Toon posts:

Media embedden zonder toestemming

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een juridische vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden. Ik heb het al op veel plaatsen gevraagd (zelfs aan Al@din) maar ik krijg nergens reactie. Daarom vraag ik het hier, misschien dat iemand het weet.

Mijn vraag is: Is het legaal om een flash filmpje of game o.i.d. te embedden in je website terwijl hij op de server van een ander staat. (Zonder toestemming)

Bijvoorbeeld dat ik naar miniclip.com ga, daar de code van een leuk filmpje zoek en deze vervolgens via een Embed code in mijn website plaats.

Weet iemand dit misschien?
Bij voorbaat dank!
Matt

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:23:
Beste Tweakers,

Ik heb een juridische vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden. Ik heb het al op veel plaatsen gevraagd (zelfs aan Al@din) maar ik krijg nergens reactie. Daarom vraag ik het hier, misschien dat iemand het weet.

Mijn vraag is: Is het legaal om een flash filmpje of game o.i.d. te embedden in je website terwijl hij op de server van een ander staat. (Zonder toestemming)

Bijvoorbeeld dat ik naar miniclip.com ga, daar de code van een leuk filmpje zoek en deze vervolgens via een Embed code in mijn website plaats.

Weet iemand dit misschien?
Bij voorbaat dank!
Matt
Legaal/niet-legaal weet ik niet, maar het is in ieder geval niet zo ethisch als het duidelijk is dat dat niet de bedoeling is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:44

SpamLame

niks

Ook hier niet echt een antwoord, maar ik denk wel dat het er aan ligt waarvoor je het gebruikt.
Op je persoonlijke blog misschien geen probleem dit i.t.t. een commercieele site.

Hebben de sites waarvan je de content wilt linken een policy waarin staat wat wel en niet toegestaan is?

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 10:56
Je kant toch de bron duidelijk bij vermelden? Volgens mij geen probleem. Zie veel van de nieuws posting hier op T.net

Red een boom, eet een bever

Verwijderd

Topicstarter
Legaal/niet-legaal weet ik niet, maar het is in ieder geval niet zo ethisch als het duidelijk is dat dat niet de bedoeling is.
Dat is me juist niet duidelijk..
SpamLame schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:29:
Ook hier niet echt een antwoord, maar ik denk wel dat het er aan ligt waarvoor je het gebruikt.
Op je persoonlijke blog misschien geen probleem dit i.t.t. een commercieele site.

Hebben de sites waarvan je de content wilt linken een policy waarin staat wat wel en niet toegestaan is?
De sites waar ik op gezocht heb naar een policy hebben ze niet, verder is de website gewoon gratis (dus niet commercieel?). Maar als ik er reclame op zou zetten, zou het dan wel commercieel zijn?

De bron er duidelijk bij zetten zou natuurlijk een optie zijn..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 14:33 ]

Verwijderd

Volgens mij gaat het hier om het auteursrecht.

Meer hierover kun je hier vinden http://www.iusmentis.com/auteursrecht/hyperlinks/

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een ontzettend interessante webpagina met de informatie die ik eigenlijk zoek. Helaas is er uiteindelijk geen echt duidelijk antwoord op mijn vraag te geven. Wat ik hieruit opmaak is dat degene waar de media van is een paar bezwaren/lasten kan hebben:

1. Schade door dataverkeer. Eerlijk gezegd denk ik dat grote websites met veel media geen datalimiet hebben en er dus niets van merken.
2. Herpublicatie in nieuwe context. Bij een filmpje of game o.i.d. hoeft geen context te staan, maar als dit echt illegaal is dan zijn alle afbeeldingen die op forums gebruikt worden "illegaal".

Het is een beetje een lastig onderwerp, maar ik denk dat zolang er geen policy o.i.d. te vinden is, dat het geen probleem zal zijn.

Verwijderd

1. Schade door dataverkeer. Eerlijk gezegd denk ik dat grote websites met veel media geen datalimiet hebben en er dus niets van merken.
Dataverkeer kost geld, dus vooral grote bedrijven betalen eigenlijk alleen het dataverkeer.
Het is een beetje een lastig onderwerp, maar ik denk dat zolang er geen policy o.i.d. te vinden is, dat het geen probleem zal zijn.
Een policy is niet nodig om iets illegaal te maken. Auteursrecht heb je en daar hoef je geen vermelding van te maken dmv een policy of copyright teken. Het beste is dus even contact te zoeken met de webmaster van de site.

Beter dat je nu weet of het wel of niet mag, dan later een proces aan je broek. Op het moment dat die gratis site namelijk ook reclame plaatst loopt hij inkomsten mis omdat mensen die reclame's niet zien als ze via jouw site dat spelletje spelen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Vergeet bij puntje 1 niet dat het dataverkeer an sich niet zo'n punt is maar je snoept wel reclame-inkomsten van een site als je iets embed. Of liever, op bijna alles sites waar je filmpjes/games vind staan ads. Als jij die dingen embed sla je de ads over (gokje ;)). Dus mensen kunnen dan op jouw site 'gratis' kijken (of anders iig niet de reclameinkomsten opleveren op de plek waar het hoort).

Neemt niet weg de zeg een spele.nl bijv. aan elkaar hangt van ge-embedde miniclip games ;)

Verwijderd

Topicstarter
IceStorm schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:05:
Vergeet bij puntje 1 niet dat het dataverkeer an sich niet zo'n punt is maar je snoept wel reclame-inkomsten van een site als je iets embed. Of liever, op bijna alles sites waar je filmpjes/games vind staan ads. Als jij die dingen embed sla je de ads over (gokje ;)). Dus mensen kunnen dan op jouw site 'gratis' kijken (of anders iig niet de reclameinkomsten opleveren op de plek waar het hoort).

Neemt niet weg de zeg een spele.nl bijv. aan elkaar hangt van ge-embedde miniclip games ;)
Staan de games van spele.nl niet op de eigen server dan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog los van de vraag of het ethisch of juridisch "kan", zou ik me heel hard achter de oren willen krabben voor ik core content voor m'n site (wat dit blijkbaar zou worden als je er denkt ook nog advertentie inkomsten mee te krijgen) buiten eigen beheer zou willen hebben.

Wat doe je als de hoster van die media de boel platlegt? Dan ben jij je filmpjes kwijt :o
Of nog erger: hij komt erachter en besluit jou eens 'verdiende loon' te geven door bijv. goatse (of erger) onder dezelfde naam live te zetten :X Hoe zouden je bezoekers dat vinden?

Alleen al uit redenen van eigenbelang zou ik aanraden om te gaan praten met de hoster van de media. Dan kun je afspraken maken waardoor je geen onaangename verrassingen gaat krijgen. En ja, dat kan iets kosten, maar goed, dat niet doen kan duurder zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in. Het idee was eigenlijk om mensen op mijn forum toe te staan om flash games te plaatsen en daar dan een soort van discussie over te houden.
Zo heb ik wel vaker op een forum gezeten waar er een link naar een game werd geplaatst en iedereen een zo hoog mogelijke score probeerde te halen.

Dit zou makkelijker gaan als de game gewoon embedded zou worden in de post, maar ik wil dan wel zeker zijn dat het juridisch toegestaan is.

Veel websites laten het echter gewoon toe en geven zelfs codes om hun games te embedden, ik denk dat ik het voorlopig maar bij die websites houd..

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je veel moeite moet doen om iets anders te embedden (of je gaat het 'embedden' met een iframe) dan is het vaak niet de bedoeling. Staat er ergens een stukje voorbeeldcode om een stukje audio, video of een applicatie te embedden is het geen probleem.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1