Hoe foto's (digitaal) veilig te bewaren.

Pagina: 1
Acties:

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik heb een vraag:
Ik heb foto's op mijn hd staan en nog wat foto's op cd.

Als mijn hd crasht dan ben ik toch mooi het haasje.
Ik wil die foto's met name backuppen omdat mijn dochters geboorte etc erop staan.

Maar goed het gaat misschien om 4gb.

Ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst nogal groter kan worden.
Bovendien kunnen er in de toekomst makkelijk filmpjes bij komen.

Wat zouden jullie adviseren:
Een usb stick van 16 gb?
Of gewoon een externe HDD van meteen 260 gb bijv.

Het laatste lijkt mij het beste vooral met het oog op de toekomst.

Ik zelf heb denk ik al de keuze gemaakt, maar als ik dan een externe hdd neem, wat is dan op het moment goed/betrouwbaar (Western didigtal?)

Burp

Verwijderd

Wii4all schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:51:
wat is dan op het moment goed/betrouwbaar (Western didigtal?)
Niks! Gewoonweg altijd dubbel opslaan is redelijk betrouwbaar.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik zou het naast op een externe HDD nog ergens anders op zetten. Ik heb wel eens gehad dat een HDD crashte, en toe in de backup terug wou doen de backupschijf onleesbaar bleek te zijn 8)7 Zet het ook op een dvdtje of blu ray en berg die ergens op, liefst niet in hetzelfde huis als je pc ivm. brand. kost bijna geen moeite of geld. Let wel dat dvd's niet het eeuwige leven hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door jdm8 op 07-08-2008 16:55 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

En voor ongeveer 35 euro per jaar (misschien nog wel minder) online opslaan. Er zijn genoeg aanbieders.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-02 10:28
Het is maar net hoe ver je wilt gaan. Je kunt backuppen naar cd/dvd of andere media (tape oid) of naar een hardeschijf of online. Ga je deze plaatsen in dezelfde ruimte of op een geografisch andere lokatie? Een paar dvd's in een brandkluisje oid lijkt me een goede en betaalbare oplossing. Een externe harddisk kan ook, echter niet aangesloten laten aan het systeem dan.

Specs

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik heb een vraag:
Ik heb foto's op mijn hd staan en nog wat foto's op cd.

Ik wil die foto's met name backuppen omdat mijn dochters geboorte etc erop staan.

Maar goed het gaat misschien om 4gb.

Ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst nogal groter kan worden.
Bovendien kunnen er in de toekomst makkelijk filmpjes bij komen.

Wat zouden jullie adviseren:
Een usb stick van 16 gb?
Of gewoon een externe HDD van meteen 260 gb bijv.

Het laatste lijkt mij het beste vooral met het oog op de toekomst.

Ik zelf heb denk ik al de keuze gemaakt, maar als ik dan een externe hdd neem, wat is dan op het moment goed/betrouwbaar (Western didigtal?)
dan nog heb je geen data zekerheid, ik zou niet willen dat ik op een usb stick moet vertrouwen voor data veiligheid.

Beter kun je een raid 1 array oid opzetten ervoor

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Syncen tussen 2 schijven, online opslag, branden op DVD, Raid NAS set kopen, tape backup, Co-locatie... Ik zou zeggen google er es een beetje op los. Oplossingen genoeg.

Basis principe is dubbel opslaan en goed bijhouden.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
* Ehhmmm het onderwerp van je topic is niet echt duidelijk. Daar zijn suggesties (regels) voor,die staan netjes in het forum vermeld*

Maar als je dan toch moet kiezen hangt het af van je overwegingen.
Wil je meer zaken backupen, evt geautomatiseerd en gaat het om grote bestanden die je toch niet wil meenemen dan zou ik een externe HDD nemen.
Als je het mee moet kunnen nemen dan is een USB stick te overwegen.

[ Voor 2% gewijzigd door martinx76 op 07-08-2008 16:57 . Reden: spelfoutjes ]

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

CrankyGamerOG schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:55:
[...]

dan nog heb je geen data zekerheid, ik zou niet willen dat ik op een usb stick moet vertrouwen voor data veiligheid.

Inderdaad, maar tevens online opslag er bij. Dan heb je als je huis afbrand ook je gegevens nog.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:55:
[...]

Is minder betrouwbaar dan gewoon dubbel los opslaan, en denk ik ook niet echt hetgeen de TS zoekt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Backuppen is eigenlijk een probleem, bijna alles is slecht/niet optimaal.
Dus cd/dvd, hardeschijf is slecht, dit kan elke moment leeg/defect zijn.
Digitale video bandjes(DV) en professionele tape streamers zijn het beste(is wel duur).

Dus wat over blijft is dus meerdere kopieen maken.

Film.
DV film laat dit op band staan en maak minimaal 2 kopieen op dvd(2 merken dvd's pakken), dan heb je 3 kopieen.

Foto's .
Minimaal 2x op dvd zetten(2 verschillende merken dvd's gebruiken), en laten afdrukken van de meeste foto's, dus dan heb je ze 3x. Foto's afdrukken is het beste voor de toekomst.

De hardeschijf kun je als extra backup gebruiken, maar denk eraan dat dit van het ene moment op het andere leeg kan zijn, alles gaat eens kapot, bliksem etc.

Dit is wel belangrijk:
Branden van dvd's kun je kontroleren op kwaliteit, www.cdfreaks.com, ga naar het forum, daar vind je een beschrijving hoe je dit kunt doen.(cdspeed quality scan)
Koop goede dvd's.
Verschillende merken dvd's gebruiken omdat, indien er een produktie fout in zit, dan heb meer kans dat ze niet alle 2 defect zijn.(leeg)
Met dit testen kun je ze dus ook na een aantal jaren weer testen of slechter zijn geworden.

Usb stick weet ik niet , lijkt me niet echt goed.

Vroeger heb ik film opgenomen op 2 cd's, op kodak goud/goud cd's, later was vaker 1 leeg, dus de hele film kon ik weggooien, dat was fijn.

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 07-08-2008 17:07 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dubbel opslaan en belangrijke foto's ook nog naar een Gmailadres mailen lijkt me redelijk safe bij brand ofzo. Met flim gaat dat niet lukken, maar je kan wel aardig wat foto's kwijt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

Ik ga er mee aan de slag.

Online backup klinkt ook wel goed.

Burp

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Misschien een handig linkje: ADrive, 50GB(!) gratis online opslag! Werkt op zich goed, uploadsnelheid is niet heel hoog, maar wel te doen, en je hebt het dus mooi ergens extern staan! Wel ook een externe harde schijf halen, dan lijkt het me redelijk safe.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Verwijderd

Gewoon een usb stick van 8 GB kopen. Het liefst twee, zodat een stroomonderbreking tijdens de backup niet desastreus hoeft te zijn.

Tegen de tijd dat je collectie de 8 GB heeft bereikt, zijn de prijzen dusdanig gezakt dat 2x 32 GB even duur zijn als de 8 GB nu.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eerst even een titel change, want deze raakt kant nog wal. Daarnaast zou de Ts ook eens naar wat topics kunnen gaan zoeken welke met backup en opslag te maken hebben. :) Gewoon jezelf eens verdiepen in de materie.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 08-08-2008 00:40 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25

RvV

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de houdbaarheid van USB sticks. Sticks van 8 of 16gb zijn goed te betalen en als ze niet wegrotten zoals mijn 3 jaar oude DVD's (donker en koel bewaard), lijkt mij dit een prima alternatief. :)

Y'24

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb een beetje meer data dan 4GB maar ik heb het zo geregeld:

Het centrale element is een NAS met daarin 2x750GB in RAID1. Dat brengt al iets van zekerheid, maar is natuurlijk nog niet ideaal. Voorts heb ik bijvoorbeeld mijn fotos ook daar staan waar ik ze nodig heb ter bewerking; Op mijn werkbak. En bijvoorbeeld muziek of video op mijn mediacenter. Vervolgens heb ik nog een externe USB schijf van 750 GB die ik op mijn werk bewaar en af en toe meeneem om de nieuwste zaken erop te zetten. Die laatste stap ga ik nog proberen te verbeteren door voor de synchronisatie een USB stick in te zetten. Daar moet ik nog even een tooltje voor schrijven.

Ik zou overigens USB sticks niet als permanent opslag gebruiken. Ik geloof wel dat die dingen hun informatie een paar jaar behouden, maar het grote probleem voor mij is dat je ze vrij snel kwijt kunt raken. Zeker als je ze ook nog wel eens meeneemt voor andere doeleinden.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:08
Paar opties:

- Synchroniseren tussen 2 servers, zo backup ik mn belangrijke dingen bij servertje @ ouders, en andersom
- Online backup: mijn server synced weer met mn colodoos @ amsterdam

Ext hdds, dvds, usbsticks enz ben ik niet verzot op. Hdd's vergeet je af te koppelen, worden (mee) gejat, branden ook af, enz. Tenzij je structureel goed daarmee overweg gaat.. maar ik ben liever lui dan moe. Alleen een hdd crash wordt opgevangen, de rest (diefstal, brand enz) helpt t niet veel mee als ie bij je PC blijft liggen...

Zoiezo zou ik afweging maken wat belangrijk is en wat niet. Mijn echt belangrijke data is momenteel <10Gb. Muziek, films en andere crap is dan jammer, maar niet on-overkoomlijk. Dat downloaden we wel weer.
Alleen fotos, documenten enz gaan mee met de backups.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dit is voor jou de beste oplossing.

1. Koop een USB hardeschijf. Die dingen kosten niets. Je slaat je foto's op op de computer en maakt een kopie (met software) periodiek naar de usb disk.

2. Voor de veiligheid maak je van de specifieke foto's zoals de geboorte een kopie op een USB stick of een 2e disk en die leg je bij je ouders of ergens anders. Dan heb je nog wat na een brand / diefstal.

Tip: gebruik geen CD's of DVD's. Grote kans dat die dingen na een paar jaar zijn weggerot. Beter is een USB stick of USB disk. Kost 1x wat maar dan ben je ook veilig.

Het belangrijkste is dat je regelmatig een backup maakt, EN DEZE OOK TEST want anders heb je er niets aan.
Pagina: 1