij betreft zie ik dit als "de oplossing" voor het probleem. Allen bedankt voor jullie input.

[ Voor 51% gewijzigd door rokas op 21-08-2008 18:14 ]

• Ralph Smeets
  • Laatst online: 13:31

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Het kleine sprietje werkt in Frankrijk alleen maar in een beperkt aantal groter steden die hun eigen krachtige zender hebben. Denk hierbij aan Parijs en Lyon. Ik woon zelf in Frankrijk en weet uit ervaring dat het niet vanzelfsprekend is om een goede DVB-T ontvangst te hebben.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:00
Ik denk dat dat inderdaad het probleem zal zijn. Ik woon veel dichter bij de zendmast van TNT (Lambersant) dan die van de VRT (Egem) of de RTBf (Doornik). Toch ontvang ik de VRT en RTBf zonder problemen met een versterkte binnen-antenne, en voor TNT heb ik een yagi-buitenantenne nodig. Een zo'n sprietje geeft nog minder dan gewone binnen-antenne.

• Hansdk
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-04-2022
En is het nu gelukt om dvb-t te ontvangen? In Frankrijk hebben ze, net als in Belgie, een ander systeem. In zo verre dat ze daar horizontaal uitzenden en in Nederland verticaal. Ook ik heb vorig jaar een poging gewaagd met laptop en Hauppauge pci-expresscard (HVR-1400) Maar zonder succes. In Frankrijk heb ik er mensen over gesproken en weet nu dat het TNT heet. Zendmasten en zo weet ik nu ook te vinden. Overigens houdt Frankrijk pas in 2011 op met analoog zenden. Je antenne moet je dus draaien om ontvangst te hebben. In september ga ik weer naar Frankrijk en ga dus weer een poging wagen. Ik ben nog op zoek naar een goede antenne. Want met 'het sprietje' verwacht ik weinig succes te hebben.
Wat zijn je huidige ervaringen?

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 17:32
er staat mij ook iets bij dat er verschil is tussen een aantal landen in de polarisatie..

Nu weet ik niet of dit voor DVB ook is, maar de oude spriet "lag" ipv "stond" omdat in nederland vertikale polarisatie is.

Of dit nu echt het verschil maakt tussen wel of geen ontvangst of slecht ontvangst weet ik niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik kon in Frankrijk gewoon TV kijken met deze hardware:

Asus EEE 900 met als TV software "DVB Dream"
Zolid Hybrid TV Stick (EM2883 Chipset)
zelfgeknutselde antenne (werkt stukken beter dan zo'n meegeleverd sprietje!!!!)

Ik had geloof ik een stuk of ~10 zenders

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2010 14:27 ]

Pagina: 1