[Benchmark] Wat te testen voor videoplayback?

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het maken van een review voor de nieuwe Intel G45 chipset. Ik wil deze gaan vergelijken met de Intel G33 chipset en de Intel P45 chipset.
De borden die ik voor handen heb zijn de Gigabyte EG45M-DS2H, EP45-DS4P en de G33M-S2H.

Nu heb ik uiteraard Opstellen reviewprotocol gpu's en videokaarten dit topic doorgenomen en weet nu welke benchmarks ik moet draaien en welke games interessant zijn om te testen. Verder zijn dingen als energieverbruik e.d. ook altijd leuk meegenomen.

Maar nu is het zo dat de G33 en G45 een leuke basis kunnen vormen voor een HTPC en ook hardware acceleratie geven voor video playback.

Waar ik nu tegenaanloop, hoe test je dit op een goede manier, waar veel mensen wat aan hebben. Ik kan wel een berg benches opsnorren, maar als dat allemaal dingen zijn waar niemand iets aan heeft dan is het weinig zinnig het te doen.
Daarom wil ik weten welke benches hieraan voldoen. Een bench hoeft op zich maar zo simpel te zijn om te laten zien dat het afspelen van een 1080P film op de chipset wel of niet goed gaat.

Dus mijn vraag, wat wil de tweaker getest zien?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:21
Natuurlijk is het belangrijk om een aantal games te testen, echter mijns inziens zijn de graka's van deze chipset inderdaad meer geschikt voor in een HTPC oid. Een aantal simpele tests op dit gebied zou ik zeer waarderen. Denk aan kwaliteit beeld, kwaliteit drivers/software (alleen windows, of ook prima driverondersteuning in Linux?), 1080P afspelen inderdaad.
Een bench hoeft op zich maar zo simpel te zijn om te laten zien dat het afspelen van een 1080P film op de chipset wel of niet goed gaat
Dit is inderdaad simpel te testen, film afspelen, statistieken bekijken (processor belasting, dropped frames etc.)

De chipset is echter meer dan het grafische gedeelte. Hoe is de performance van de RAID mogelijkheden? Wat zijn de mogelijkheden op audio gebied en hoe is deze kwaliteit? Er wordt DDR2 en DDR3 ondersteund, hier enkele benchmarks over (loont het zich DDR3 te pakken bij de huidige processoren?). Verder de bekende dingen zoals stroomgebruik en warmteproductie :)

Ik zou dus per hoofd feature van de chipset enkele tests doen. Dus grafische gedeelte, RAM, RAID controller, energiebesparende mogelijkheden etc.

[ Voor 29% gewijzigd door asfaloth_arwen op 07-08-2008 11:16 ]

Specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Kwaliteit beeld is denk ik niet zo boeiend, het is en blijft DVI waarmee het aangesloten is, dus echt mega verschillen verwacht ik daarin niet. De focus op het gebruik als HTPC is zeker interessant, zo wil ik het bord zelf namelijk ook gaan gebruiken.

Welke software zou je willen zien om het spul mee af te spelen? Zelf gebruik ik een aangepaste VLC om zooi mee af te spelen, maar de marktpenetratie van die versie zal echt maar in hondersten van procenten te tellen zijn.
Vandaar gelijk mijn vraag, welke software wil je hierop zien en wat voor film (een MKV file, een HDDVD, een Blu Ray schijfje etc).

Verder is RAID niet bijster interessant vanuit de G45 gezien, gezien deze dezelfde ICH10R gebruikt als de P45. Energie besparing tests ga ik niet doen voor deze review, gezien het voornamelijk op de chipset gericht is, niet op het bord zelf (ik zal het nog wel testen voor een andere review, maar ik wil er nu niet de focus opleggen). Het gedeelte voor de niet grafische gedeelte heb ik al voor een groot deel helder, het gaat me voornamelijk om hoe dingen als videoplayback goed te testen.

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
Misschien conversies van en naar bekende codecs? H264 etc. Dan heb je al een redelijk beeld van wat de chipsets( en GPU) kunnen. Wat 3Dmark06 testjes zouden ook niet verkeerd zijn, dan weet je al iets over de theoretische performance. Last but not least, een DX10 spel..met wat voor settings kun je het net speelbaar maken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
blspjnl schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:09:
Misschien conversies van en naar bekende codecs? H264 etc. Dan heb je al een redelijk beeld van wat de chipsets( en GPU) kunnen. Wat 3Dmark06 testjes zouden ook niet verkeerd zijn, dan weet je al iets over de theoretische performance. Last but not least, een DX10 spel..met wat voor settings kun je het net speelbaar maken?
Ik denk dat ik CoD4, Tomb Raider Anniversary en Civ4 pak om mee te testen. Die games liggen hier en zijn in te stellen op iedere resolutie die ik wil.

Verder, H264 decoding, met welke tools zou je dit willen zien?

Ik ben er inmiddels achter dat de G33 en G45 borden niet beschikken over een dual link DVI connector, wat betekent dat ik niet tot 2560*1600 kan gaan schalen.

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
Uhm, ikzelf ken eigenlijk geen Tools om H264 te (de)coderen, maar ik denk dat de bijgeleverde en meest bekende/gebruikte wel toereikend zullen zijn. Anders kan je altijd de fabrikanten vragen om 1 benchmark uit te zoeken ;)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vanuit consument oogpunt is het wellicht interessant om "gewoon" een Blu-Ray disc en/of een HD-DVD af te spelen. Het is alleen wat vervelend dat je daar weer hardware voor nodig hebt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Thrackan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 16:53:
Vanuit consument oogpunt is het wellicht interessant om "gewoon" een Blu-Ray disc en/of een HD-DVD af te spelen. Het is alleen wat vervelend dat je daar weer hardware voor nodig hebt.
Maar op zich wel interessant denk ik om te doen. Misschien dat er nog wel ergens een BluRay drive en discje te vinden is.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:21
Terw_Dan schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:32:
Welke software zou je willen zien om het spul mee af te spelen? Zelf gebruik ik een aangepaste VLC om zooi mee af te spelen, maar de marktpenetratie van die versie zal echt maar in hondersten van procenten te tellen zijn.
Vandaar gelijk mijn vraag, welke software wil je hierop zien en wat voor film (een MKV file, een HDDVD, een Blu Ray schijfje etc)
Zoals je zelf al aangeeft, bestanden en software die voor het grote publiek toegankelijk is. Dus gewoon een Blu Ray schijfje. Spelers zou je een aantal kunnen bedenken (VLC, bsplayer zonder al te veel aanpassingen).

Specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
De vraag is alleen, bieden VLC en bsplayer nu wel of niet de hardwaresupport waar ik op zit te wachten? Anders is het volledig afhankelijk van de cpu en dat is niet hetgene dat ik wil testen.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als het speelt met Windows Media Player dan is het voor de gemiddelde consument toegankelijk. Helaas maar waar.

Als WMP niet hardware support snapt, dan moet een andere speler de boel redden.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
WMP kan niet eens overweg met het afspelen van een DVD, dus ik ga er niet vanuit dat dat bruikbaar is.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Wat ook nog weleens wordt vergeten is de kwaliteit van de video output. Graag zou ik dan ook een test zien van de X4500HD aan de hand van de HQV / HQV HD pijnbank :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Persoonlijk zou ik je benchmark in ieder geval in 2 delen opsplitsen:
- Standaard consumentgebruik (Pak een blu-raytje oid en speel met zo standaard mogelijke software, WMP of zo)
- Hardcore benching (Hoge kwaliteit vid, liefst 1080 natuurlijk, eventuele standaard benches zoals in de post hierboven)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Thrackan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 11:55:
- Hardcore benching (Hoge kwaliteit vid, liefst 1080 natuurlijk, eventuele standaard benches zoals in de post hierboven)
Maar wat ik nu juist wil weten, hoe wil je dit soort tests uitvoeren? 1080p materiaal is wel te vinden, maar op welke manier wil je dit gaan benchen, zodat je meetbare resultaten krijgt.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Terw_Dan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:15:
[...]
Maar wat ik nu juist wil weten, hoe wil je dit soort tests uitvoeren? 1080p materiaal is wel te vinden, maar op welke manier wil je dit gaan benchen, zodat je meetbare resultaten krijgt.
Processorbelasting? Hoe beter de IGP hoe minder je processor hoeft te rekenen. Dit natuurlijk testen met dezelfde proc op dezelfde snelheid op de verschillende chipsets. Ook de temperaturen die de core(s) bereiken bijhouden omdat een korte load van 100% meer warmte opwekt dan een iets langere minder lage belasting.

Steeds hetzelfde videofragment op elke chipset afspelen is een eerlijke bench lijkt me. Dan een 1080p scene van een minuut of 5.

Er in dit geval dan geen quadcore of een snelle dualcore in prikken maar een lowend singlecore procje om zo de IGP hard z'n best te laten doen en beter de pieken te kunnen meten tijdens het decoderen van je 1080p.

Je zou fraps kunnen gebruiken om de fps te kunnen monitoren, al weet ik niet of dat werkt bij video's

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik heb een E6750 liggen voor de test. Processorbelasting is sowieso de manier om het te meten. Nu alleen nog een player vinden waarbij hardware acceleratie uit en aan te zetten is (voor wat voor formaat dan ook).

Daar zit het probleem. Ik zou echt niet weten welke player nu wel een geen hardware acceleratie biedt voor bijvoorbeeld x264 MKV files.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met de juiste codec geïnstalleerd kan je in WMP gewoon hardware acceleratie in en uitschakelen dacht ik.

Een E6750 does the trick al denk ik dat deze voor 1080p gewoon geschikt is en je een iets lager model moet gebruiken (of underclocken).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:46:
Met de juiste codec geïnstalleerd kan je in WMP gewoon hardware acceleratie in en uitschakelen dacht ik.

Een E6750 does the trick al denk ik dat deze voor 1080p gewoon geschikt is en je een iets lager model moet gebruiken (of underclocken).
Maar welke codecs zijn dat dan precies. Ik kan niets vinden over of X264 nu wel of niet fatsoenlijk hardware accelerated wordt en of dit aan / uit te zetten is.

Bij voorkeur pak ik gewoon een BRdrive, maar die moet ik nog even zien te regelen.

Misschien dat ik nog met een andere cpu ga testen, al heb ik niets anders voor handen (nog een QX6850 ligt hier, maar die lijkt me ten eerste nog sneller, en ten tweede heeft dat ding een niet zo lekker werkende thermal diode).

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Terw_Dan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:02:
Maar welke codecs zijn dat dan precies. Ik kan niets vinden over of X264 nu wel of niet fatsoenlijk hardware accelerated wordt en of dit aan / uit te zetten is.
http://www.free-codecs.com/download/lazy_man_mkv.htm
de codec die je kan gebruiken, en je kan het voordat je gaat benchen testen lijkt me
Bij voorkeur pak ik gewoon een BRdrive, maar die moet ik nog even zien te regelen.
Je bent Terw_Dan en krijgt een mobo van Gigabyte, dan zal zo'n BRdrive ook niet al te moeilijk zijn :+
Misschien dat ik nog met een andere cpu ga testen, al heb ik niets anders voor handen (nog een QX6850 ligt hier, maar die lijkt me ten eerste nog sneller, en ten tweede heeft dat ding een niet zo lekker werkende thermal diode).
Mijn E2180 met 60% overklok was net 50 euro, budget dualcore werkt (en klokt) perfect.
Je zou ook voor een Celeron/Pentium4 of iets dergelijks gaan omdat die niet über snel en duur meer zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:15:
[...]

http://www.free-codecs.com/download/lazy_man_mkv.htm
de codec die je kan gebruiken, en je kan het voordat je gaat benchen testen lijkt me
Die gaan we eens testen. Dan hopen dat ze ook simpel hun hardware acceleratie uit kunnen zetten, dan is het goed te testen :P
Je bent Terw_Dan en krijgt een mobo van Gigabyte, dan zal zo'n BRdrive ook niet al te moeilijk zijn :+
Dat ik een paar review samples krijg wil niet zeggen dat ik alles zomaar opgestuurd kan krijgen ;)
Mijn E2180 met 60% overklok was net 50 euro, budget dualcore werkt (en klokt) perfect.
Je zou ook voor een Celeron/Pentium4 of iets dergelijks gaan omdat die niet über snel en duur meer zijn.
Ik zit ook aan een E2xxx te denken, zeker omdat ze weinig kosten. Aan de andere kant moet ik daarmee eigenlijk wel OCen, iets wat ik juist weer niet wil voor de benches.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Terw_Dan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:42:
Dat ik een paar review samples krijg wil niet zeggen dat ik alles zomaar opgestuurd kan krijgen ;)
op een gegeven moment krijg je het wel opgestuurd (of je het krijgt of er zelf voor betaald hebt is een tweede :+)
Ik zit ook aan een E2xxx te denken, zeker omdat ze weinig kosten.
zou ik ook doen, en dan een 2180 die 2GHz stock loopt (* Wiethoofd houd van ronde getallen
Aan de andere kant moet ik daarmee eigenlijk wel OCen, iets wat ik juist weer niet wil voor de benches.
Je hoeft er tijdens het benchen helemaal niet mee over te klokken, het is dan omdat hij niet mega snel is eerder spikes laat zien tijdens belasting en je een duidelijkere grafiek krijgt die je uit kan lezen (moet je wel een progje hebben wat een grafiek maakt van je cpubelasting)

Na het benchen kan je em gaan overklokken :+ Ik draai hem nu met 400*8 op 1,35Vcore wat een 60% overklok is. (idle temp: 29 graden passief :D, full load niet warmer dan 55 met fan op 450rpm)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:49:
[...]

op een gegeven moment krijg je het wel opgestuurd (of je het krijgt of er zelf voor betaald hebt is een tweede :+)

[...]

zou ik ook doen, en dan een 2180 die 2GHz stock loopt (* Wiethoofd houd van ronde getallen

[...]

Je hoeft er tijdens het benchen helemaal niet mee over te klokken, het is dan omdat hij niet mega snel is eerder spikes laat zien tijdens belasting en je een duidelijkere grafiek krijgt die je uit kan lezen (moet je wel een progje hebben wat een grafiek maakt van je cpubelasting)

Na het benchen kan je em gaan overklokken :+ Ik draai hem nu met 400*8 op 1,35Vcore wat een 60% overklok is. (idle temp: 29 graden passief :D, full load niet warmer dan 55 met fan op 450rpm)
Tja, ik hoop dat er ergens nog een BRdriveje ligt die ik kan gebruiken. Ik heb het ding zelf niet nodig op het moment, dus ga er ook nog geen kopen.
Hetzelfde met die E2xxx cpu. Ik heb hem niet echt nodig, zeker omdat ik die G45 plank niet zelf ga gebruiken (wilde ik eerst wel doen, maar het ding heeft 1 nadeel, en dat is een resolutie die beperkt is tot 1920*1200).
Pagina: 1