Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Afgelopen week werd bekend gemaakt dat we bij ons op het werk deel gaan nemen aan een bedrijfs fietsen plan. Mooi, ik kan wel een nieuwe fiets gebruiken.

Maar zoals jullie wellicht weten is dat niet van toepassing voor mensen met "een auto van de zaak".*
Nu ben ik service monteur, en heb dus een bedrijfswagen, waarin ik alleen zakelijk rij. Geld dit ook als auto van de zaak?
In feite is het voor mij niets meer dan een stuk gereedschap, want ik betaal er niet voor, de zaak heeft hem betaald, en ik heb hem ook niet zelf uitgezocht ofzo. Verder fiets ik eigenlijk altijd naar het werk, tenzij ik bijv. s'ochtends vroeg naar een klant toe moet, dan vertrek ik vanuit huis, en nem ik de dag ervoor de auto mee naar huis. Ik woon op 5 KM afstand.

Maar om de bui die ik zie hangen voor te zijn wil ik graag weten waar ik recht op heb, mochten ze moeilijk gaan doen omdat ik een "auto van de zaak" zou hebben. Mocht dat dus ook gelden voor personeel wat de auto alleen zakelijk gebruikt.

Stel dat ik elke dag 2x5KM met de auto zou afleggen, dan zou het alleen maar meer geld kosten, wat zo'n fiets dus al snel recht trekt. Om nog maar te zwijgen over de punten waar het fietsplan voor gemaakt is: Voordeeltje voor de werknemer en werkgever, gezondere werknemers en minder
vervuiling en files.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Volgens mij is de enige eist dat:
De aan te schaffen fiets dient voor meer dan de helft van het aantal werkdagen te worden gebruikt voor vervoer woon-/werkverkeer
Bij een voor de rest 'kaal' fietsenplan draagt ook alleen de belastingdienst kosten en een werkgever niet (behalve wat administratie).

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nee, het bedrijf stelt dit denk ik als eis, op internet kwam ik met zoekwoorden als auto van de zaak, fiets, fietsplan, en bedrijfswagen etc. Meerdere bedrijven tegen die die eis stellen.
Wat ook niet onlogisch is, anders wordt je gewoon 2x gematst, en mensen met een leaseauto komen eigenlijk toch altijd al met de auto naar het werk, dus dan gaat de bovenstaande regel niet meer op.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 17:07
Maar de TS heeft een bedrijfsauto. niet zozeer een leaseauto.Voordeel van 't fietsplan is een fiscaal voordeel meestal waar de werkgever naar mijn idee ook weinig aan bijdraagd behalve wat administratieve handelingen.Bij mijn werk is de stelregel wel inleveren van je KM vergoeding oftewel alleen interessant voor de mensen die te dichtbij wonen en dus geen KM vergoeding krijgen.

Gezien de TS 'm niet privé gebruikt (geen bijtelling) en zelfs niet voor woon-werk lijkt mij dat je hier gewoon gebruik van moet kunnen maken. Leg 't eens voor bij je leidinggevende of bij HR.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Een auto van de zaak zie ik als een leasekar waar je privé zelf ook in mag rijden. Kan me voorstellen dat de werkgever dat niet wilt combineren met een fietsplan. Wat jij hebt is een auto die op de zaak staat en jij gebruikt voor je werk. Die fiets daarentegen is bedoeld voor je woon-werkverkeer en niet voor werkverkeer zoals die auto .

Logischerwijs moet je hier dus gewoon voor in aanmerking komen tenzij ze het acceptabel vinden dat de servicemonteur met onderdelen en gereedschap op de fiets gaat 8)7

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
3x per week op de fiets naar je werk gaan kan toch? Servicewagen op de zaak laten staan.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Het fietsplan is bedoeld om mensen fiscaal aantrekkelijk een goede fiets te geven om van en naar het werk te reizen. Dat doe jij met de auto van de zaak. Dus ook nog een fiets van de zaak zou een beetje dubbel zijn. Of je de fietsplan-fiets of auto van de zaak wel of niet prive gebruikt, doet niet ter zake.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
SmartDoDo schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 20:55:
Een auto van de zaak zie ik als een leasekar waar je privé zelf ook in mag rijden. Kan me voorstellen dat de werkgever dat niet wilt combineren met een fietsplan.
Dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Een fietsplan kost de werkgever namelijk helemaal niets, hooguit een uurtje administratie. Als hij zijn medewerkers een plezier doet met een fiets (binnen de regels) dan zou ik daar als werkgever altijd aan meewerken.
martin2005 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 08:18:
Het fietsplan is bedoeld om mensen fiscaal aantrekkelijk een goede fiets te geven om van en naar het werk te reizen. Dat doe jij met de auto van de zaak. Dus ook nog een fiets van de zaak zou een beetje dubbel zijn. Of je de fietsplan-fiets of auto van de zaak wel of niet prive gebruikt, doet niet ter zake.
In de TS staat beoorlijk duidelijk dat er vrijwel dagelijks naar het werk gegaan wordt op de fiets, niet met de auto van de zaak dus.

Ik zou gewoon meedoen met het fietsplan. Volgens mij is er ook vrijwel geen controle op die regeling. Zolang je maar niet te ver weg woont, dan is het namelijk tamelijk onwaarschijnlijk dat je met de fiets naar je werk gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door argro op 11-08-2008 08:51 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
dan zouden taxichauffeurs ook geen fietsenplan kunnen krijgen dus.

Lijkt mij dat het kan. Anders zou iedereen die een auto/bus/wat dan ook als vervoersmiddel heeft voor zijn werk geen fietsplandeelnemer kunnen zijn.

Verwijderd

argro schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 08:49:
[...]

Ik zou gewoon meedoen met het fietsplan. Volgens mij is er ook vrijwel geen controle op die regeling. Zolang je maar niet te ver weg woont, dan is het namelijk tamelijk onwaarschijnlijk dat je met de fiets naar je werk gaat.
volgens mij geld het zelfs als jij vanaf je huis naar de trein fietst dus afstand maakt ook niet uit.

veel mensen moeten namelijk nog een stukje rijden voordat ze bij de trein zijn. dit kan dus met de fiets/tram/bus/metro/lopen

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 11:21:
[...]

volgens mij geld het zelfs als jij vanaf je huis naar de trein fietst dus afstand maakt ook niet uit.

veel mensen moeten namelijk nog een stukje rijden voordat ze bij de trein zijn. dit kan dus met de fiets/tram/bus/metro/lopen
Inderdaad, want mensen die verder dan 15km verder wonen, die mogen ook een fiets aanschaffen, en het zijn maar weinig mensen die de helft van de dagen 30km willen fietsen ;) Maar vanaf het station dan naar het werk mag dan geen probleem zijn, want al controleren ze het: Jij komt gewoon op de fiets naar je werk :)

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 12:18
Als jij geen bijtelling betaald, dan heb je geen auto van de zaak.
Simpel.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28
http://www.bikesonline.nl/page/page.asp?ID=5:
In alle gevallen geldt dat de werkgever aannemelijk moet maken dat de fiets voor meer dan de helft van het aantal werkdagen wordt gebruikt voor woon-werkverkeer. Bij een reisafstand van minder dan 15 kilometer gaat de Belastingdienst er zonder meer van uit dat de bedrijfsfiets wordt gebruikt voor woon-werkverkeer.Woont men verder, dan zal de werknemer moeten aantonen dat hij daadwerkelijk voor meer dan de helft van het aantal werkdagen met de fiets komt. De regeling geldt ook voor carpoolers en mensen die met het openbaar vervoer komen. Dit noemt men voor- en natransport.
In principe is het dus goed mogelijk om met een bedrijfs- en/of leaseauto vn de regeling gebruik te maken mits je werkgever kan aantonen dat je het vereiste aantal keren met de fiets naar het werk komt. Jouw werkgever zou hieraan al kunnen voldoen door op het formulier op te nemen dat jij belooft 3 dagen per week op de fiets naar je werk te komen en dat je de bedrijfswagen dan ook op het bedrijfsterrein stalt, dan is het jouw verantwoordelijkheid als er niet aan de voorwaarden wordt voldaan. Uiteraard onder voorbehoud dat bovenstaande constructie aannemelijk is (dus niet een onderhoudsmonteur regio Groningen die z'n auto op het kantoor in Middelburg stalt ;) ).
Pagina: 1