• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:44
Mijn zelfbouw 4-kanaals gainclone is bijna klaar;

Nu wil ik sowieso nog een preamp bouwen (inputselectie etc etc), maar ook kwam ik dit tegen;
http://sound.westhost.com/project18.htm

Nu luister ik vrijwel alleen muziek, en kijk af en toe een filmpje, maar heb verder niet de behoefte aan een dikke thuisbioscoop, dus vraag ik me af in hoeverre bovenstaand schema werkbaar is?

Vroegâh had je (simpele) surround decoders welke alleen een line level r+l nodig hadden; is dat ongeveer hetzelfde idee als bovenstaande?

Het schema is simpel genoeg, en voor een paar euro te bouwen...

[ Voor 6% gewijzigd door LiquidSmoke op 07-08-2008 09:44 ]

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:43
Het zou kunnen werken, ware het niet dat je tegen dit:

Delay Line
One thing that is missing from this simple circuit is a delay line. This is normally used to delay the sound supplied to the rear speakers, and effectively makes the sound stage larger by making the rear speakers sound further away. It also adds a degree of additional ambience, and is used in virtually all commercial surround decoders.

Unfortunately, although a delay line project was published, the IC disappeared within minutes - it is no longer made or available. A new one may (or may not) be published some time in the future.

Als je de schakeling gemaakt hebt en het werkt, blijf je met een mank been zitten doordat je geluid van de achter speakers wellicht niet zo "vol" is als dat je het zou willen hebben.

Misschien is er een andere IC voor in de plaats gekomen, ik ben 'm nog niet tegen gekomen

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:44
Dat was ik idd al tegengekomen.

Ik weet nog van de oude surround setjes dat je de delay zelf in kon stellen, en dat deze standaard op 0 stond.

Het effect zal er wel zijn inderdaad... Ik peins even verder...

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-11-2025
Het IC waar ze het over hebben is vast zo'n Bucket Brigade Device (voorloper van de CCD). Kan me voorstellen dat die niet meer te krijgen zijn. Alternatief zou dan een digitale delay line zijn? Eens kijken hoe ze dat bij gitaareffecten tegenwoordig doen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zich moet het wel kunnen met een redelijk krachtige microcontroller zoals de 18F4550, dan heb je nog 2 adc's en dac's nodig en eventueel een geheugen ic.
Als je weet hoe je met microcontrollers moet werken is dat vrij makkelijk, als je dat niet weet kan het lastig worden.

Een alternatief kan zijn een pc gebruiken, al is dat wat minder praktisch, zo'n ding neemt ruimte in en moet altijd opstarten wat even duurt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Wat je kan gebruiken voor zo 'n vertraging is 'emmertjesgeheugen' zoals een TDA1022. naar t schijnt niet vlot meer te verkrijgen. Misschien zijn er alternatieven.
Pagina: 1