Wat is sneller? Raptor of RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuw systeem samenstellen, nu heb ik wat vragen mbt de harde schijven. Ik weet namelijk niet wat sneller zal zijn (merkbaar sneller wel te verstaan):

Ik wil OS en opslag gescheiden houden

Voor OS
2x WD Raptor 74GB RAID 0
Voor opslag
2x Samsung Spinpoint 640GB RAID 0

Hebben die Raptors in RAID 0 voor OS nut?
Of kan ik beter een enkele Raptor voor OS kiezen?
Of kan ik beter een 7200rpm schijf voor OS kiezen (evt ook RAID0)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-08 20:55
RAID 0 is sneller dan een single schijf van hetzelfde model.

Er zit welwat verschil tussen 10.000RPM en 7200RPM HDD's. Vaak is echter een 7200RPM snel zat voor wat een gebruiker wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:03
Dit mag onderhand toch wel duidelijk zijn?

Raptor = Lage toegangstijd door hoge RPM
Hedendaagse 7200RPM schijf = Hogere transfersnelheid

Puur voor het OS en wat apps zou ik kiezen voor een Raptor (of 2 in RAID0 als je budget het toe laat en niet bang bent voor wat meer dan gemiddelde herrie) omdat er dan veel profijt is van de lagere toegangstijd.

Overigens, 1,2TB aan data in RAID0? Dat zou ik als eerste uit je hoofd zetten. Verder is het misschien interessant om naar de nieuwe Veloci Raptor te kijken, of wellicht SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:08
De raptor moet het hebben van accesstime en dus erg geschikt als boot schijf. RAID 0 heeft niet zo heel veel meerwaarde, voor dat geld kun je ook een velociraptor als boot schijf pakken (of een SSD) wat meer winst opleverd. RAID 0 is niet echt slim voor data opslag, pak of losse schijven (JBOD) of RAID 1/5/10 icm backup.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik 2x 74 GB Raptor in striping RAID als schijf met m'n Windows en software installaties en twee gewone 7200 rpm schijven in mirroring RAID als opslag. Dat werkt heerlijk. Ik zou nooit een striping RAID als opslag gebruiken.

Voor harde schijf charts, kijk eens hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:37:
Overigens, 1,2TB aan data in RAID0? Dat zou ik als eerste uit je hoofd zetten.
Wat stel je dan voor? Als je veel ruimte wilt hebben en ook snel wilt lezen/schrijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:08
Zie mijn vorige post:
asfaloth_arwen schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:38:
RAID 0 is niet echt slim voor data opslag, pak of losse schijven (JBOD) of RAID 1/5/10 icm backup.
Voor uitleg over deze levels zie de RAID FAQ

[ Voor 17% gewijzigd door asfaloth_arwen op 07-08-2008 15:45 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:42:
[...]

Wat stel je dan voor? Als je veel ruimte wilt hebben en ook snel wilt lezen/schrijven..
Nouja, die F1's zijn sowieso al aardig snel dus ik zou ze niet in RAID hangen maar gewoon beide los. Natuurlijk is een RAID0 opstelling met die dingen wel een heel stuk sneller maar dat zou voor mij nooit het risico waard zijn dat ik 1,2TB aan data kwijt ben i.p.v. max 640GB als 1 schijf er mee op houdt. Daarbij, heb je die extra snelheid nodig voor dataopslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp de RAID levels.. Ik leg de prioriteit bij data opslag alleen op snelheid, niet op redundantie..
The Realone schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:45:
Daarbij, heb je die extra snelheid nodig voor dataopslag?
Ik bouw die PC bewust om snel in Photoshop te kunnen werken.. Die files kunnen behoorlijk groot worden en het saven laat dan nogal lang op zich wachten.. dat wil ik voorkomen met dit nieuwe systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
btw.. hoe groot is de kans dat een HDD afsterft binnen 2 jaar?? Dat is de gemiddelde tijd dat een systeem draait bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-08 17:17
kans dat eentje dat doet valt mee, kans dat een van de 2 dat doet is al veel groter... kijk anders eensch naar een dell perc/5 van ebay, is niet zo bijster duur en dan draai je gelijk fatsoenlijk full-hardware RAID5. ding is een pracht van een investering nog ook, gaat jaren mee zo'n voordeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:50:
btw.. hoe groot is de kans dat een HDD afsterft binnen 2 jaar?? Dat is de gemiddelde tijd dat een systeem draait bij mij
Ligt eraan. Hang je die Samsungs in RAID 0 aan een Intel controller dan denk ik dat je daar nog wel eens heel snel last van kan gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-08 23:31

Zenix

BOE!

Je kan ook gewoon 2x Samsung Spinpoint F1's van 320GB in RAID 0 zetten. En dan nog een F1 voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-08 10:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je waarde hecht aan je data moet je het gewoon niet op een raid 0-array zetten. Er kan meer mis gaan dan een harde schijf die fysiek stuk gaat. Een Perc 5/e met vier Spinpoints in raid 5 zou ik ook de mooiste oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...

Voorlopig denk ik de volgende combi aan te houden:
Voor OS; 300GB Velociraptor
Voor Data; 1TB Spinpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-Tuup
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Terw_Dan schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:57:
[...]

Ligt eraan. Hang je die Samsungs in RAID 0 aan een Intel controller dan denk ik dat je daar nog wel eens heel snel last van kan gaan hebben.
Even tussendoor, mag ik vragen waarom je hier snel last van zou kunnen krijgen? Ik heb altijd het gevoel dat de kans op uitval van een HD erg klein is. Ik snap dat RAID-0 niet echt veilig is, maar is het ook zo dat RAID-0 de kans op fouten vergroot, ofwel datacorruptie aannemelijker wordt (afgezien van het feit dat je twee HD's gebruikt). En afgaand op jou stelling, heeft een onboard Intel controller een grotere kans op datacorruptie vergeleken met hardwarematige controllers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Samsung schijven in combinatie met Intel RAID controllers lijken de neiging te hebben om spontaan uit de array te vallen, ook al werken de schijven op zichzelf prima. Waarom ze dat doen weet ik niet, maar ik kom het vaak tegen. Terwijl dezelfde controller het perfect doet met WD of Seagate disken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:20:
Hmmm...

Voorlopig denk ik de volgende combi aan te houden:
Voor OS; 300GB Velociraptor
Voor Data; 1TB Spinpoint
En dan natuurlijk een goed backupplan, maar dat moet eigenlijk vanzelfsprekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 17:04:
[...]

En dan natuurlijk een goed backupplan, maar dat moet eigenlijk vanzelfsprekend zijn.
Norton Ghost met een scheduled task en een 500GB USB drive does the trick..
Pagina: 1